skip to main content
Auta

Porsche má terénní 911. V Bratislavě se začíná vyrábět Cayenne Coupé

2 minuty čtení

Méně místa v kufru, méně praktičnosti, více sportu a více dravosti. Přesně toto si prý přeje zhruba třetina majitelů velkého a oblíbeného SUV Porsche Cayenne. Stuttgartská automobilka proto ve čtvrtek večer ve světové premiéře odkryla model Porsche Cayenne Coupé, který má jejich chutě uspokojit. A oproti rivalům BMX X6 a Mercedes GLE Coupé má navíc jednu zásadní věc: siluetu nejslavnějšího porsche – modelu 911.

„Cayenne Coupé na slavný model odkazuje ještě o trochu víc než jiná velká porsche. Očekáváme, že jeho prodeje budou tvořit zhruba třetinu celkových čísel u modelu Cayenne,“ uvedl pro Forbes Detlev von Platen, šéf sales a marketingu Porsche, který dříve vedl pro automobilku severoamerický trh.

Loni zákazníci koupili 71 tisíc cayennů, takže odvozeného kupé by se celosvětově mohlo prodat minimálně 20 tisíc kusů. Podělí se pochopitelně tři zásadní regiony: USA, Čína a západní Evropa. Dost velký potenciál na to, aby Porsche trochu podivný segment sportovních mastodontů mohlo ignorovat, byť na trh „SUV kupé“ přichází až po německé prémiové autotrojce (Mercedes, BMW, Audi).

Velké pseudoteréňáky jsou v posledních letech každopádně nejprodávanějšími vozy Porsche vůbec. Na kusy vede celosvětově menší SUV Macan (loni 86 tisíc aut) nad cayennem, ale například v našem regionu má navrch právě největší model. I díky nim tak automobilka, která je součástí VW, loni vydělala 3,4 miliardy eur, což je meziročně mírný nárůst.

„Cayenne Coupé s běžným modelem Cayenne sdílí veškerou nejnovější techniku, zároveň ale nabízí dynamičtější design a je řekněme více atletický,“ popisoval vůz těsně po odhalení ve stuttgartském klubu Garage 229 Detlev von Platen, jenž má francouzské kořeny a v 90. letech pro Porsche budoval zastoupení ve Francii.

Kompletně je u kupé přepracovaná záď, střecha je o dva centimetry nižší než u velkého dvojčete a vůz je také mírně širší. Střecha navíc může být buď prosklená panoramatická s plochou přesahující dva metry čtvereční skla, nebo karbonová. Na zadních pátých dveřích pak nechybí vysouvací spoiler právě po vzoru nejsportovnějších modelů Porsche, který sám vyjíždí v rychlosti nad 90 km/h nebo ho lze aktivovat tlačítkem. Automobilka pochopitelně díky němu slibuje lepší jízdní vlastnosti a větší přítlak zadní nápravy.

To se může hodit i při pohledu na dva zatím základní motory: třílitrový šestiválec o výkonu 340 koní a vrcholnou osmiválcovou čtyřlitrovou verzi, která umí vydat až 550 koní a točivý moment 770 Nm. S tímto motorem potom Porsche Cayenne Turbo Coupé zrychlí na stovku za 3,9 vteřiny a rozjede se na maximálku 286 km/h.

První objednávky na vůz vyráběný v Bratislavě už do systému proudí, auta by měla být k vidění u dealerů v květnu. „Je to porsche, které míří na naše stávající zákazníky. Možná víc na ty, kteří se nebojí ukázat, kteří o sobě rádi dají vědět – něčím speciálním,“ popisuje důvody ke koupi Detlev von Platen.

Český oficiální ceník zatím není, cena za specialitu je v Německu stanovena na 83 tisíc eur včetně DPH (zhruba 2,2 milionu korun) za slabší model. Osmiválec stojí téměř dvojnásobek.