Máte firmu, zaměstnanci se vám vracejí z dovolené a nejste si jistí, jak se postavit k panice kolem koronaviru? Rozhodně nic nezkazíte, když svým zaměstnancům nařídíte home office. Je to ostatně řešení, které doporučuje celá řada CEO v korporacích.

Jeden z největších potravinových koncernů na světě, firma Nestlé, nařídil z preventivních důvodů od minulé středy home office pro zaměstnance ředitelství v Praze a Bratislavě s trváním do poloviny března.

„Týká se to přibližně 450 zaměstnanců na pozicích, kde je to možné a kde fyzická přítomnost na pracovišti není nezbytná. Cílem je chránit zdraví zaměstnanců a minimalizovat rizika nákazy a přenosu nemoci. Zároveň to vnímáme i jako příspěvek k ochraně veřejného zdraví, když tímto opatřením pomáháme snižovat koncentraci lidí v hromadné dopravě a na veřejných místech,“ vysvětluje tiskový mluvčí Nestlé Robert Kičina.

Ne všichni lidé ale mohou home office využívat. Na to firma Nestlé myslí také. „Pro závody platí odlišný modus operandi, kdy jsme zavedli zpřísněné hygienické standardy a zvláštní preventivní opatření. Stejně tak pro naše lidi v terénu,“ vysvětluje tiskový mluvčí Nestlé Robert Kičina.

Vývojářská firma STRV žádná opatření zatím nechystá. Pouze v případě, že by se situace zhoršila, by omezila akce, které organizuje. „Nikoho teď ale nebudeme nutit chodit do kanceláře nebo cestovat. Jelikož se v České republice objevilo prozatím pouze několik případů, nechceme přistupovat ke striktním rozhodnutím a necháváme to na preferenci každého,“ říká Lubo Smid, CEO STRV.

Na ničem striktním netrvá ani Microsoft, který nechává na zaměstnancích, aby zvážili, zda chtějí pracovat mimo kancelář pomocí nástrojů na vzdálenou spolupráci, nebo se potkat s kolegy v práci. „V souvislosti s děním kolem koronaviru jsme pouze zaměstnancům připomněli, aby zvážili své cesty do zahraničí a účast na interních eventech v zahraničí – zdůrazňujeme princip dobrovolnosti a osobní volby. Pokud se zaměstnanec necítí komfortně v tuto chvíli cestovat, může vždy využít online nástroje a připojit se vzdáleně namísto osobní účasti,“ vysvětluje Klára Žižková, ředitelka lidských zdrojů ve společnosti Microsoft Česká republika a Slovensko.

Ať už jde o home office z jakýchkoli důvodů a v jakémkoli období, je důležité zachovat určité podmínky, aby takový druh spolupráce mohl efektivně fungovat pro obě strany.

Podle výzkumu firmy LMC z roku 2019 je k využití efektivního home officu potřeba dodržet dvě podmínky – důvěru a flexibilitu. 

Pro Microsoft je klíčovým prvkem vzájemná důvěra a osobní odpovědnost. „Nestačí tak dát do pracovních smluv pouze možnost častějšího home officu a pak již nechat vše na samotných zaměstnancích. Flexibilita vyžaduje pečlivou organizaci a kulturní změnu celé firmy,“ vysvětluje Žižková.

Pro Microsoft jsou součástí úspěšného zavedení flexibilní práce moderní technologie, které zaměstnancům práci na dálku umožňují. „Díky nástrojům pro efektivní komunikaci a spolupráci, jako je například Microsoft Teams, je možné být v kontaktu s kolegy a kdykoli bez větších technických nároků s nimi vést audio nebo video rozhovory, které daleko lépe nahrazují osobní kontakt než pouhý e-mail nebo chat. Práce na dálku je díky nim daleko efektivnější a osobnější,“ doplňuje Žižková.

Firma Nestlé očekává i při home officu od zaměstnance stejný výkon, jako by byl v kanceláři. Kontrolu splněných úkolů nechává na každém liniovém manažerovi. Home office bere jako standard spolupráce i STRV. „Díky tomu, že často komunikujeme přes oceán, bereme práci z domova jako standard. Využíváme všech moderních nástrojů, které tuto spolupráci usnadňují. Myslím, že i kdybychom všichni zůstali doma, můžeme celkem efektivně fungovat,“ vysvětluje Lubo Smid.