skip to main content
Auta

Porsche představilo první elektrický model. Taycan vyjde na čtyři miliony

3 minuty čtení

Zapomeňte na burácení legendárního šestiválce, které fanoušky Porsche fascinuje už přes 40 let – automobilka ze Stuttgartu dnes dohnala konkurenci a představila první auto, které jen bzučí.

Ale nenechte se zmást, i tenhle bzukot bude stát za to! Porsche Taycan, první plně elektrické porsche, které dnes odpoledne automobilka simultánně ukázala v Německu, Kanadě a Číně, zvládne zrychlit z nuly na 100 km/h za 2,8 vteřiny a výkon má ve speciálním režimu až 761 koní.

„Slíbili jsme i v éře elektromobility to pravé porsche, které nadchne nejen svými technologiemi a jízdní dynamikou, ale dokáže také vyvolat upřímný zájem, podobně jako se to podařilo jeho legendárním předchůdcům. Nyní tento slib plníme,“ prohlásil Michael Steiner, který má v Porsche na starosti výzkum a vývoj.

Taycan je čtyřdveřový sportovní sedan, který je nakonec vzhledově téměř totožný s konceptem Mission E, jejž Porsche ukázalo před čtyřmi lety. Tvarově je podobný čtyřdveřovému modelu Porsche Panamera a jeho největší konkurencí na trhu má být Tesla Model S.

Obě auta jsou podobně výkonná – zatímco nejsilnější sedan od Tesly ve verzi P100D má výkon 762 koní, taycan dosáhne ve speciálním režimu overboost výkonu až 762 koní. Porsche ale slibuje, že vyřešilo obvyklý problém se zahříváním baterií, které trápí výkonná elektrická auta, když příliš často při rozjezdu sešlápnete plyn až na podlahu, takže zatímco u tesly musíte počkat vždy alespoň 10 minut, s taycanem si budete moct užít launch control až do aleluja.

Kromě silnější verze Turbo S (Porsche paradoxně zůstalo u označení, které u elektrického auta postrádá smysl) uvedlo Porsche na trh i slabší verzi Turbo, která má „jen“ 680 koní a zrychlení o 0,4 vteřiny horší. Do konce roku automobilka představí ještě méně výkonné varianty a také model crossoveru Taycan Cross Turismo.

Přestože o čistě elektrické porsche je velký zájem a automobilka eviduje už 30 tisíc zájemců, k rychlému uvádění elektrických aut na trh ji motivuje hlavně evropská legislativa. Podle ní musí automobilky do roku 2021 stlačit průměrné hodnoty emisí CO2 u svých aut na 95 gramů na kilometr, což Porsche, které mělo ještě předloni průměr 178 gramů, zvládne jedině razantním důrazem na čistě elektrické modely.

Taycan má kromě vzhledu a výkonu naději na velký úspěch i díky řadě inovativních technologií – tou nejdůležitější je fakt, že jde o první auto, které má 800voltový rozvod pro dobíjení místo dnes obvyklého 400voltového, což umožní rychlejší dobíjení. Taycan při nabíjení zvládne až 270 kW, na dobití o 100 kilometrů by mu mělo stačit jen pět minut, z pěti procent na 80 procent pak 23 minut. Dojezd by měl být u silnějšího modelu Turbo S 412 kilometrů, u slabší verze Turbo pak 450 kilometrů.

Přesné ceny pro český trh ještě nejsou známé, prodávat se ale bude za 152 tisíc eur (verze Turbo), respektive za 185 tisíc eur (Turbo S), tedy buď za 3,9 milionu korun, nebo 4,8 milionu korun.

Porsche Taycan

Motor: dva elektromotory
Výkon: 560 kW / 761 koní (Turbo S), 500 kW / 680 koní (Turbo)
Zrychlení z 0 na 100: 2,8 vteřiny (Turbo S), 3,2 vteřiny (Turbo)
Zrychlení z 0 na 200: 9,8 vteřiny (Turbo S), 10,6 vteřiny (Turbo)
Max. rychlost: 260 km/h (elektronicky omezená)
Baterie: 93 kWh
Dojezd: 412 km (Turbo S), 450 km (Turbo)
Rozměry: 4963 mm x 1966 mm x 1381 mm (délka x šířka x výška)
Hmotnost: 2300 kg
Cena: 4,8 milionu korun (Turbo S), 3,9 milionu korun (Turbo)