Podnikatelé ve Spojených státech se v rámci její postupující legalizace pro lékařské i rekreační účely vrhají do byznysu s marihuanou (nebo chcete-li konopí/cannabis), o čemž svědčí i statistiky z loňského roku. Podle agentury New Frontier Data Američané na tomto trhu loni protočili 6,6 miliardy dolarů.

V České republice je konopí možné legálně využívat pro lékařské účely. Je ho ale nedostatek, a proto se vedou diskuse, zda zcela nezlegalizovat pěstování a prodej konopí, což by otevřelo příležitosti pro mnoho firem a další by pak jistě přišly.

Čtěte také: Co spojuje Snoop Dogga s Bransonem? Miliardový byznys s marihuanou

Je ale tento obor perspektivní? Šéfové velkých amerických firem, které už mají s tímto odvětvím své zkušenosti, radí všem zájemcům o vstup do tohoto byznysu, na co si dát pozor.

Greg Lambrecht
šéf nevadského veřejně obchodovaného holdingu SinglePoint

„Kdokoliv, kdo chce rozjet byznys s marihuanou, si musí uvědomit existenci městských, státních a federálních regulací, které se konopí dotýkají. Kvůli tomu je velmi jednoduché minout cíl zisku a dostat pokutu od kontrolních orgánů, pokud se nepohybujete v mantinelech nařízení. S vysokou komplexitou celého odvětví a s rychle se měnícími podmínkami je zřejmé, že bez nedostatku znalostí to nejde dělat.“

Alejandro Canto
vlastník seattleské lékárny Diego Pellicer Washington

„Předtím než vytvoříte společnost věnující se obchodu s marihuanou, rozhodně doporučuji, aby každý budoucí podnikatel zvážil přehodnocení výše kapitálu, který hodlá investovat do rozjezdu byznysu. Celé odvětví je svázáno širokou škálou měnících se podmínek a regulací, které často vedou k nečekaným překážkám a výdajům. Objem peněz ve fondu na nečekané výdaje by měl být daleko větší než u fondu firmy, která operuje v jiných segmentech.“

Sasha Kadey
šéfka marketingu Greenlane, vlastníka největšího distributora vaporizérů v Severní Americe VapeWorld

„Buďte připraveni jednat s dost možná nejvíce různorodou paletou osobností. V segmentu s marihuanou jsou autority ověnčené akademickými tituly jako MBA, PhD. nebo MUDr., pohybují se v něm ale i lidé bez jakéhokoliv vzdělání v tomto směru. Rozšiřte si svůj slovník tak, abyste byli schopni plynule hovořit jak na obchodním jednání, tak i neformálně kdekoliv v baru. Abyste byli v tomto byznysu úspěšní, musíte být zběhlí v obou věcech.“

Čtěte také: K večeři víno a pár paliček marihuany. Buďte tak trochu jiným sommelierem

Isaac Dietrich
šéf veřejně obchodované sociální sítě MassRoots zaměřené na cannabis

„Média mají tendenci glorifikovat odvětví s marihuanou, a pro každého to tak vypadá, že je to doslova tiskárna na peníze. Ve skutečnosti je ale daleko těžší provozovat tento byznys než jakýkoliv jiný, protože nevíte, co se stane zítra (obstavení účtů, změna podmínek regulace) a tato rizika brání talentům a kvalitním lidem se do tohoto byznysu zapojit.“

Michael Bologna
šéf firmy Green Lion Partners, která poskytuje poradenství vznikajícím podnikům v odvětví s cannabis

„I s významnými zkušenostmi a s dobrou kapitálovou vybaveností si projdete porodními bolestmi a strmou křivkou odrážející boom vašich znalostí, což potká každého, kdo do tohoto odvětví vstupuje. A všichni musí být vyburcováni vyhlídkou, že dělají dobrou věc pro společnost. To je podle největších hráčů na tomto poli velmi důležitou hodnotou a předpokladem pro finanční úspěch.“