skip to main content

Poslední Kaplického stavba. Vydejte se do muzea Ferrari s českou stopou

3 minuty čtení

Mezi nevzhlednými oprýskanými domy na předměstí italské Modeny, hned vedle ještě depresivnější železniční tratě, je to čiré zjevení. Jako by do nudné a ospalé čtvrti trochu omylem přistála futuristická vesmírná loď – velký žlutý kus technologie z budoucnosti.

Kdybyste se mohli vznést nad ni, možná byste ale místo lodi viděli rybu se žábrami. Nebo – a tady už přihořívá – kapotu auta s průduchy pro chlazení motoru. A pokud jste k tomu ještě z Česka a pamatujete si pražskou knihovnu Jana Kaplického, konečně vám všechno zapadne do sebe.

Jsme na severu Itálie, před námi je Museo Casa Enzo Ferrari, kde budete, pokud milujete krásná auta a architekturu jako autor tohoto textu, v sedmém nebi. Tohle futuristické muzeum zakladatele automobilky Ferrari je totiž posledním realizovaným dílem českého architekta Jana Kaplického.

Nepřehlédnutelná stavba sice není tak známá jako slavnější Kaplického projekty – obchodní dům Selfridges v Birmighamu nebo tiskové centrum na londýnském kriketovém stadionu Lord’s Cricket Ground, ale možná právě o to víc je to zajímavý tip na prázdninový výlet.

Z Prahy je to sem letadlem dvě hodiny a autem devět – tedy pokud si na cestu zpět nepůjčíte Ferrari Monza SP1, jeden ze zdejších exponátů, kterým byste čas stlačili určitě na polovinu (kdyby vás ovšem neomezovalo ve světě Ferrari něco tak přízemního jako silniční rychlostní limity, že).

Nenechte se zmást, neposíláme vás do Maranella, sídla Ferrari, kde už jedno muzeum tojí, Kaplického projekt vyrostl o 20 kilometrů blíž, v Modeně, u rodného domu Enza Ferrariho. Právě tady měl svoji dílnu a právě tady v roce 1939 po svém odchodu z Alfy Romeo založil firmu Auto-Avio Costruzioni, kterou později přestěhoval do Maranella a přejmenoval na Ferrari.

Související vydání

Slavná automobilka proto chtěla připomenout i zapomenuté začátky své historie a v roce 2004 vypsala architektonickou soutěž na přestavbu Enzova rodného domu a muzea v Modeně, kterou vyhrálo Kaplického britské studio Future Systems. Čáru přes rozpočet jí ale udělala světová finanční krize, takže stavět se nakonec začalo až v roce 2009, pár měsíců po smrti Kaplického.

Dokončením projektu pak byl pověřen italský architekt a Kaplického někdejší kolega Andrea Morgante. Výsledkem je stavba za 18 milionů eur ze skla a hliníku, která je skutečně inspirována kapotou motoru na vozech Ferrari a která symbolicky objímá a chrání Enzův rodný dům, jako by nad ním držela ochrannou ruku (průduchy na střeše můžou připomínat i 10 kloubů na rukách).

I když muzeum nejvíc vyniká při pohledu shora, stejně vás nadchne kontrast, který ani nemůže být větší – historie versus budoucnost, klasický dům z cihel versus stavba ve stylu organického futurismu. Takhle nějak by asi vypadala Kaplického „Chobotnice“ na pražské Letné, kdyby měli Češi dostatek odvahy a smělý projekt nové pražské knihovny nesmetli ze stolu. Nemluvě o koncertním sále v Českých Budějovicích ve tvaru rejnoka, který je na tom po letech diskusí podobně…

Muzeum Enza Ferrariho (mimochodem, pokud byste na střeše čekali spíš červenou barvu, nedivte se, žlutá patří do DNA Ferrari úplně stejně jako červená) je navíc prošpikované podobnými technologiemi, jaké měl Kaplický v plánu využít i u své knihovny pro Prahu. Díky využití solárních panelů, tepelných čerpadel nebo řízeného mikroproudění vzduchu tak má budova jen poloviční spotřebu energie oproti stejně velkým stavbám.

Původní záměr byl, že se muzeum v Modeně zaměří výhradně na minulost značky, zatímco muzeum v Maranellu naopak na přítomnost a budoucnost, ale v posledních letech se vystavené exponáty promísily, takže tohle striktní rozdělení už dávno neplatí.

Momentálně probíhá v Museo Casa Enzo Ferrari výstava „Capolavori, senza tempo“ (Nadčasová mistrovská díla), věnovaná významu designu, ve které si doslova projdete posledních 65 let, jež dělí zmíněný supersport Ferrari Monza SP1 a jeho historický předobraz, legendární závodní vůz Ferrari 750 Monza z roku 1954. Těšit se můžete ale i na dalších 13 aut a mezi nimi i na Ferrari 250 GTO, oficiálně nejdražší auto světa, které se loni prodalo za 80 milionů dolarů.

Museo Casa Enzo Ferrari
Via Paolo Ferrari 85, Modena, Itálie
musei.ferrari.com/en/modena
Vstupné: 17 eur dospělí, 7 eur děti