skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na ales.miklik@forbes.cz.

Pojištění budoucnosti. Umělá inteligence je férovější, říká Martin Švec z pojišťovny Simplea

2 minuty čtení

Uzavření pojištění trvá několik minut, podmínky jsou jasné a přehledné, žádné záludné poznámky malým písmem kdesi pod čarou. Vyplácení peněz za pojistnou událost probíhá automaticky, bez vytáček. Smlouva se dá kdykoli vypovědět, stačí dvě kliknutí v počítači, nikdo vás neuhání, nepřemlouvá. Postará se o vás dokonalý automatický systém. Jednoduše a rychle. Tak nějak vypadá pojištění budoucnosti.

„Budoucnost vidíme v automatizaci i s využitím strojového učení. To by mohlo výrazně zkrátit a zjednodušit nejen uzavírání smluv a posuzování zdravotního stavu, ale i likvidaci pojistných událostí, a v důsledku tedy zrychlit vyplácení peněz klientům,“ popisuje Martin Švec, ředitel pojišťovny Simplea.

Pojišťovna, která patří do Partners finanční skupiny, nabízí pouze rizikové životní pojištění a zaměřuje se na ochranu příjmů klientů prostřednictvím pojištění života, invalidity a pracovní neschopnosti. „Jakmile bude zaveden systém elektronických neschopenek a pokud by pojišťovny do něj získaly přístup, bylo by možné i automatické vyplácení peněz. Klienti by nemuseli nic hlásit. Systém dostane informaci, že jsou v neschopnosti, a pojišťovna jim začne rovnou sama posílat peníze. To by se mi líbilo,“ říká Švec.

Rozšiřování automatických služeb je závislé na digitalizaci státní správy i zdravotnictví, Simplea ale už teď výrazně zjednodušila způsob, jak klienti mohou pojištění uzavřít, spravovat nebo i vypovědět.

Rychlost díky inovacím

Uzavření poměrně složitého životního pojištění často trvá i několik týdnů. Vyplácení peněz se může zaseknout dokonce na několik měsíců. Pojišťovna, která vstoupila na trh letos v létě, postavila svoje služby jinak. Ocenění smlouvy je otázkou v průměru pěti hodin, ale často zabere dokonce jen pár minut. Peníze přijdou klientům nejpozději do dvou dnů od nahlášení pojistné události.

Simplea vsadila na technologie a automatické vyhodnocení dat. V malém týmu si sama vyvinula unikátní administrativní systém, který se stará o celou řadu jinak zdlouhavých procesů. Příprava a programování trvaly skoro dva roky.

„Většina lidí z našeho týmu má dlouholeté zkušenosti z pojišťovnictví, takže jsme dobře věděli, jaké jsou nedostatky současných systémů. My jsme chtěli nabízet moderní služby, proto jsme se nakonec rozhodli, že nejlepším řešením bude, když si postavíme vlastní systém úplně od nuly. Byla to téměř sebevražedná mise, ale vyplatila se. Teď jsou automatizace procesů a servis pro klienty naší hlavní konkurenční výhodou,“ říká šéf pojišťovny.

V kancelářích nejsou nekonečné řady šanonů, jak bývá zvykem. Smlouvy se uzavírají bezpapírově a i další procesy jsou online. Šetří to čas a náklady poradcům, klientům i pojišťovně.

„Vytvořili jsme si vlastní dynamický zdravotní dotazník, který dokážeme strojově vyhodnotit. Díky tomu velká část smluv může proběhnout systémem bez zásahu lidské ruky. To neuvěřitelně šetří čas, a my se tak můžeme věnovat těm ze zdravotního hlediska složitějším případům, kde je potřeba posouzení člověkem s medicínským vzděláním,“ vysvětluje Martin Švec.

Smlouvy bez nepřehledného balastu

Největší výhodou je kromě rychlosti i přehlednost smluv. Simplea je staví každému klientovi na míru, smlouvy nemají žádné dílčí podmínky, naopak lidé přesně vidí, na co se jejich pojištění vztahuje, na kolik jsou pojištění a kdo dostane plnění, když se něco stane. „Některým klientům je ta jednoduchost smlouvy až podezřelá,“ usmívá se Švec.

V pojišťovnictví to rozhodně není běžné. Smlouvy bývají zaneseny balastem a spoustou nepřehledných podmínek, ve kterých se složitě orientují poradci, natož klienti. Výjimek bývá spousta a člověk může až po letech zjistit, že se na jeho zdravotní problém pojištění vůbec nevztahuje.

Pokud zdravotní stav klienta neumožní plné základní pojištění, Simplea ho hned na začátku upozorní. Pak existují dvě varianty – pojistka může být buď dražší, nebo jsou některé budoucí zdravotní komplikace z plnění vyjmuty. Příklad: člověk, který je čerstvě po operaci kolene, nebude mít na několik let operovaný kloub pojištěný.

„Chceme být od začátku féroví a transparentní. Aby klient doopravdy věděl, na co je a na co není pojištěný. Vstupní posuzování zdravotního stavu je u nás detailní. Někdy je férovější klienta i odmítnout, než aby dostal několik výluk, které by ve finále znamenaly, že šance na pojistné plnění je zcela mizivá. To je pak ta daná smlouva výhodná leda pro pojišťovnu. Když si kupujete životní pojištění, bývá to smlouva na 30 let a chcete mít přece jistotu, že manželka a děti budou zabezpečené, když se vám něco stane,“ popisuje Švec.

Odstoupení od smlouvy? Bez přemlouvání

Jednoduché je i případné ukončení smlouvy. Není třeba posílat dopis, stačí dvě kliknutí na klientském portálu. „Nikoho nebombardujeme dotazy ani nepřemlouváme. Pojištění bereme jako službu, když s námi někdo nechce být, může jednoduše odejít,“ tvrdí ředitel pojišťovny Simplea.

Díky zpracování dat a automatizaci procesů je pojišťovna připravená na digitalizaci dalších fází. „Vidíme několik oblastí, kde bychom mohli v budoucnu využít možnosti strojového učení a posunout automatizaci na další úroveň tak, aby neškodila, ale byla opravdu chytrá, a zjednodušila tak další služby. Musíme ale počkat na vývoj digitalizace v jiných oborech. Každopádně chceme být připraveni,“ dodává Martin Švec.