Rádi se odlišujete? A baví vás brouzdat po internetu? Pak byste měli objevit svět webových stránek, které se zaměřují na prodej zboží malých prodejců – designérů, nejrůznějších řemeslníků, návrhářů apod. -, kterým poskytují platformu k tomu, aby si tu založili svůj vlastní virtuální obchod a mohli své výrobky nabízet do celého světa. Na stejném principu funguje v Česku portál Fler, o kterém jsme psali už v tomto článku.

Podobná internetová tržiště v posledních letech rostou jako houby po dešti a najdete na nich všechno, na co si vzpomenete – ručně vyráběné věci od oblečení přes šperky až po doplňky do domácnosti nebo jídlo, ale i vintage předměty.  Takže pokud máte rádi výrobky „s duší“, určitě byste měli na některá z nich zavítat. My jsme pro vás pro začátek vybrali osm z těch největších a nejzajímavějších.

Etsy – V současnosti stále nejpopulárnější internetové tržiště s neskutečně širokou nabídkou, které letos slaví už deset let od spuštění. Vedle klasických sekcí s oblečením či šperky má Etsy i rozsáhlé svatební oddělení a také sekci potřeb pro vlastní domácí tvorbu, ať už chcete malovat, pracovat se dřevem či papírem nebo třeba zahradničit.

etsy ilustrace done

Celkem tu najdete kolem 32 milionů kusů zboží od 1,4 milionu aktivních prodejců z celého světa. Díky těmhle číslům se Etsy pořád drží na špičce, i když mu konkurence šlape na paty a z řad těch, kdo přes tenhle web prodávají, se ozývají hlasy, že už ztratil kouzlo alternativnosti a stal se obrovským obchoďákem. Loňské tržby společnosti se ale vyšplhaly na 195,6 milionu dolarů (přičemž se na stránkách prodalo zboží za 1,93 miliardy dolarů), a letos v dubnu dokonce Etsy vstoupilo na burzu, takže přes všechny potíže tenhle obchodní model stále velice dobře funguje.

Bonanza – Americký obchod, stejně jako Etsy, s nímž soupeří o popularitu. Stránky původně nazvané Bonanzle začaly vznikat v roce 2007 pod vedením zakladatele a současného CEO Billa Hardinga, ke kterému se o rok později připojil Mark Dorsey. V roce 2010 Harding s Dorseym koupili stránky 1000 Markets a ze spojení se stala dnešní Bonanza. Dnes tu podle motta společnosti najdete „cokoli kromě všedních věcí“, hlavně oblečení a módní doplňky – celkem víc než 15 milionů položek od zhruba 50 tisíc aktivních prodejců.

DaWanda – Německé webovky DaWanda, přes které dnes nabízí své výrobky na 280 tisíc aktivních prodejců hlavně z Evropy, vám kromě nákupu pro vás samotné pomohou i s výběrem dárků – stačí do kolonky zadat, pro koho je dárek určený a kolik za něj chcete utratit. Navíc je tu i sekce tutoriálů s návody „udělej si sám“, kde se můžete naučit vyrábět nejrůznější šperky, doplňky do bytu nebo oblečení.

da wanda ilustrace done

Artful Home – Skvělé místo, když chcete zvelebit svůj domov. Na stránkách Artful Home můžete strávit dlouhé hodiny a probírat se nabídkou více než 18 tisíc originálních doplňků od nádobí přes sochy či obrazy až po nábytek a svítidla. Najdete tu ale i autorské šperky nebo oblečení. To všechno od autorů severoamerické provenience.

iCraft – Na tomhle online tržišti najdete jenom nové ručně vyráběné autorské kousky, žádné vintage ani jídlo. V kanadském Torontu založený iCraft si totiž zakládá na tom, že se soustředí na sdružování umělců a řemeslníků a nabízí věci s přidanou tvůrčí hodnotou. Takže pokud si tady koupíte něco na sebe či do bytu, případně tu vyberete dárek pro někoho blízkého, můžete mít dobrý pocit z nákupu něčeho speciálního. Navíc tu můžete přímo kontaktovat tvůrce, jehož věci se vám líbí, a požádat ho, aby pro vás vyrobil něco na zakázku.

icraft done

Supermarket – Nenechte se zmýlit názvem – na těchhle stránkách nenajdete záplavu sériově vyráběného zboží, nýbrž originální kousky, i když nabídka tu je, pravda, široká jako ve správném supermarketu. Stránky si zakládají na své jednoduchosti, na homepagi nabízejí jen čtyři hlavní kategorie výrobků s poněkud kryptickými názvy everything, wear + carry, space + place a paper + prints, v nichž pak ale najdete všechno, nač si vzpomenete. Navíc potenciální zájemci o prodej svých výrobků musejí zažádat o zařazení mezi „designéry“ Supermarketu, takže jejich výtvory musejí za něco stát.

ArtFire – Tenhle web se prezentuje jako „komunitně orientovaný“, takže se snaží propojovat prodejce, aby spolu komunikovali a inspirovali se navzájem. Zajímavé plus pro nakupující je možnost publikovat svůj vlastní inzerát a poptávat zboží, po němž toužíte, ale na stránkách jste ho nenašli, takže ho tvůrci mohou vyrobit přímo pro vás.

artfire done

Folksy – Obchod pro milovníky Spojeného království – je největším tržištěm, které sdružuje britské výrobce a designéry. Stránky mají základnu v anglickém Sheffieldu, vznikly v roce 2008 a dnes přes ně své výtvory každý den představuje víc než 5 tisíc aktivních prodejců. Počet nabízených věcí se pohybuje kolem 166 tisíc. Vedle oblečení, šperků, uměleckých předmětů či doplňků pro každou místnost vašeho domova na Folksy najdete i sekci ve stylu „udělej si sám“.