skip to main content
Auta

Pokaždé zhubnu osm kilo, říká organizátor výstavy aut za miliardu

3 minuty čtení

Představte si, že zaklepete na dveře u developera a jednoho z nejbohatších Čechů Radima Passera, vezmete si od něj klíčky od jeho dvou supersportů Bugatti Chiron a Veyron, které mají dohromady cenu kolem 130 milionů korun, a obě auta si od něj na několik dní půjčíte.

Bláznivé? Možná. Jenže Lubor Kos přesně tohle udělal. „Nechci se chlubit, jak drahá auta mám půjčená, pro mě je důležitější, že mě baví bavit lidi, takže vlastně konám dobro. Právě proto jsme se s panem Passerem naladili na stejnou vlnu,“ připomíná Kos Passerův silný vztah k Bohu.

Třiačtyřicetiletý producent už pošesté organizuje motoristickou show a výstavu Legendy, která tento víkend probíhá na pražském Výstavišti. A právě Passerův chiron, nejrychlejší sériově vyráběné auto světa za zhruba 90 milionů korun, které Passer získal na konci minulého roku jako první v Evropě a které je jediné v Česku, je největším lákadlem Kosovy výstavy.

Ale nejen to. Na ploše 32 hektarů je tady vystaveno téměř 1300 exponátů, od historické Tatry 77 až po další supersporty v čele s chironem, Ferrari F40 nebo vozem Pagani Huayara. „Auta se opakují každý rok z 60 procent, ale vždycky se snažíme najít něco nového a speciálního,“ říká Kos.

Auta má letos půjčená zhruba od 600 majitelů, ke kterým se dostal nejčastěji na základě osobního doporučení. Někdo mu půjčil své auto, které mu Kos také v pořádku vrátil, zmínil se svému známému a tímto způsobem se okruh vystavovatelů na Legendách postupně rozšiřoval.

Žádnému z majitelů přitom za půjčení auta neplatí – pouze u některých exkluzivních vozů hradí náklady spojené s jejich vystavením, které se u několika top exponátů pohybují od 100 do 200 tisíc korun.

Ukrást odsud auto je v podstatě nemožné.

„U některých aut jsou jejich majitelé přísně top secret a některé majitele přímo osobně neznám ani já a nikdy je ani nepotkám,“ popisuje Kos, který osobně ručí za sedm stovek aut, jejichž souhrná cena se šplhá k jedné miliardě. „Během Legend zhubnu běžně osm kilo, ale jinak spím dobře. Musím to vymyslet a udělat všechno pro to, abych spal dobře,“ usmívá se automobilový nadšenec.

Součástí bezpečnostních pravidel, která návštěvník výstavy ani nevnímá, je například vlastní hasičský sbor, který má přesné instrukce, co dělat, kdyby na Výstavišti zrovna začalo hořet, silná bezpečnostní služba nebo pravidlo, že popojet s nejdražšími exponáty může jen Kos.

Legendy jsou také jedinou podobnou výstavou v Česku, kde jsou auta pojištěná. „Pojistka je v řádu vyšších statisíců. Není to přes milion, ale vzhledem k tomu, že je to pojistka na jeden týden, je to docela dost,“ usmívá se organizátor akce, která má rozpočet kolem 20 milionů a letos by ji mělo navštívit 45 tisíc lidí.

Za šest let přitom nedošlo k žádné vážnější škodě, přestože první čtyři ročníky probíhaly v areálu nemocnice v Bohnicích, kde nemohlo být zabezpečení na tak vysoké úrovni jako na Výstavišti. „Ukrást odsud auto je v podstatě nemožné,“ dodává Kos.