Zatím tiše odpočívá v hostivařském depu a čeká na svou rozsáhlou renovaci. Už za rok ale bude jezdit po pražských kolejích a vozit soukromé pasažéry, kteří si ke zpříjemnění jízdy budou moci dát třeba pivo. A nebude červená, nýbrž tmavě modrá, takže ji v ulicích hned poznáte. To i kvůli jejímu atypickému vzezření.

Řeč je o nové výletní tramvaji T3 Coupé, kterou v říjnu 2018 uvede do provozu Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Na pomoc si přizval designérku Annu Marešovou, která jí se svým týmem vtiskne originální podobu.

Čtěte také: Dobrý den, tady robot. Praha spustila chatbota ke kartě Lítačka

Pražský dopravní podnik chce navázat na oblíbenost tzv. mazací tramvaje, která si během necelých tří let získala mnoho fanoušků. Jen na facebookové stránce ji sleduje přes 10 tisíc lidí.

„Dopravní podnik chtěl navázat na úspěch mazačky a chtěl jí komerčně vozit lidi,“ říká pro Forbes designérka Anna Marešová. Podnik ji oslovil před rokem a vybral si ji jako hlavní autorku nové tramvaje, jejíž koncept bude oficiálně představen ve středu v rámci zahájení Designbloku. Návštěvníci si tam kromě skic budou moci až do pondělí prohlédnout konkrétní prvky z tramvaje, a dokonce se v ní i projet pomocí virtuální reality.

Konečná realizace tramvaje s označením T3 Coupé pak bude představena na zářijovém veletrhu kolejových vozidel InnoTrans v Berlíně.

V současné době je schválen návrh tramvaje, finalizují se technické dokumentace a v hostivařské opravně už čeká vysloužilá Tatra T3, která se stane základem nového výletního vehiklu.

„T3 je prostě legenda,“ říká Anna, která má k tramvajím už dlouho blízko. Tématu těchto kolejových vozidel se věnovala ve své bakalářské práci a také navrhla „moderní a dobře řešený“ koncept tramvaje pro Prahu.

U T3 Coupé ale nepůjde o klasický retrovůz s původními prvky. „Sice se mi líbí kresby autora Tatry T3, architekta Františka Kardause, a miluji poetiku 60. let, ale i tak jsem nechtěla dělat klasickou retrotramvaj, ale posunout ji dál a udělat moderní oldtimer tramvaj,“ říká Anna, která vybrala i charakteristickou barvu laku – ta bude plně modrá, a v současném vozovém parku tak bude nová T3 Coupé vyčnívat.


Foto: Anna Maresova designers

„Chceme zkombinovat věci, které jsou pěkné. Chodíme po vozovnách a hledáme staré blinkry, reflektory a další díly, ale už jich moc není,“ popisuje Anna, která má v týmu i studenty UMPRUM.

Moderní výletní tramvaj tak nakonec příliš podobná té mazací nebude. První idea kabrioverze totiž z hlediska bezpečnosti neprošla.

Čtěte také: Red Dot pro vibrátory české designérky

Tramvaj bude mít jedny vstupní a výstupní dveře, přičemž její druhá polovina bude sice zastřešená, ale po jejích bocích nebudou okna. Ta se tam budou instalovat mimo letní sezonu kvůli maximálnímu využití. Navíc od podzimu do jara je tradičně vysoká poptávka po pronájmu podobných speciálů.

A pokud vám bude z profilu připomínat výletní retroautobus Škoda RTO, bude to tím, že střešní okna budou použita právě z této legendy.

„U T3 Coupé se můžeme opřít o bohaté zkušenosti a unikátní know-how našich tramvajových opraven, které potvrzují tradiční českou řemeslnou kvalitu. Jejich prestiž na evropském trhu může i díky této realizaci ještě vzrůst,“ dodává generální ředitel a předseda představenstva Martin Gillar.

Pokud jde o interiér, ten se bude také zásadně lišit od prostor tramvají, na které jsme zvyklí. Vagon bude koncipován pro 40 lidí, zaujme vás na něm více prostoru, dřevěná podlaha používaná na jachtách, pult pro DJ i malý bar, který vychází z interiéru tramvaje T1, nebo sklopné sedačky. To kdyby se osazenstvu zachtělo tančit.

„Bude se totiž také používat k pronájmu pro soukromé oslavy či večírky a bavili jsme se i o tom, že by mohla být zavedena i pravidelná linka třeba v pátek večer jako takový předstupeň večerní zábavy,“ vysvětluje Anna na závěr.


Designérka Anna Marešová s lístky z T3 Coupé, které dostane každý cestující. Foto: Jan Schejbal

Nová výletní tramvaj mezi speciály v Praze kromě mazačky doplní komerční a historické jízdy nebo nostalgickou linku 23. Jen loni DPP realizoval více než 1800 komerčních jízd.

O celém projektu se také natáčí dokumentární film, jehož premiéra se očekává na podzim příštího roku.