Začalo to u krátkých textových zpráv, končí to u dnes oblíbené virtuální reality. Příběh ostravské firmy PresentiGO je názorným odrazem toho, jaké technologie jsme využívali před deseti lety a kam se během jedné dekády posunuly.

Český startup, který pomocí své světově unikátní platformy založené na klasickém PowerPointu šetří až třetinu času obchodníkům, se nyní dostal do dalšího levelu – virtuálního.

Čtěte také: Sen, nebo skutečnost aneb Bude někdy virtuální realita lepší než realita?

Letos si v něm připsal velký zářez, když se společně s agenturou Fallon Praha a Adastrou podílel na realizaci škodováckého svatostánku na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se prezentovala studie futuristické Škody Vision E se vším všudy. I s virtuální jízdou, která se v mnohém vymykala současným prezentacím. Vytvoření jejího obsahu bylo právě úkolem pro ostravskou firmu.

„Tahle zakázka pro Škodovku byla pro nás zakázkou snů,“ říká mi Jan Tkáč, jeden ze dvou zakladatelů PresentiGO, které už dokázalo přilákat investory z Rockaway Capital Jakuba Havrlanta.

Mladoboleslavské automobilce na konceptu Škoda Vision E odjakživa hodně záleží a jeho prezentaci celému světu nechtěla zanedbat.

„Nechtěli jen obyčejnou VR. Chtěli VR, která bude propojovat virtuální realitu a skutečnou realitu. Nejde ale o rozšířenou realitu. V tomto případě cítíte kus reálně, ale vidíte virtuálně,“ snaží se Honza přiblížit hlavní odlišnosti od klasické virtuální reality, se kterou se dnes setkáváme v rámci všemožných prezentací a her.

Návštěvníci tak kromě virtuální projížďky díky haptickým rukavicím cítili otřesy volantu během jízdy nebo dotyk tlačítek, to když si chtěli prostě jen ztlumit rádiopřehrávač na palubní desce, věrné virtuální napodobenině reálného dashboardu.

Reálnou simulaci jízdy je možné zhlédnout na záznamu jednoho člověka ve VR.

Honza Tkáč firmu založil se svým kolegou Adamem Mrštíkem před pěti lety. Už pět let předtím ale začal pracovat na podobných obchodních nástrojích; to vše, aby zefektivnil práci obchodních zástupců při prezentaci produktů, v té době hlavně pomocí esemesek.

Od systému pro sběr dat pomocí krátkých textových zpráv se postupně dostali k PowerPointu, kterému naimplementovali několik vrstev navíc. Jednak vizuální vrstvu, díky které si mohou potenciální kupci produkty prohlížet v interaktivním 3D modelu a storytellingu, a pak také analytickou vrstvu, která monitoruje efektivitu využívání prezentací a produktivitu obchodních zástupců.

„Nechceme obchodníky kontrolovat, chceme zlepšovat jejich výsledky,“ říká Honza. „A ukázalo se, že klientům šetří naše platforma ve výsledku až 30 procent jejich času,“ vypočítává přínosy.


Zakladatelé ostravského startupu PresentiGO Jan Tkáč (vlevo) a Adam Mrštík.

PresentiGO před lety chtělo dobýt i zámořský trh, nakonec z toho ale z mnoha důvodů sešlo a firma se začala soustřeďovat na rozvoj své platformy mezi tuzemskými zákazníky. Povedlo se jí to, mezi klienty dnes patří třeba UPC, Foxconn, E.ON, Linet nebo Vítkovické železárny.

Honza s Adamem si ale začali časem hrát s virtuální realitou a v rámci ní koketovat i s mladoboleslavskou automobilkou. A letos v létě se několikaměsíční námluvy přeměnily v konkrétní zakázku.

Kvůli ní musel Honza odložit svou dlouho plánovanou dovolenou, stejně jako celý – zhruba 20členný – tým PresentiGO. Na realizaci celé zakázky totiž měli jen dva měsíce. Od softwaru po hardware, a ještě k tomu připravit virtuální scenerii, kterou se ve Vision E jeho nadšenci prohánějí, to vše se muselo stihnout.

Výsledkem bylo, že se návštěvník autosalonu mohl z garáže svého pomyslného domu projet ve Škodě Vision E po pobřeží zalitém ranním sluncem, přes panoramatické sklo sledovat hejno letících ptáků nad hlavou, až se komplexem tunelů dostal do Vision City. K tvorbě grafiky využili software Houdini, který s oblibou pro své efekty používají i filmaři.

„V prvních dvou třetinách vývoje šlo vše na jedničku, ale když jsme nechali počítač upgradovat u jiné firmy na dvě grafické karty, kde každá snímá jedno oko, přestal nám fungovat volant,“ vrací se k prvnímu zádrhelu, který ale celý tým dlouhou dobu ne a ne vyřešit.

Postupem času přišli na to, že pracovník třetí firmy pro implementaci karet připojil k počítači klávesnici Logitechu a tím do stroje nahrál ovladače, které způsobily nefunkčnost volantu. „Taková drobnost, a zabralo nám to strašně času,“ říká Honza dnes už s úsměvem.

Celá prezentace se totiž nakonec i přes dílčí menší problémy povedla na jedničku. V kokpitech se během autoshow vystřídalo přes 2000 návštěvníků a Škodovka je dnes využívá i na dalších akcích. „Jako malá firma z Ostravy jsme se vcelku dobře zapsali a to chceme zúročit,“ říká s nadsázkou Honza a zároveň už s vážností přiznává, že jsou se Škodou Auto ve spojení kvůli další zakázce.

„Ale vše funguje přes tendry, takže nikdo nemá nic jisté,“ hodnotí střízlivě situaci.

Čtěte také: V e-shopu jako před zrcadlem. Češi vyvíjí první virtuální kabinku na světě

PresentiGO by se ale spíše než marketingových prezentací chtělo držet těch obchodních, odkud vzešlo. Jestli se mu to po letošním úspěchu v oblasti virtuální reality podaří, je otázkou. Tenhle startup ale bude zajímavé sledovat, má totiž zasazeno hodně semínek, ze kterých může vyrůst strom globálního významu.