skip to main content
Jak být lepší

Pokud jste ve stresu, stačí 30 sekund, tužka a papír

2 minuty čtení

Bojujete proti stresu tabulkou čokolády? Existuje lepší řešení, naznačuje experiment Kalifornské univerzity. Když negativní emoce pojmenujete, můžete se jich efektivněji zbavit, tvrdí její autoři.

Ke stejným výsledkům došla i psycholožka a kognitivní vědkyně Sian Beilock. Ta ve svém experimentu nechala vystresované studenty před testem sepsat, čeho se bojí a co způsobuje jejich nervozitu a stres. Výsledek? Ti, kteří si před testem pojmenovali své emoce, si vedli lépe než ti, kteří měli před testem za úkol jen sedět.

Proces labellingu (pojmenování, označení) emocí nám pomáhá pocity nejen pochopit, ale jsme díky němu i pozornější k tomu, co se v nás odehrává. A to je první krok k porážce nepříjemných pocitů. Až se tedy příště budete cítit ve stresu, postupujte podle tohoto návodu.

1. Připusťte si, že zažíváte nepříjemnou chvíli.

2. Zapište si, jaké pocity máte a jaké myšlenky se vám honí hlavou. Nemusíte psát romány, emoce stačí pojmenovat třeba dvěma slovy.

3. Připomeňte si, že podobné pocity mají občas všichni – proto pro ně existuje název.

4. Buďte na sebe milí a vytvořte si speciální mantru. Například „Já to zvládnu“ nebo „To bude v pohodě“. Opakujte ji, dokud se nebudete cítit lépe.

5. Pokud se vám nepříjemné myšlenky do hlavy vracejí, opět si vezměte tužku a zapište je, dokud neodezní.