skip to main content
Gastronomie

Poslední objednávky, prosím. Impérium podniků Jamieho Olivera se definitivně rozpadlo

3 minuty čtení

Z šéfkuchaře bez čepice je šéfkuchař bez restaurací. Populární britský kuchař Jamie Oliver, který přesně před 20 lety nastartoval kariéru superúspěšnou show The Naked Chef, oznámil kolaps svého kulinářského impéria. To čítá 1300 zaměstnanců a 25 podniků.

Oliver svou televizní slávu dokázal postupně přetavit v několik desítek restaurací, včetně franšíz Jamie’s Italian, steakhousu Barbecoa nebo podniku Fifteen, kde měli šanci vyučit se začínající mladí kuchaři z problematických komunit nebo bez rodinného zázemí.

Teď všechny podniky přecházejí do insolvence pod správou poradenské skupiny KPMG se zadáním prodat nebo zavřít všechny restaurace.

„Takový konec mě neskutečně rmoutí. Chci poděkovat všem zaměstnancům a dodavatelům, kteří do tohoto byznysu dávali víc než 10 let své srdce i duši. Pro všechny zúčastněné to teď je a bude nesmírně těžké,“ uvedl Oliver v oficiálním prohlášení.

„Když jsme v roce 2008 otevírali Jamie’s Italian, měli jsme cíl rozhýbat segment středně drahých restaurací v centrech britských měst, vytvářet větší přidanou hodnotu, zasadit se o mnohem kvalitnější ingredience a maso ze zvířat, která měla během svého života ty nejlepší podmínky. K tomu jsme chtěli vybudovat tým, který by sdílel moji vášeň pro skvělé jídlo a servis. A přesně to se nám podařilo.“

Restaurace Jamieho Olivera bojovaly o přežití už delší dobu. Příjmy podniků se loni propadly o 11 procent na 101 milionů liber, což držitele Řádu britského impéria a otce pěti dětí vedlo k zavření 12 poboček. Do celé skupiny navíc nalil 13 milionů liber z vlastní kapsy.

Problémy mají i další „lepší“ řetězce působící ve Velké Británii – v reakci na stále těžší podmínky na trhu zavírají v posledních měsících pobočky Gourmet Burger Kitchen, Giraffe nebo Carluccio’s.

„Tohle je další z řady britských řetězců, který navzdory silné značce nedokázal přitáhnout dostatek zákazníků a držet krok s rychle se měnícími trendy v gastronomickém byznysu,“ komentoval rozpad Oliverovy skupiny analytik Turon Miah z mezinárodní advokátní kanceláře Gowling WLG.

Jak připomíná The Guardian, sám Jamie Oliver přiznává, že až 40 procent jeho byznysových nápadů skončilo neúspěchem. V roce 2015 zavřel poslední pobočku svých obchodů s lahůdkami a potřebami do kuchyně Recipease, v říjnu 2017 vyšlo poslední číslo jeho časopisu Jamie, který byl na trhu téměř 10 let.

Skupina restaurací loni prodělala 20 milionů liber, zisky v roce 2018 klesaly i v Oliverově licenčním byznysu. Mediálním aktivitám bezprostředního kuchaře, kterého objevili televizní producenti v legendární londýnské restauraci River Cafe před 22 lety, se ale podle účetních uzávěrek daří. Oliver stále vydává minimálně jednu kuchařku ročně a natáčí pro televizi.