Na světě existují dva typy lidí: jedni si myslí, že pomocí smajlíků a emoji dodají svým slovům za každých okolností přátelštější nádech, a druzí naopak vědí, že komunikační zkratky nelze cpát všude. Možná se s tím dilematem setkáváte i vy – vyplatí se riskovat, že budete se svou tečkou na konci věty vypadat jako naštvaní, když můžete jednoduše přidat „:-)“ a tím zdůraznit, že je všechno v pořádku?

Jestli si bez smajlíků nevystačíte, následující studie může vaši roztomilou emoji bublinu propíchnout. Výzkumníci totiž v několika pokusech přišli na to, že lidé, kteří ve svých e-mailech emoji používají, jsou svými kolegy vnímáni jako méně kompetentní.

Pokusu se účastnilo 549 osob z 29 zemí světa. V jedné z jeho částí byli účastníci vyzváni, aby si přečetli totožné pracovní e-maily a ohodnotili kompetentnost a vřelost anonymního odesílatele. Jediným rozdílem bylo, že jedna skupina dostala k přečtení zprávy obsahující emoji. Ukázalo se, že smajlíky ani emoji neměly vliv na vnímanou vřelost, avšak stran kompetentnosti působily jako negativní faktor.

Pokud navíc původní e-mail neobsahoval smajlíky, protistrana do své odpovědi zahrnula více detailních informací. „Zjistili jsme, že předjímaná nekompetentnost podkopala ochotu druhé strany podělit se o konkrétnější informace,“ říká Ella Glikson, jedna z autorek studie. „Lidé mají pocit, že smajlík je virtuálním úsměvem, což zkrátka v pracovním kontextu neplatí,“ dodává Glikson.

Pokusní čtenáři zároveň předpokládali, že autorem smajlíky proložené zprávy byla žena. Na míru vnímané vřelosti a kompetentnosti to nicméně vliv nemělo.

Co se úsměvů v práci týče, doporučujeme se tedy držet těch skutečných – tváří v tvář svým kolegům a kolegyním.