skip to main content
Český byznys

Byznysoví manželé jsou Podnikatelé roku. Cenu desetiletí získal šéf Marlenky

2 minuty čtení

Alca plast, největší středoevropský výrobce sanitární techniky, a jeho majitelé – manželé Radka Prokopová a František Fabičovic. To jsou vítězové soutěže EY Podnikatel roku, kterou v Česku od roku 2000 pořádá poradenská skupina EY.

Alca plast, který vyrábí vše, co vidíte ve své koupelně (nebo nevidíte za jejími zdmi), má obrat přes 1,5 miliardy korun, zaměstnává v Břeclavi 600 lidí a jeho zakladatelé ho budují již 20 let. Navíc ze svého byznysu umí získat velmi zajímavou ziskovost.

Foto: Michael Tomeš

„Poprvé v historii se vítězem stává manželská dvojice, která bude Českou republiku reprezentovat na světovém finále soutěže v červnu v Monte Carlu. Její příběh považuji za nesmírně inspirativní a jsem přesvědčena, že rovněž zaujme porotu v Monaku,“ gratulovala majitelům Alca plastu Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy.

Vítězové všech kategorií letošního ročníku EY Podnikatel roku. Foto: EY

Hlavní porota po letech opět rozhodla o udělení speciální ceny, tentokrát za podnikatelskou inspiraci desetiletí, pro Gevorga Avetisjana, zakladatele a majitele společnosti Marlenka international, která vyrábí medové dorty. V letech 2013 a 2014 získal Avetisjan titul krajského vítěze a nejlepšího EY Podnikatele roku Moravskoslezského kraje, letos je také finalistou soutěže.

Když věříte tomu, že jsou vaše produkty nejlepší ve vesmíru, můžete o tom přesvědčit i ostatní.

„Svým životním příběhem dokazuje, že každý člověk má prostor změnit svůj život – zakořenit v cizí zemi, najít druhý domov, ale především nebát se věřit svému nápadu, začít podnikat od nuly a vybudovat úspěšnou a mezinárodní firmu,“ komentovala Magdalena Souček rozhodnutí poroty, která se skládá z minulých vítězů soutěže. Cenu tak letos předával EY Podnikatel roku 2017 Lubomír Stoklásek, který zachránil společnost Agrostroj Pelhřimov a udělal z ní jednoho z největších výrobců zemědělské techniky v Evropě.

Gevorg Avetisjan je zároveň tváří titulní strany březnového Forbesu, který vychází tuto středu, 6. března.

Foto na obálce: Jana Jabůrková

„Bez emocí to v byznysu nejde, ty dají ten zápal do práce, tu jiskru, která prodává. Mám 206 distributorů ve 45 zemích. Mám technického ředitele, provozního ředitele, výrobního ředitele, výborní jsou. Ale obchody si řídím sám. A jednou to doufám předám synovi. Musíte ukázat, že ty dorty milujete, když je chcete prodat. Když věříte tomu, že jsou vaše produkty nejlepší ve vesmíru, můžete o tom přesvědčit i ostatní. Takovou sílu má emoce,“ uvedl pro Forbes muž, jenž do ČR přišel z Arménie zmítané válečným konfliktem.

Jeho podnikatelský záměr se zrodil náhodou, když za ním z rodné země přijela sestra a upekla medový dort podle staré rodinné receptury. Medovou pochoutku, kterou pojmenoval po své mamince a dceři, si lidé rychle oblíbili a Avetisjanova sestra nestíhala péct. Nakoupil proto vybavení z druhé ruky, pronajal malé prostory a v roce 2003 vznikla společnost Marlenka international. Ta dnes zaměstnává na 265 lidí a její roční obrat dosahuje téměř 600 milionů korun.

„Nadšení, rychlost, výkon, úspěch, inovace nebo racionálnost. Tato slova v mnoha případech přesně popisují účastníky soutěže EY Podnikatel roku. Hodí se i k naší značce. Jsme proto velice rádi, že jsme opět mohli být partnerem této prestižní soutěže a být u vyhodnocení těch nejlepších,“ uvedl za partnery Stephan Deppe, generální ředitel BMW Group Česká republika.

Finalisty soutěže se kromě Alca plastu a Marlenky stali také bratři Roberto, Piercristino a Gian Battista Brazzaleovi, kteří v Litovli rozvíjejí „český parmazán“, tedy značku sýrů Gran Moravia. Také jejich story najdete v březnovém Forbesu spolu s podnikatelským příběhem dalšího finalisty Pavla Mohelníka ze společnosti Ferrit, která vyrábí důlní vozíky.