Léto vedle řady možností, jak si odpočinout a nabrat nové síly, dává prostor taky k určitému zastavení a dotažení úkolů a aktivit, na které nebyl v průběhu roku čas. A detail, který je občas v našich kariérách opomíjen, přestože získává více a více na důležitosti, je naše virtuální vizitka – naše online portfolio. Aneb to, jak náš elektronický otisk působí na ty, kteří na nás na síti narazí.

Zde je pár tipů, jak tuto oblast před našlapaným podzimem vyladit.

Hoďte své jméno do Googlu

To myslím smrtelně vážně – zkuste se „vygooglovat“ a udělejte si pokud možno nezávislý názor na člověka, který se vám optikou vyhledávače právě zobrazil. Jaké odkazy vidíte? Jaké texty, fotky či videa? Jaké sociální sítě naskakují jako první? Jestliže narazíte na obsah, který není z pohledu vaší online prezentace ideální, zkuste jej aktualizovat, eventuálně smazat, pokud vám škodí. Určitě tento krok nepodceňujte. Osobně vždy před první schůzkou s novým člověkem druhou stranu googluji a jsem si jist, že nejsem jediný.

Vylaďte sociální sítě

Zkuste si udělat kompletní přehled sociálních sítí, kde máte svůj otisk. Určitě je využíváte všechny? Pokud některé zejí prázdnotou, zvažte, zda není lepší se z nich kompletně odpojit a raději účet smazat. V opačném případě informace aktualizujte, ideálně včetně své fotky.

Čtěte také: Relaxujte. 3 kroky, jak se na chvíli odpojit od technologií

Speciální přístup si určitě zaslouží Facebook, a než přeskočíte na další odstavec, protože Facebook přece není byznysová záležitost, uvědomte si, že dnes jste hodnoceni nejenom podle kariérních úspěchů na LinkedInu, ale i podle osobního života, který je vlastně takovým internetem v internetu.

Vyhledávač Google jej neumí prohledávat a je dobré se podívat, jak máte nastavená práva sdílení vlastního obsahu. Pokud nevíte, kde tato volba je, vložte do vyhledávače slova „Facebook a Privacy“. Možná máte volbu, že vaše fotografie a příspěvky může vidět kdokoliv. A možná to tak nastavené mít nechcete. A nebo více přemýšlejte nad tím, co na Facebook dáváte. I to je vaše vizitka.

Podobný přístup se týká i sítě LinkedIn. Je vaše fotka aktuální? Máte kvalitní popis toho, co děláte? Máte doporučení? Zkuste se nezaujatě podívat na svůj profil. Co vás napadne jako první?

Nechte si udělat kvalitní fotky

Nepoužívejte fotky z pláže, barů ani sportovních utkání. Prostě si nechte udělat kvalitní fotky. Raději více. Tečka.

Zkontrolujte hesla, nastavte nová

Řada lidí používá stále jedno uživatelské jméno a heslo. Ti obezřetnější mají alespoň kvalitní heslo a říkají si, že to stačí. Nestačí. I když budete mít sebekvalitnější heslo, pokud ho používáte pro více služeb a jedna z nich bude napadena (jak se to třeba stalo LinkedInu či Evernotu), útočníci získají přístup i k vašim dalším účtům, právě proto, že používáte stejnou kombinaci uživatelského jména a hesla.

Čtěte také: Chcete lepší náladu? Pořiďte si nervový stimulátor Thync

iOS v Safari nabízí přímo automatické vyplňování a navrhování nových hesel, abyste si je nemuseli pamatovat (a kdyby došlo k prolomení jednoho, stačí změnit heslo jen právě u tohoto jednoho účtu), nebo můžete použít sofistikovanější nástroje, jako je LastPass či 1Password. Určitě se vyplatí.

Kde můžete, nastavte dvoufaktorovou autentizaci. Při novém přihlášení do zvolené služby bude požadován vedle hesla i kód, který vám přijde jako SMS (možná máte něco podobného nastaveného u vaší platební karty). Pokud vám tento kód přijde zničehonic, je to ideální moment na změnu hesla, protože váš účet byl pravděpodobně prolomen.

Co o mně můj profil říká?

Na závěr to nejdůležitější – zamyslete se, jak na jednotlivých sítích chcete působit. Co o vás má říci LinkedIn? Co o vás naopak říci nemá? Co Instagram? Twitter? Google? Možná máte vyladěný outfit, kvalitní boty a působivý sestřih, ale je potřeba si uvědomit, že internet o vás říká mnohem více, a ať se nám to líbí, nebo ne, je to v podstatě portfolio našeho života. A má celkem slušnou setrvačnost. Je dobré na to myslet.