skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na ales.miklik@forbes.cz.

Podnikání na vyšší úrovni: jak data pomáhají porazit konkurenci i ekonomickou krizi

3 minuty čtení

Měření je při výrobě exkluzivního obleku něco jako obřad. Je to zásadní součást celého procesu, musí být pečlivé a přesné. Ve špičkových krejčovstvích tak berou míru ti nejzkušenější krejčí, kteří dokážou zaměřit každou nesouměrnost nebo nedokonalost postavy tak, aby oblek nakonec perfektně padl.

V českém krejčovství Bernhardt se snaží tradiční řemeslo propojit s moderní technologií. Testovali 3D skenování postavy, to však ještě není tak precizní, aby mohlo usnadnit ruční měření zákazníků. U Bernhardta tak zatím nasadili jiné vychytávky – míru berou pořád krejčí, ale naměřená data pak na dálku posílají do centrály v Prostějově, kde podle údajů oblek na míru vyrobí.

Firma využívá řešení pro plánování podnikových zdrojů – inteligentní ERP systém řídí nákup, výrobu, sklad, účetnictví i automatizovaný systém objednávek. Proces výroby se zkrátil o několik dní. „Díky nasazeným řešením se nám podařilo výrazně snížit dobu potřebnou na zpracování zakázek. V Česku na míru vyrobenou módu teď můžeme dodávat do celého světa ještě rychleji,“ říká ředitel prodeje Bernhardt Fashion Jindřich Koryčan.

Tradiční české firmy s nasazením nových technologií často váhají. Přitom mohou získat na trhu výraznou konkurenční výhodu. Nejen díky rychlejším obchodním operacím a pružnější výrobě, ale i díky úsporám nákladů, přesně cílenému marketingu nebo lepší reakci na požadavky zákazníků.

Vyšší level digitalizace

Inteligentní podnikání dnes stojí na sběru dat, jejich vyhodnocení a okamžité reakci. Vyžaduje to však změnu myšlení a zažitého přístupu k IT.

„České firmy cítí příležitost, ale obávají se, že přerod bude těžký a bolestivý, což často vede k neochotě a rezistenci vůči jakýmkoli změnám,“ říká generální ředitelka SAP ČR Hana Součková. SAP je jedním z největších světových dodavatelů podnikových systémů a řešení pro sběr a vyhodnocení dat. V Česku se snaží nakopnout střední podniky, aby digitální transformaci nepodcenily. „Pokud zareagují včas, může je to připravit na dalších deset let tak, aby postupně neztrácely pozici na trhu,“ doplňuje Součková.

Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR

Krejčovství Bernhard využívá progresivní podnikové řešení SAP S/4HANA, které je plně přizpůsobené pro české prostředí a běží i v cloudu. Umělá inteligence a algoritmy strojového učení pomáhají s automatizací manuálních úkolů, s analýzou informací v reálném čase i s predikcí do budoucnosti. To vše může doplnit další systém pro vyhodnocení zákaznické zkušenosti.

Rychlejší růst

„Přechod na cloud nabízí podstatné konkurenční výhody. Výpočetní kapacity lze škálovat podle aktuální potřeby a libovolně upravovat. Navíc například v případě našeho nového lokalizovaného řešení SAP S/4HANA Public Cloud v podstatě ihned můžeme nasadit základní podnikové aplikace, inovativní technologie a řešení postupně rozšiřovat,“ říká Michal Marko, který je v SAP odpovědný za business development.

Vyšší úroveň digitalizace je díky cloudu přístupnější i menším firmám, nevyžaduje tak vysokou vstupní investici do vybavení a šetří náklady na vlastní IT a zabezpečení dat. Přechod do cloudu přitom může být postupný, například podle toho, jak firma roste.

„Česká kreativita je vyhlášená. Řada podniků i díky ní roste a tuzemský trh jim bude brzy malý. Pokud zvládnou adoptovat moderní technologie, budou mít větší šanci uspět i v zahraničí,“ podotýká Hana Součková. Vyhodnocení dat firmám pomůže najít cestu, jak prorazit v tvrdém souboji, jak upravit ceny a přizpůsobit svůj byznysmodel nové klientele. Díky automatizaci ve výrobě může být každá změna velmi rychlá.

Příprava na krizi

Od výraznější změny však mnohé firmy odrazuje strašák krize. Pokles ekonomického růstu už řada z nich pociťuje. A pokud budou zákazníci méně ochotní utrácet, byznys to poznamená. Bránit se v této době investicím do technologií se však nemusí vyplatit.

„Je třeba zachytit správný okamžik a připravit se na dobu, kdy už nemusí být tolik prostoru na další investice. Technologie umí v těžších časech pomoci – díky analýze dat firmy pochopí, jaké změny se na trhu dějí a jak můžou ovlivnit jejich byznys. Pokud správně a včas identifikují rizika, mají větší šanci přizpůsobit svoji strategii vývoji ekonomiky. A nemusí se při tom rozhodovat jen pocitově způsobem pokus-omyl, ale na základě přesné predikce,“ vysvětluje Součková.

Analýza dat umožní promyšlené škrty ve výrobě a pomůže režírovat i případné nepříjemné propouštění, pokud si ho pokles ekonomiky vyžádá. Na základě změřených dat má firma přehled, které pozice jsou klíčové, jak propouštění ovlivní podnikání a kde bude nejméně bolet.

„Technologie sama nikoho nespasí. Podnikání vždy bude o zákaznících, zaměstnancích, kvalitním produktu a o efektivním fungování samotné firmy. Musíte vědět, proč to děláte, pro koho to děláte a jak to chcete dělat. Teprve potom si můžete položit otázku, jestli vám s tím technologie dokáže pomoci. Většinou zjistíte, že ta pomoc může být zásadní,“ dodává šéfka SAP ČR.