„Zírám, kde se v mém synovi vzala najednou taková zodpovědnost. Výuka začíná v půl deváté, on sám od sebe v půl osmé vstává, aby na ni byl připravený. Prostě ho to baví,“ říká otec osmiletého Ondřeje Petr Chvátal. Jeho syn chodí do soukromé školy Eriza ve středočeském Mělníku. Stejně jako statisíce dalších dětí je teď doma, odkázaný na online výuku. 

V Ondřejově škole právě zazvonilo na přestávku, chodby však zůstávají prázdné. Z jedné z tříd se přesto ozývá šramot. Učitelka Markéta Soukupová si tam připravuje materiály na další hodinu. Za běžného stavu by se za chvíli do lavic nahrnulo 12 dívek, se kterými má probírat geometrii. I po dalším zvonění ale ve ztichlé místnosti zůstává sama.

Na obrazovce notebooku má spuštěný komunikační program, přes který se za chvíli se všemi děvčaty spojí. Po pravé ruce má vizualizér, něco jako někdejší meotar, který ovšem nepromítá „slajdy“ na zeď, ale přenáší je do online prostředí. „Byla to strašná rychlovka, ale jsem s tímto stylem výuky naprosto spokojená. Nečekala jsem, že to bude mít takový úspěch i u dětí,“ říká sympatická brunetka.

Dříve plná třída žáků v lavicích, dnes jejich tváře vidí vyučující jen na dálku skrz monitor notebooku.

Obrací se k notebooku, přes ikonu Cisco Webex Meetings otevře videokonferenci, kde se postupně začínají objevovat tváře žákyň. Vítejte ve výuce 21. století, kde se katalyzátorem rozvoje stala virová pandemie.

Do Erizy za normálních okolností dochází každý všední den 90 žáků. Ti se nyní podle rozvrhu připojují k jednotlivým učitelkám jedním klikem na odkaz, který je navede do videokonference. Rozvrh dostávají každou sobotu a výuka probíhá jak individuálně, tak skupinovou formou.

Přestože škola je skoro prázdná, v online prostředí Webexu je živo. „Občas paní učitelku obdivuji, když z pokoje slyším to překřikování dětí,“ popisuje s úsměvem táta třeťáka Ondry Petr Chvátal.

„Myslím si, že jsme jediná škola v republice, která má i online družinu. Kolegyni Veronice chybí osobní kontakt, tak ji začala pořádat, na odpoledne vymýšlí pro děti různé aktivity,“ doplňuje ředitelka školy Martina Faltysová. Online se konají i porady učitelského sboru nebo třídní schůzky s rodiči.

Mělnická škola se přesunula na internet v podstatě okamžitě poté, co vládní opatření 11. března zavřelo žáky a studenty doma. „Hned mi volal tatínek jednoho žáka s nabídkou řešení online výuky pomocí technologií, které používají u nich ve firmě. Druhý den jsme měli školení a okamžitě jsme do všeho naskočili. Nejdřív druhý stupeň, pak první,“ přibližuje ředitelka a zakladatelka Erizy.

„Ze své práce vím, jak nástroje pro takový e-learning fungují, jak usnadňují jakékoli rozhovory, kontakt, pokud se lidé nemohou setkat osobně. Teď je navíc až do konce školního roku licence ke službě Webex pro školy zdarma, proto jsem neváhal a o této možnosti paní ředitelku informoval. V podstatě hned jsme se domluvili a začali instalovat program, organizovat školení atd. Do pár dnů se rozjela první výuka,“ říká Pavel Adam, který má v mělnické soukromé škole syna.

„Jako rodina jsme se zpočátku museli přizpůsobovat, ale teď už je vše přirozené a samoobslužné, dítě je schopné si vše pustit samo, připojit se, odpojit a celkově s tím pracovat. Pro nás už to není žádná zátěž,“ říká další z rodičů Michal Krutiš.

Prázdné lavice, ve třídě jen učitelka a moderní technologie. Takto vypadá výuka v době pandemické.

Technické potíže se škole prozatím vyhýbají. Občas zlobí jen přetížená síť. Pokud by se ale přece jen objevily problémy s fungováním programu, učitelé se mohou obrátit na poskytovatele programu – Cisco, které v tomto směru spolupracuje s dalším technologickým lídrem IBM.

„Nasadili jsme zhruba 350 dobrovolníků z řad našich zaměstnanců a ti jsou stále připraveni školám pomoci. Organizujeme i školení, jak pracovat s digitálními technologiemi, jaké jsou v nich dnes trendy a podobně,“ vysvětluje Kristina Kosatíková z IBM.

Pravidelná online školení ukazují, jaké aspekty technologií jsou pro učitele zásadní. „Všichni se shodnou na nutnosti mít kontrolu nad výukou. Žáci a studenti jsou tvořiví a v technologiích jsou vždy o krok před námi. Učitel proto potřebuje mít možnost řídit diskusi, přidělovat slovo a určovat, kdo může sdílet svou obrazovku s ostatními. To je pro vzdálenou výuku klíčové. Učitelé tak získávají jistotu a mohou se soustředit na vlastní komunikaci se žáky a výuku,“ říká Ivan Sýkora z Cisca.

Vydání Forbesu Cash je king

Zájem o hovory přes službu Webex vzrostl už během března až pětinásobně. Nástroj je sice placený, pro jednotlivce je ale po registraci zdarma a jako podporu v současné těžké situaci umožňuje firmám nebo jiným institucím realizovat bezplatně hovory až o 200 lidech. Školám veškeré licence poskytuje dočasně zcela gratis. Služba je navíc sofistikovaně zabezpečená, nabízí plné end-to-end šifrování komunikace. Ke schůzkám, poradám nebo i samotné výuce se lze připojit téměř odkudkoli, nejen přes počítač, ale i přes mobilní telefon.

V prázdné třídě Markéty Soukupové se mezitím hodina virtuální geometrie pomalu blíží ke konci. Učitelka zadává úkoly pro samostudium. Až se příště s děvčaty opět uvidí, probere s nimi řešení a největší obtíže. „Minulý týden jsem se naučila pracovat s whiteboardem, tak to bude ještě lepší,“ těší se.

Webex totiž není jen software, patří k němu i hardware v podobě velké obrazovky určené právě pro telekonference. Obrazovka se snadno promění v bílou tabuli, kam lze psát poznámky. Ty pak vidí všichni připojení, a navíc je následně dostanou i mailem.

„Jsem přesvědčená, že tuto formu výuky budeme využívat i poté, co se vše vrátí do normálu,“ pochvaluje si nový způsob vyučování ředitelka školy Martina Faltysová a souhlasí s ní rodiče i učitelé.