skip to main content
Startupy

Přes brněnský startup rezervují české barbershopy i optiky v Mexiku

2 minuty čtení

Webové stránky vytvářel Boris Bošiak od 14 let. Když od něj chtělo čím dál tím více podniků vložit na stránky rezervační systém, zjistil, že v češtině, a vůbec ve většině jazyků, takový neexistuje. A tak se ho rozhodl se svým parťákem Františkem Mazuchem vytvořit.

Jejich rezervační systém Reservio je na trhu šest let a můžete se přes něj online objednat ke kadeřníkovi, na masáž, do fitness centra, k optikovi nebo k lékaři. Brněnský software využívají stovky tisíc zákazníků v Evropě, Jižní Americe nebo Africe.

Tento týden navíc Reservio spouští novou aplikaci se stejným jménem, přes kterou se můžete na všechny služby s jeho systémem objednat přímo ve svém mobilu.

„Už v patnácti jsem věděl, že chci podnikat a mít vlastní projekt, fascinoval mě Google nebo Basecamp i to, že můžu z malého města na Slovensku vytvořit něco, co může používat kdokoli kdekoli na světě,“ říká osmadvacetiletý rodák ze slovenských Levic Boris Bošiak.

S Františkem Mazuchem se dal dohromady během studií na VUT v Brně. Společně pracovali na studentském projektu a zjistili, že se výborně doplňují – zatímco Bošiakovi šel obchod, marketing a grafika, Mazuchovi zase programování.

S projektem rezervačního systému se přihlásili do startupového akcelerátoru Starcube, kde si je vyhlídl mentor akcelerátoru a zároveň majitel webové platformy na tvorbu stránek Webnode Vít Vrba. Do jejich projektu investoval částku v nižších milionech korun a mladé duo si natolik věřilo, že nechalo studií a začalo se startupu věnovat naplno.

„Vítek Vrba nám dal tvrdou školu. Například v tom, že nemá smysl dělat dokonalý, ale složitý produkt, ale naopak že musí být co nejjednodušší pro uživatele. Taky nám pomohl s expanzí do zahraničí,“ vysvětluje Bošiak, jehož Reservio je dnes z hlediska počtu platících zákazníků sedmým největším rezervačním systémem na světě a on vede v Brně dvanáctičlenný tým.

Spoluzakladatel Reservia Boris Bošiak

Od začátku systém vyvíjeli tak, aby jej mohlo používat co nejvíce druhů podnikání, a dnes funguje ve 12 jazycích, včetně holandštiny či polštiny. „Systém je velmi intuitivní a podnikatel si ho většinou dokáže nastavit úplně sám. Měsíční poplatek začíná na 199 korunách a odvíjí se od počtu funkcí, které podnik využívá,“ vysvětluje Bošiak s tím, že startup se aktuálně drží v malém zisku.

Česko, kde jeho rezervační systém používá tři a půl tisíce podniků a je mezi nimi třeba většina barbershopů v Brně i Praze, představuje pro Reservio stále nejdůležitější trh. Za Českem je těsně Brazílie, kde jeho rezervační systém používají převážně podniky v oblasti krásy a zdraví. Ve Španělsku zase Reservio využívají například zahraniční konzuláty pro plánování schůzek.

Rezervačním systémem z Brna minulý rok prošlo přes pět milionů rezervací v hodnotě více než jedné miliardy korun. V letošním roce očekávají zakladatelé Reservia zdvojnásobení počtu rezervovaných aktivit díky nové aplikaci, kterou rok vyvíjeli. Ta je určená pro běžné koncové zákazníky.

„Můžete si ji představit jako Dáme jídlo, ale ve službách. Na jedné straně spolupracujeme s podnikateli, kteří poskytují různé služby, a na druhé straně tyto služby nabízíme jednotlivým uživatelům, kteří si přes ně najdou službu, co potřebují, od masáže až po výměnu pneumatik,“ vysvětluje Bošiak fungování aplikace.

Ta v sobě spojuje všechny podniky, které jejich systém používají, a vy si tak podle místa vyhledáte jakoukoli službu, kterou zrovna potřebujete, a na zvolený termín se objednáte pomocí pár kliknutí.

„Samozřejmě že nás to celé trochu napadlo i z toho důvodu, že jako ajťáci neradi voláme,“ směje se Boris Bošiak, který dodává, že by časem rádi konkurovali i rezervačním systémům v restauracích, které doteď vnímali jako nasycený trh, jenž je příliš nelákal.