Pro Vojtěcha Dlouhého nejsou žádné plány dost velké. Osmadvacetiletý podnikatel a spoluzakladatel startupu Feedyou, který vytváří zejména HR chatboty pro firemní klienty, má ambice postavit virtuálního životního asistenta, jenž uživatelům pomůže dosáhnout jejich cílů.

Dlouhý firmu založil teprve loni v létě, do dvou let plánuje být na 100 milionech obratu a následně se stát prvním pardubickým jednorožcem. Jeho velkým vizím uvěřil i miliardář Tomáš Krsek, který do Feedyou skrze svůj vehikl Bohemia Venture Capital investoval letos na podzim desítky milionů korun.

Čtěte také: Podnikat začal ve čtrnácti. Dokazuje, že globální byznys jde dělat i ze Zlína

V současné chvíli firma vyvíjí a dodává chatboty pro velké společnosti, kterým usnadňuje nábor. „Začínali jsme v oblasti HR kvůli situaci na trhu práce, protože firmy potřebují jakoukoli inovativní cestu, jak oslovit potenciální uchazeče,“ popisuje svou startovní čáru Dlouhý. „Postupně se dostáváme k zákaznické podpoře nebo salesu,“ dodává.

HR i zákaznická podpora jsou pro Dlouhého tým ale jen mezikroky, které něco vydělají a na nichž se také naučí chatboty stavět. Ultimátním cílem zůstává životní asistent, jenž vás posune správným směrem i třeba tím, že vám doporučí vhodný obsah vzhledem k vašim cílům. Může to být ale i kariérní obor nebo konkrétní firma. Vyměníte si s chatbotem pár zpráv (= zadáte vstupní údaje) a on se vám zkrátka pokusí pomoci.

Téměř totožně – leč bez obalu chatbota v mobilu – vypadal i původní nápad, který si Dlouhý přivezl z více než dvouletého pobytu v zahraničí. Nejprve se díky programu Erasmus dostal do Portugalska, poté do Londýna a následně pod hlavičkou OSN pomáhal rozvíjet neziskové projekty v jihovýchodní Asii.

„Měl jsem velké štěstí, že jsem potkal správné lidi ve správný čas. Tenkrát jsem si uvědomil, že spousta jedinců takové štěstí nemá, a kdyby se třeba chtěli zúčastnit něčeho podobného, ani nevědí, kde začít,“ vzpomíná Dlouhý na moment, kdy mu hlavou prolétl virtuální životní asistent. „Mladí lidé se chtějí rozvíjet a posouvat dopředu, ale mnohdy nemají jasno v tom, kudy jít.“

Když se vrátil do Česka a odprezentoval svůj nápad na startupové akci, narazil na pardubického podnikatele Jiřího Janků (zakladatel internetové společnosti eBrána), kterého okamžitě zaujal. Do týdne si podali ruce a začali pracovat na webové platformě. Když na ni uživatel přišel, prošel procesem registrace, vyplnil, co ho zajímá a čeho by rád dosáhl, a dostal doporučení na relevantní obsah, příležitosti a firmy, kde by se mohl zapojit.

Po roce vývoje portál spustili, ale po dalších čtyřech měsících ho zavřeli. „Tvrdou cestou jsme zjistili, že stavět takovou věc pro desktop nemá žádný smysl. Šli jsme proti všem trendům, které vyzdvihují roli mobilních zařízení, sociálních sítí a chatovacích platforem. Zapomněli jsme komunikovat tak, jak je dnešní mladá generace zvyklá – přes chat,“ rekapituluje vývojářský fuck-up Dlouhý.

Čtěte také: Ponožkoboty z Brna mají globální úspěch, bodují v Kataru, Koreji i USA

Protože během onoho roku bylo potřeba tvorbu platformy nějak živit, přivydělával si s týmem správou sociálních sítí. Jedna z firem, které pomáhali s employer brandingem, se jim svěřila, že pracuje pro fin-tech klienta z Londýna, který nasadil chatbota pro komunikaci s uživateli o jejich bonitě.

„Tehdy nám to došlo. Naše platforma byla architektonicky velmi podobná chatbotům, pro které se i díky mediálnímu hypu otevíral obrovský trh. Navštívili jsme Silicon Valley, kde jsme sice viděli, že se tématem zabývá již spousta firem, ale zatím nám nestihly utéct,“ říká Dlouhý a dodává, že po návratu začal zapáleně stavět vývojářský tým.

Že jeho naděje na opravdu velký byznys nejsou úplně plané, potvrzuje i výčet platících klientů, kteří služby Feedyou využívají a mezi něž patří firmy jako Škoda Auto, Jablotron, Dr. Max nebo Explosia. A ačkoli těm všem pardubický startup prokazatelně pomohl s hledáním kandidátů na nové zaměstnance, v jeho útrobách se (zatím) neskrývá žádný z technologických buzzwordů.

„Neoháníme se umělou inteligencí, protože ani zdaleka není na takové úrovni, jak se před pár lety předpovídalo. Své chatboty stavíme jako stromy možností, takovou cestu s mnoha potenciálními scénáři, žádný Skynet,“ vysvětluje mladý podnikatel. „Občas s tím trochu bojujeme, protože naši potenciální klienti narazí každý den na 10 článků, kde se AI skloňuje všemi směry.“

Díky pružnému řešení, kdy Dlouhého tým dokáže zákazníkům dodat chatbota do měsíce od poptání a zaměření se na opakující se komunikační niku, dokázal startup brzy prorazit. První rok utržil milion korun, letos už to bude patnáct. Mladé firmě pomohl i fakt, že sídlí ve stotisícovém krajském městě.

„Vyplácí se nám, že nejsme v Praze, protože k nám postupně stahujeme lidi, kteří si prošli velkými korporacemi v zahraničí nebo v Praze a teď se stahují zpět do menších měst, kde se příjemně a v klidu žije,“ pochvaluje si Dlouhý, který přesně na takovou udičku chytil třeba Viktora Kusteina, jenž předtím vedl HR pro skupinu Rockaway Jakuba Havrlanta.

Startup nedávno otevřel pobočku v Berlíně a brzy se chystá vstoupit i do Mnichova. Důvodem je přítomnost velkých mateřských firem, jejichž dcery sice v Česku operují, ale ke kterým je těžké se z Pardubic dostat. „Když chcete mít mezi klienty BMW, musíte jít až přede dveře,“ usmívá se Dlouhý.

Než se totiž firma pokusí postavit univerzálního kouče do mobilu, chce ovládnout trh chatbotů pro „malé“ jazyky, kterým se větší konkurenti vůbec nevěnují.

„Zvládnout velké sousto na první dobrou jsme už jednou zkusili a spálili se. Věřím, že se k naší vizi dostaneme postupně… Jako když Amazon začínal s knížkami,“ uzavírá Dlouhý.