Každoročně nižší sněhové nadílky a rostoucí teploty se odrážehí i v byznysovém prostředí. Zatímco provozovatelům skiareálů radost nedělají, podnikatelé a firmy, pro něž zima obvykle představuje útlum, z nich těží. Pro toto období netypické počasí nahrává například hráčům v oblasti mikromobility.

Zatímco před pár lety představoval únor vrchol lyžařské sezony a lyže, hůlky či sjezdové boty v kýženém provedení nebyly mnohdy k dostání, nyní jsou jimi regály v obchodech přeplněné. Ve snaze pozvednout nižší tržby prodejci dokonce spustili slevy a lyžařské zboží pozvolna nahrazují cyklistickým vybavením.

Nelze se divit. Teploty nad nulou, mráz nikde, vozovky sjízdné. Milovníkům jízdy na kole tak nic nebrání, aby se své zálibě věnovali i v zimních měsících. Nasvědčuje tomu i lednová výzva cyklistického spolku AutoMat s názvem Do práce na kole, do níž se zapojilo přes 2700 lidí – o 73 procent více než loni.

Netýká se to však jen klasických bicyklů. V ulicích Prahy se nadále prohánějí i u obyvatel nepopulární pivní kola. Turistická atrakce, jež si vysloužila pozornost tím, že brzdí dopravu v metropoli a její alkoholem posilnění účastníci narušují veřejný pořádek.

To vše navzdory tomu, že magistrát dlouhodobě usiluje o jejich zákaz v širším centru města. Stane se tak ale (podle všeho definitivně) až na jaře.

Foto Original Beer Bike

„Některé věci trvají déle, než bychom si přáli,“ povzdechl si koncem roku pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. „Nejdůležitější je, že je za námi poslední turistická sezona s pivními koly,“ dodal optimisticky. Provozovatelé alkoturismu však budou železo kout, dokud je ještě žhavé.

A pak tu máme elektrické koloběžky, které na tom s oblíbeností u místních nejsou o moc lépe. V době, kdy města hledají cesty k ekologické dopravě, by mohly koloběžky představovat smysluplný dopravní prostředek, ale narážejí na bezohlednost lidí, kteří je užívají.

Parkování uprostřed chodníků, jízda v opilosti nebo nepřiměřená rychlost vyvolávají rok a půl vášně, které nejednou vyústily v destrukci zelených koloběžek Lime. Místo toho, aby se jejich počty redukovaly, k nim ovšem i v důsledku přívětivého počasí přibyly (a ještě přibudou) další.

První stroje už po hlavním městě rozmístila česká společnost Revolt. Následovat by ji brzy měl i estonský startup Scoot911. Jestli budou i tyto značky překážet a povalovat se všude po centru, čeká Prahu vskutku pestré jaro.