skip to main content
Jak být lepší

Pondělky bolí. Máme pro vás návod, jak je přežít

2 minuty čtení

Pondělky jsou právem nejnenáviděnějším dnem v týdnu. Pokud jste dnes přišli do práce rozladění a bez chuti cokoli dělat, podívejte se, co můžete změnit, abyste i z nejhoršího dne dostali co nejvíc. 

Chovejte se k pondělku jako k 1. lednu

První leden je synonymem nejen pro kocoviny, ale také pro odhodlání a změnu. „Zkuste si proto vzpomenout na svůj lednový zápal a aplikujte ho i na všechny nadcházející pondělky,“ radí koučka Melissa Gratias.

Smysl a odhodlání máme spojené s novými začátky a někdy si je zkrátka musíme navodit uměle.

Až do oběda neotvírejte e-mail 

To, že vás po víkendu čeká v práci plná e-mailová schránka, může být nevyhnutelný fakt. Zkuste jejímu otevření alespoň část dne vzdorovat. Nejenže bude odvádět vaši pozornost zbytečně jinam, ale hlavně vám dá její vyřizování falešný pocit produktivity. 

Proč je dobré se e-mailům bránit? Sociální psycholog Ron Friedman říká: „V centru vaší pozornosti jsou najednou priority jiných lidí, ne ty vaše. Je to podobné, jako když jdete vařit do kuchyně, ale jako první začnete čistit fleky na podlaze a drhnout špinavou pánev.“

Dejte si tichou dvouhodinovku

Schovejte telefon, zavřete všechna potenciálně rozptylující internetová okna a nastavte si časovač na 120 minut. Během nich věnujte veškerou svou pozornost a energii vlastní práci a nenechte se zbytečně rušit požadavky ostatních.

Metodu takzvaných tichých hodin praktikuje například Sandra Gligić, generální manažerka Sun Marketingu. Ta si dává jednu dvouhodinovku tichých hodin dopoledne a druhou odpoledne.

Nedomlouvejte si žádné schůzky

Nic vás nemůže při pondělku vyšťavit tak jako mítinky. Zkuste si proto pondělí nechat jen pro svou práci, zorientujte se v tom, co vás v týdnu vlastně čeká, a schůzky si naplánujte až na další dny.

Ostatně den bez mítinků praktikuje například Dustin Moskovitz, jeden ze zakladatelů Facebooku.

Naplánujte si zábavu

Nepředpokládáme, že budete produktivní od devíti do pěti. Udělejte si proto dnes chvilku a naplánujte si, co zábavného tento týden podniknete. Nezapomeňte na kamarády, zvažte návštěvu kina nebo divadla a zařaďte do svého týdenního programu i odpočinek.

Jakmile budete mít týden rozplánovaný dopředu, nehrozí, že se budete nudit nebo že vám někdo naloží práci navíc. 

Odměňte se

Gratulujeme, zvládli jste to! Nejhorší den týdne je za vámi. Teď se za to odměňte. Kupte si zmrzlinu, zajděte na večeři, pusťte si seriál. Udělejte cokoli, co vám zlepší náladu.

Uvidíte, že se na příští pondělí díky tomu budete mračit o trochu méně.