skip to main content
Jak být lepší

Prázdné posilovny? Jak nevzdat svoje předsevzetí už v lednu

2 minuty čtení

Není ani konec měsíce a posilovny, ve kterých se ještě začátkem nového roku stály fronty na přístroje, jsou poloprázdné (a to víme z první ruky). Proč tak rychle ztrácíme motivaci s čímkoli novým, co začneme, a jak u předsevzetí, ať už jsou novoroční, nebo ne, opravdu vydržet?

Tady je několik tipů.

Nepřežeňte to hned na začátku

Hned na začátek stará dobrá rada. Není velké tajemství, že pokud chcete něco dokázat, měli byste si dát malý, snadno splnitelný cíl. Takový, u kterého hned na začátku vidíte světlo na konci tunelu. O to líp se vám bude dodržovat. To v praxi znamená, že pokud například chcete zhubnout, dejte si jako metu tři kila, ne deset. Pro teď totiž úplně postačí udělat dřepů pět. Sami uvidíte, že o to spíš za pár dní s chutí uděláte deset.

Vybudujte si zvyk

Jste na dobré cestě splnit si svůj „malý“ cíl? Skvělé. Zkuste si na něm vypěstovat závislost. Naše chování totiž z poloviny vychází právě ze zvyků a dodržování pravidelných harmonogramů. Chcete poslouchat víc podcastů? Pusťte si ho pravidelně každou sobotu k snídani. Uvidíte, že v pátek večer už se nebudete moct dočkat.

Najděte si sponzora

Ne, nemyslíme pro ten startup, který se vám už pár let honí hlavou. I když to můžete taky, moc rádi vás jednou budeme mít na titulce. Na mysli máme partnera, který s vámi tu tíhu předsevzetí potáhne také. Že jste na to nemysleli 1. ledna? Nevadí. Pokud máte pocit, že nemáte motivaci v předsevzetí dál pokračovat, zkuste někoho přesvědčit, ať s tím odvykáním kouření / sugarfree dietou / chozením do posilovny začne teď. Právě teď.

Aktivní prokrastinace

Spojte předsevzetí s vaší oblíbenou prokrastinační aktivitou, radí behaviorální psycholožka z Wharton School of Business Katherine Milkman. Své doporučení staví na vlastním experimentu s lidmi, kteří chtěli začít více cvičit. Účastníky rozdělila do dvou skupin – jedna cvičila výhradně s iPodem plným audioknih, druhá dostala poukázku do knihkupectví ve stejné finanční hodnotě. Výsledky hovoří jasně: ti, kdo při cvičení (a jen při něm) mohli poslouchat audioknihu, navštěvovali posilovnu výrazně více.

„Pozitivní“ předsevzetí

Přestat kouřit, zhubnout, něco se naučit. Taky cítíte, jak se vám s každým dalším slovem pod tíhou odpovědnosti sesouvají ramena níž a níž k zemi? Přidejte si k nim i ta milá, která se vám budou dodržovat snadněji, třeba že budete víc cestovat po Česku vlakem, investujete do kvalitních nadčasových kousků ve svém šatníku…

Raďte ostatním

Intuitivní cesta, jak se motivovat, by byla obrátit se na někoho, kdo problém překonal. Opak je ale pravdou, tvrdí psycholožka Lauren Eskreis-Winkler z Pensylvánské univerzity. Během experimentů přišla na to, že lidé, kteří měli problém něco dotáhnout do konce, věc dokončili ve chvíli, kdy začali motivovat ostatní. Ze studie například vyšlo najevo, že lidé, kteří měli problémy s rozhazováním peněz, cítili větší motivaci šetřit poté, co ostatním radili, jak by se se situací měli vypořádat, pokud by byli na jejich místě, než když si poslechli přednášku finančního experta.

Autorka experimentu to vysvětluje takto: „I když dávání rad nepřináší danému člověku žádnou novou informaci, myslím si, že to zvyšuje jeho sebevědomí. Sebevědomí, že něčeho můžete dosáhnout, pomáhá burcovat motivaci.“ A co si budeme povídat, taky by to z vás dělalo pěkné pokrytce.

Buďte upřímní

A to především sami k sobě. Celý maraton dost možná nikdy nezaběhnete a plynně hovořit o akciových propadech v mandarínštině taky nejspíš nakonec umět nebudete. I cesta je přece cíl.