Český technologický gigant Avast, který po celém světě chrání téměř půl miliardy uživatelů, nevydělává jen na svém kyberbezpečnostním softwaru. Profituje i z prodeje uživatelských dat, konkrétně ze záznamů jejich pohybu po webu. Činí tak minimálně od roku 2013.

Vývojáři prohlížečů Mozilla a Opera už kvůli tomu zkraje měsíce odstranili nástroje Avastu ze svých obchodů.

Ondřej Vlček, CEO Avastu, tvrdí, že není důvod se znepokojovat. Podle jeho slov nejde o žádný skandál ani porušení soukromí uživatelů – data, která firma prodává, se nedají vysledovat zpět ke konkrétnímu uživateli.

Vlček ve vyjádření pro Forbes popsal, jak tato technologie funguje: Avast monitoruje pohyb uživatelů prostřednictvím rozšíření v prohlížečích. Předtím, než se data dostanou na servery Avastu, jsou anonymizována tak, aby nebylo v žádném případě možné poznat, o koho konkrétně jde. Identita jednotlivých uživatelů tak zůstává skryta.

Data jsou následně analyzována společností Jumpshot, v níž Avast drží 65procentní podíl, a prodána zájemcům jako „insights“.

Co konkrétně si brandmanažeři nebo investoři kupují? Vlček tvrdí, že Jumpshot, který patří pod Avast od roku 2013, nabízí vhled do toho, jak se „kohorty internetových uživatelů pohybují na webu“. Data například ukazují, kolik procent uživatelů přešlo z jedné webové stránky na jinou – to je metrika, která se hodí třeba správcům reklamních kampaní.

„Typickým zákazníkem může být například investor, kterého zajímá, jak se online společnostem daří u nových kampaní,“ říká Vlček. Příklad? Amazon začne prodávat nový produkt a Jumpshot dokáže analyzovat, jaký zájem vygeneruje v online světě.

Vydání Forbesu Český sen

Na stránce samotného Jumpshotu se jde do trošku většího detailu. Společnost tam nabízí „úchvatně detailní clickstream data od 100 milionů nakupujících na internetu a 20 milionů uživatelů apek“. 

Z nabízených dat se prý dá zjistit, co uživatelé hledají, jak interagují s konkrétními značkami či produkty a co doopravdy nakoupili. Třídí se podle kategorií, zemí a domén.

Zakladatelé Avastu Eduard Kučera (vlevo) a Pavel Baudiš. Foto: Jiří Turek a Jana Jabůrková

Pokud jste na své internetové soukromí citliví, může vám to znít nepříjemně, ovšem Vlček připomíná, že podobně se s anonymizovanými daty zachází ve zdravotnictví. Na trhu se nabízejí anonymizovaná data uživatelů, podle nichž vznikají nové případové studie – jde v podstatě o sledování trendů, z nichž se dá například vyvodit, kdo je náchylnější k určitým onemocněním či nákazám.

Vlček zdůrazňuje, že lidé používají Avast pro to, aby chránili své informace, a že firma nemůže udělat nic, co by „obcházelo zabezpečení soukromí jednotlivých uživatelů, včetně cílení zadavatelů reklamy“.

V žádném případě nedovolíme zadavatelům reklamy zacílit na konkrétního uživatele.

„V žádném případě nedovolíme žádným zadavatelům ani jiným třetím stranám, aby skrz Avast nebo naše produkty mohli zacílit reklamu na konkrétního jedince,“ říká Vlček.

Na dotaz, kolik peněz přináší prodej uživatelských dat, odpověděl, že jde zhruba o pět procent celkových příjmů. Jelikož měl Avast v prvním pololetí letošního roku tržby téměř 430 milionů dolarů, jde tedy o více než 20 milionů dolarů.

Obavy z nakládání s uživatelskými daty se okolo Avastu začaly objevovat už minulý týden. Zakladatel AdBlocku Wladimir Palant sledoval chování webových rozšíření z dílny Avastu a oznámil, že vycucávají a odesílají více dat, než by měla. Následně je Mozilla a Opera odstranily z nabídky.

Palant se nyní snaží o to, aby totéž udělal Google u svého prohlížeče Chrome. „Na něm si dnes internet prohlíží většina lidí,“ napsal Palant na svém blogu.

Jde o citlivou záležitost. Vztah mezi Googlem a Avastem má totiž více vrstev. Původně antivirová firma je totiž jedním z největších distributorů prohlížeče Chrome vůbec.

Eduard Kučera a Pavel Baudiš, zakladatelé a stále minoritní akcionáři, byznysový princip takové spolupráce v jednom z dřívějších rozhovorů pro český Forbes vysvětlovali takto: „V rámci našeho antiviru nabízíme jeho instalaci na počítačích, kde ještě není. Pokud to uživatel akceptuje a použije ho alespoň jednou, Google nám za to zaplatí,“ prohlásil Baudiš.

O kolik konkrétně jde? To se liší zemi od země. „Za uživatele ze Spojených států, Švýcarska nebo Norska dostaneme více než za toho českého a existuje spousta zemí, ve kterých nedostaneme za uživatele vůbec nic,“ dodal Kučera.

Dodatek: vyjádření společnosti Avast

Bezpečnost a soukromí našich uživatelů jsou pro Avast absolutní prioritou, a proto máme funkční a komplexní proces na ochranu jejich dat. V posledních dnech se objevily zprávy o tom, že prodáváme osobní údaje třetím stranám, což není pravda.

Aby naše rozšíření prohlížeče mohla plnit svou úlohu, tedy detekovat a blokovat hrozby, potřebujeme aby bylo možné shromažďovat informace o adresách URL. Tímto způsobem fungují naše ale i další antivirová řešení na trhu. Pro tuto činnost ale nepotřebujeme žádné osobní údaje. Abychom chránili soukromí našich uživatelů, jsou data, která shromažďujeme, zbavena všech osobně identifikovatelných informací (PII), což znamená, že jsou uloženy v neidentifikovatelném formátu.

Tato agregovaná statistická data také sdílíme s naší vlastní marketingovou analytickou společností, Jumpshot, a v tomto jsme byli k našim zákazníkům transparentní od chvíle jejího startu.

Vnímáme obavy veřejnosti a také věříme v přijímání nových postupů v případě potřeby, a proto pracujeme na přijetí změn v našich rozšířeních v souladu s novými zásadami ochrany osobních údajů společnosti Mozilla.

V Avastu se snažíme shromažďovat pouze data nezbytná pro poskytování našich služeb. Pracujeme v souladu s GDPR a s dalšími osvědčenými postupy v našem oboru, které jsou popsány v našich Zásadách ochrany osobních údajů. Máme také Portál ochrany osobních údajů, na kterém se mohou naši zákazníci přihlásit a ověřit, jaké osobní údaje o nich máme.