skip to main content
Byznys

Přežít! Jak se české firmy přizpůsobují kritické situaci a zachraňují byznys

3 minuty čtení

Školy bez žáků, restaurace bez hostů, fitka bez cvičenců, taxikáři (skoro) bez pasažérů. Koronavirus nakazil i českou ekonomiku a pro mnohé nastává boj o holé přežití. Tady je sedm příkladů, jak se tuzemské firmy snaží přizpůsobit svůj byznys nastalé situaci.

Automyčka Express

Na konci minulého týdne spustila pick-up servis, takže její automyčky mohou fungovat dál, zatímco se jinak nákupní centra zavírají. „Zákazníkovo auto si vyzvedneme přímo u něj doma, dokonale ho vyčistíme, vydezinfikujeme ozonem a vrátíme zpět. Pick-up servis je zdarma. To vše při dodržení přísných hygienických opatření,“ říká Richard Kettner, CEO Automyčky Express, s tím, že služba funguje na území Prahy.

Školy JK Education

Školní lavice jsou prázdné (to se týká více než 1,6 milionu českých studentů a 160 tisíc učitelů), ale ve školách Ondřeje Kanii výuka pokračuje. Kania totiž překlopil výuku do online světa a ve spolupráci s hnutím Česko.Digital, za nímž stojí úspěšný startupista Jakub Nešetřil, nabízí rychlou pomoc dalším školám. „Pomůžeme změnit české kamenné školy na školy virtuální!“ říká Kania, mimo jiné člen našeho výběru 30 pod 30.

Hospodska

Restaurací a hospod, které řeší práci pro své zaměstnance v době, kdy provozovny nesmějí být otevřené, je po celé republice spousta. Hospodska, jedna z největších tuzemských gastroskupin, zavřela všechny své podniky (Červený jelen v Praze, Lékárna či Plzeňka v Plzni…) a dohodla se s obchodním řetězcem Lidl na spolupráci.

„Budou brát naše lidi na brigády do skladu. Zavolali jsme jim a pak zorganizovali naše lidi. Mame jich v Plzni cca stovku,“ říká Luboš Kastner, jeden ze spolumajitelů Hospodské. „Staráme se o ně a jednáme s dalšími firmami.“ 

Liftago

Taxikáři (pokud to jsou opravdoví taxikáři) jezdit stále mohou, ovšem poptávka samozřejmě výrazně klesla, o desítky procent. Liftago proto spustilo několik novinek. Rozváží zboží pro Alzu, stejně jako obědy pro seniory. „Je to snaha o kompenzaci výdělků řidičů a pomoc zároveň,“ říká Ondřej Krátký, CEO Liftaga, a připomíná i novou službu „Liftago, nakup mi!“. 

Reklama

„Je to takový rychlý hack, aby si lidé mohli objednat taxikáře na zařízení malého bezkontaktního cashless nákupu,“ popisuje Krátký. „Řidič vám zavolá, aby zjistil, co potřebujete nakoupit. Jakmile vše domluvené pořídí, přiveze to na vybrané místo. V odhadované ceně jízdy je třeba počítat i s dobou, kterou řidič stráví nákupem. Ta je účtována zpravidla šest korun za minutu. K tomu si připočtěte cenu za samotný nákup.“

Form Factory

Cvičme v rytme i doma. Všechny posilovny zejí prázdnotou, ale největší fitness řetězec u nás nezahálí a rozjíždí živé přenosy cvičebních lekcí na internetu. Jsou zdarma, takže nepřinesou extra výdělek, ovšem umožňují zákazníkům Form Factory zůstat ve formě i v tomto komplikovaném období. Pilotní lekce Cardio HIIT Workout use spouští v úterý od 16 hodin na YouTube profilu společnosti.

Long Story Short

Ikonická olomoucká kavárna a restaurace se přeměnila na hladové okno, tak jako mnoho dalších restauračních zařízení po celé republice. Long Story Short navíc spouští i vlastní rozvoz svých produktů.

Mall.tv

Nejen velké firmy, ale i živnostníci a kumštýři se musí přizpůsobit v těžkých časech. Pavel Šporcl, Adam Mišík a další reagovali na zrušení veřejných produkcí přechodem do online prostoru – na sociálních sítích rozjeli koncerty před virtuálním publikem. „Vyzval jsem své fanoušky, aby se třeba také oblékli do večerního, nalili si oblíbené víno a poseděli se mnou,“ říká houslista Šporcl.

A nezůstává jen u Instagramu a Facebooku. V rámci hnutí #kulturažije na videoportálu Mall.tv můžete sledovat živé přenosy z koncertů, uměleckých vystoupení i přednášek. Do akce už se zapojil Prago Union, Zrní, PSH či WWW, divadelní představení od Dejvického divadla, VOSTO5 a Divadla Na Zábradlí, přednášky plánuje i Centrum architektury a městského plánování (CAMP).

„Během přímých přenosů na Mall.tv je lidé mohou finančně podpořit přes naši dárcovskou platformu. Předáme jim 100 procent částky,“ říká Lada Brůnová ze společnosti Donio, která sbírku organizuje.

Reklama
Reklama
Reklama