V roce 1948 začal Ferdinand Porsche, rakouský konstruktér prvního Volkswagenu, se svým synem Ferrym vyrábět rychlá sportovní auta pod rodinným jménem. Zrodila se legenda zvaná Porsche. O sedm dekád později je tahle značka pořád v rodinných rukách a stala se synonymem jedněch z nejlepších sportovních aut, která kdy jezdila po téhle planetě.

Navzdory tomu se jeden člen rodiny rozhodl trhnout – a vydobýt si svou vlastní slávu v automobilovém světě. Ne tím, že udělá lepší sporťák než jeho děda a praděda. Spíš že úplně převrátí naruby základy, na kterých moderní rychlá auta stojí, a taky redefinuje, co znamená být jejich tradičním výrobcem.

Před čtyřmi lety potkal Anton „Toni“ Piëch, pravnuk Ferdinanda Porscheho, průmyslového designéra Reu Starka Rajčiče. Oba se zrovna poohlíželi po nové podnikatelské příležitosti, a tak dali dohromady peníze i svůj čas a začali společně budovat startup, který bude vyrábět auta.

Jejich Mark Zero, první koncept, který představili letos v březnu na autosalonu v Ženevě, je luxusní elektrické kupé s elegantními křivkami. Snem obou mužů bylo udělat sporťák, který dokáže technologicky držet prst na tepu doby, ale zároveň bude nadčasový. Proto svůj koncept postavili na otevřené modulární platformě s výměnnými motory, bateriemi i softwarem.

Piëch Mark Zero v módu Fast Charge nabije 80 procent své baterie za 4 minuty a 40 sekund.

Filozofie značky Piëch, jak projekt pojmenovali, je zaměřená hlavně na to, aby tenhle sporťák budoucnosti mohl držet krok s překotným vývojem technologií. Když jeho pohon nebo umělá inteligence na palubě zastarají, prostě je vymění. Proto je i podvozek vozu flexibilní a dá se na něj namontovat jak elektrický a hybridní pohon, tak jednotka poháněná vodíkem, a dokonce i konvenční spalovací motor.

Automobilka Piëch prostě chce být „technologicky agnostická“. Mít koncept otevřený všemu, který se neváže na konkrétní dostupnou technologii. „Žijeme v časech disrupce,“ říká Toni Piëch. Podle něj je riziko, že výrobce aut ve špatný čas vsadí zrovna na tu špatnou technologii, prostě moc vysoké.

Ovládni AI!
Vydání Forbesu Ovládni AI!

I když jsou jak Piëch, tak Rajčič odjakživa milovníky rychlých aut – a výrobu sporťáků má Toni Piëch (doslova) v krvi -, stálo je rozhodnutí skutečně se pustit do výroby aut hodně dlouhé přemýšlení. Hlavně Piëch si uvědomoval, jak drsný dokáže automobilový průmysl být. „A to, že rádi pijete víno, ještě neznamená, že si máte koupit vinici a že z vás bude dobrý vinař,“ říká Piëch.

Nakonec do toho ale s Rajčičem šli. Co bylo naopak jasné hned? Že vůz značky Piëch nebude žádné lidové auto, ale prémiový kousek. „Luxusní auta. To je jediná část trhu, která je stabilní,“ zdůrazňuje Piëch. A taky je to jediný segment, který dokáže novou značku a její revoluční přístup uživit.

Spoluzakladatelé Rea Stark Rajčič (vlevo) a Anton Piëch

Zatím se startupu Piëch Automotive podařilo vybrat 25 milionů dolarů mezi známými a rodinou. „Teď se chystáme na další kolo, chceme najít větší, strategické investory,“ říká Piëch a doufá, že vyberou něco mezi 50 a 100 miliony dolarů.

Potenciální investory může nadchnout, že jejich první sporťák Mark Zero to z nuly na sto dotáhne za 3,2 sekundy. Anebo fakt, že zcela elektrický vůz dokážete dobít na 80 procent za méně než pět minut. Skoro tak rychle, jako když tankujete na benzince.

Koncept představený v Ženevě na autosalonu má tři elektrické motory (jeden vepředu a dva vzadu), které dají dohromady sílu přes 611 koní. Na trhu by se měl objevit v roce 2022 s cenovkou mezi 150 a 200 tisíci dolarů.

Luxusní auta jsou jediná část trhu, která je stabilní.

Kromě modulární architektury celého konceptu má být hlavním tahákem právě rychle se nabíjející baterie. Tu Piëchu dodává čínská firma Desten, speciální rychlonabíječku vyrábí další čínská společnost TGood. Podle vedoucího inženýra Piëchu Klause Schmidta se nový typ baterie tolik nezahřívá a právě nižší nároky na chlazení umožní rychlejší dobíjení. A ačkoli jimi proklamovaná doba nabíjení 4 minuty a 40 sekund z nuly na 80 procent kapacity baterie se zdá být neuvěřitelná, Piëch tvrdí, že má tahle čísla nezávisle certifikovaná laboratořemi v Evropě i v Asii.

Sporťák od Piëchu ale není na nabíječce od TGood závislý. Auto dobijete jakoukoli rychlonabíječkou – klidně Teslou nebo ChargePointem -, ale i úplně normálně ze zásuvky.

Piëch Mark Zero

Zvenku vypadá Mark Zero jako ladný sporťák s dravými tvary. Nejvíc připomíná elegantní vozy Jaguar s dlouhou přídí, sám Piëch se přiznává k inspiraci E-Typem a italskou estetikou Ferrari 250 GTO. Někteří v designu vidí i pár křivek jako od pradědy Porscheho.

Uvnitř je ale kupéčko nabité technologiemi – včetně těch využívaných samořiditelnými auty (Mark Zero má všechny potřebné senzory i další výbavu), ale samotný autopilot v plánu není. „Chceme dělat stroje, které využívají to nejlepší z moderních technologií, ale zároveň zachovávají tradiční charakteristiky sportovních aut,“ říká Toni Piëch. Kromě toho, že budete muset sami držet volant, tak podle výrobce nepřijdete ani o nízký posez, dobré rozvržení hmotnosti vozu, tvrdý podvozek a hodně přesné řízení.

Úplně netradiční je ale strategie, jak bude Piëch auta vyrábět. V tom se tahle startupová automobilka inspirovala technologickými firmami a návod, jak na to, nakonec našla u Applu. Takže místo toho, aby Piëch stavěl drahá vývojová centra a výrobní linky jako jiní, si firma najala zkušené lidi z každého odvětví, které je potřeba k výrobě auta (od designérů a vývojářů přes odborníky na technologie a dodavatelské řetězce), ale vývoj a výrobu autodílů i samotnou montáž auta nechá na partnerských firmách, podobně jako si Apple nechává iPhony vyrábět od Foxconnu.

„Na tom je založený celý náš byznysmodel,“ vysvětluje Piëch. „Všechny naše technologie jsou postavené na spolupráci s inovativními partnery.“ Díky tomu může mít automobilka Piëch jenom 25 zaměstnanců na plný úvazek. A k tomu tým asi 150 lidí napříč jinými společnostmi, kteří s nimi pracují na Mark Zero. „To je klíč k tomu, zůstat svižní, umět hbitě reagovat na rychlý vývoj trhu,“ uzavírá Piëch.