skip to main content
Virtuální realita

Pražský Virtuplex ukazuje, jak umí virtuální realita pomoct v byznysu

4 minuty čtení

Velká prázdná hala hned u výpadovky z Prahy na Mladou Boleslav vypadá na první pohled stejně jako všechny ostatní sklady kolem. Velká bílá krabice s parkovištěm. Stačí ale vejít, nasadit si speciální brýle a rázem se ocitnete uprostřed knihkupectví, autosalonu, banky nebo kdekoli jinde. Mladá česká firma Virtuplex tady totiž otevřela největší laboratoř pro využití virtuální reality v Evropě.

„Nejde o hernu a střílečky, ale o místo, kde je hlavním cílem využít VR technologii pro byznys,“ říká zakladatel Virtuplexu Martin Petrovický. Možnosti využití pro komerční účely jsou podle něj nekonečné. Hala se supermoderním VR vybavením sice funguje teprve pár týdnů, už má ale první klienty z řad největších českých společností, jako je třeba Škoda Auto, výzkumná agentura IPSOS nebo Česká spořitelna, a s řadou dalších jedná.

Ale popořadě. Na nápad pronajmout si prázdný sklad o ploše tisíc metrů čtverečních přišel Petrovický díky své práci ve společnosti Etnetera, kde se mimo jiné věnoval virtuální realitě a jejímu využití v praxi. „Jenže jsme naráželi na limity běžného vybavení pro VR, které je omezené rozlišením, a hlavně prostorem. Napadlo mě, že by bylo fajn najít větší plochu, kde bychom mohli možnosti virtuální reality využívat naplno,“ vzpomíná.

Loni v létě proto začal hledat vhodné prostory. „Ukázalo se, že to ale není jen tak. Do logistických parků třeba nesmějí běžně jezdit osobní auta, sklady jsou příliš velké, jsou v nich sloupy nebo prach, který vadí citlivým zařízením,“ vypočítává problémy Petrovický. Náhodou se před pár měsíci nakonec dostal ke skladu v Horních Počernicích, nad jehož vchodem teď už svítí modrofialový nápis Virtuplex.

Za prvních pár týdnů fungování této unikátní laboratoře, kde se dá na 600 metrech čtverečních pohybovat ve virtuální realitě (zbývající prostor haly zabírá například bar, zasedací místnost a odpočinková zóna), má Virtuplex velký ohlas. „Je to skvělé, ani jsme nečekali, že zpětná vazba bude tak pozitivní. Zveme známé z nejrůznějších firem a vidíme, že v tom nacházejí využití pro svoje potřeby takřka všichni,“ říká spolumajitel Virtuplexu Pavel Novák s tím, že hodně lidí sice věří virtuální technologii jako formě zábavy, často si ale nedokážou představit, jaké je její praktické využití. Právě to se snaží Virtuplex ukázat ve své hale.

„Když budete plánovat nové pobočky, výrobní linku nebo showroom, můžete si zkusit všechny varianty ve virtuální realitě, vyzkoušet, co je nejlepší, prožít to jako ve skutečném životě a teprve pak to převést do praxe,“ vysvětluje Petrovický. VR tak může nejen šetřit čas a peníze, ale i zlepšit komunikaci ve firmách a eliminovat (drahé) chyby v rozhodování. Česká spořitelna například pomocí Virtuplexu vytvořila návrhy pro své pobočky, Škoda Auto tady pracuje na tom, jak nejlépe udělat showroomy, a o partnerství nyní uvažuje například Story Design.

Hodně lidí věří virtuální technologii jako formě zábavy, často si ale nedokážou představit, jaké je její praktické využití.

„Přepočítat přínos na peníze jde těžko, protože nevíte, kolik by vás stála chybná drahá rozhodnutí, ale naši klienti nám říkají, že za den práce tady toho zvládnou udělat víc než za měsíc ve své kanceláři,“ říká Petrovický. Náklady na denní pronájem haly s kompletním vybavením pro VR začínají na částce dva tisíce eur.

Jeden z prvních klientů Virtuplexu, Česká spořitelna, nyní využívá virtuální realitu pro navržení svého nového typu poboček. „Zatímco dříve probíhalo finální ladění nových konceptů až po otevření pobočky v jejím reálném provozu a zabralo 10 až 12 měsíců, díky virtuální realitě jsme nový koncept vyladili za několik dnů intenzivní práce ve Virtuplexu,“ říká Antonín Kratochvíl, manažer inovací v České spořitelně.

Kromě časové efektivity banka počítá i s výraznými úsporami na dodatečné stavební úpravy, které dříve dosahovaly až stovek tisíc korun na pobočku. Do budoucna chce Česká spořitelna využít virtuální realitu například i pro školení svých bankovních poradců. Letos by takovým tréninkem mělo projít asi 500 zaměstnanců České spořitelny.

Do rozjezdu Virtuplexu, který má i zahraniční ambice, investovala Etnetera Group, v níž Martin Petrovický a Pavel Novák dlouho pracují. „Když Martin s tímhle nápadem přišel, hned nás napadlo zkusit to téma otevřít v rámci Etnetera Group. S tím jsme i uspěli, společnost nás v rozjezdu podpořila, protože našemu nápadu věří, ale nyní je už všechno na nás a jsme klasický startup se vším všudy,“ říká Pavel Novák a Martin Petrovický vzápětí se smíchem dodává, že když je potřeba, sáhne po koštěti a v hale zamete.

S Petrovickým a Novákem na rozjezdu startupu pracuje ještě Marek Kulkovský, který má na starosti produkční práci i technickou stránku celého projektu: sladění všech komponentů pro VR. Ať už speciální brýle, přenosný počítač (který si lidé nosí jako batoh), nebo software a trackovací zařízení, jsou od různých dodavatelů a několik měsíců práce zabralo, než je Kulkovský naučil spolu komunikovat. Brýle, nebo přesněji speciální VR headset, má Virtuplex od VRgineers – další české firmy, která spadá pod Etneteru. Díky širokému zornému poli a vysokému rozlišení patří headset mezi světovou špičku.

Investice do startu Virtuplexu jsou v řádech milionů korun, největší náklady přitom mířily právě do technického vybavení. „To, co tady máte na sobě, stojí jako hezky vybavená octavia,“ říká Pavel Novák s tím, že najednou se tu ve virtuálním prostředí může pohybovat až pět lidí. Další se klidně mohou připojit odkudkoli na světě. „Pokud víme, o podobném projektu v Evropě jsme zatím neslyšeli,“ dodává Petrovický s tím, že nápadů, jak dál rozvíjet Virtuplex, má spoustu. Prozatím je ale ještě odhalovat nechce.