Když jste před lety přijeli mimo hlavní sezonu do Benátek, většina restaurací měla zavřeno, gondoly byly zazimované v docích a ve městě jste se mezi kanály a uličkami mohli ztratit úplně sami. Dnes se vám to nepoštěstí ani mimo sezonu, a už vůbec ne během ní.

O tom, že Benátky čelí náporu turistů z celého světa, už se mluví delší dobu. Nedávná reportáž britského deníku The Guardian ale ukázala město mimo hledáčky Instagramu – přeplněné náměstí před bazilikou svatého Marka, zácpy v kanálech, kde stojí jedna gondola na druhé, a v přístavu velké zaoceánské výletní lodě plné dychtivých návštěvníků připravených jako tsunami zaplavit historické centrum. 

Zkrátka situace, která v dlouhodobé perspektivě nemůže fungovat. Představitelé města proti kritickému přelidnění začali aktivně bojovat: zavedli omezení počtu výletních lodí, které mohou kotvit v přístavu, i návštěvníků, kteří mohou vstoupit do historického jádra. Snaží se tak nejen částečně navrátit Benátky jejich rezidentům, ale zároveň snížit zátěž už tak chatrného podloží města. 

Na začátku května Benátčané udělali další krok, když v rámci testování na tři dny rozdělili město na turistickou zónu a část pro rezidenty. Turisté tak byli naváděni na největší atrakce a zároveň odkloněni od obytných částí. Tento systém by podle benátského starosty Luigiho Brugnana mohl v budoucnu fungovat ve všech hlavních turistických lokalitách Evropy, či dokonce po celém světě. 

A právě v době, kdy je cestování pro všechny čím dál víc ekonomicky dostupné, nejoblíbenější turistické destinace začínají urgentně řešit otázku toho, jak si poradit s náporem návštěvníků a také se škodami, které mohou způsobit. Podle CNN za minulý rok navštívilo Amsterodam 18 milionů turistů, což je víc než padesátinásobek současného počtu obyvatel města.

Nizozemští představitelé proto oznámili, že upouštějí od investic do propagace turistických destinací a chtějí naopak cílit na návštěvníky, kteří jsou za zážitky ochotní zaplatit a zároveň poznávat i jiné kouty země než jen její hlavní město.

Dokonce i socha Svobody v New Yorku se poslední dobou až tak svobodná necítí. Kromě klasických nadšenců do americké historie ji totiž zaplavují i komerční a soukromé prohlídky (ty podle The New York Times ročně znamenají čtvrt milionu návštěvníků, tedy celá čtyři procenta z celkového počtu turistů).

„Komerční prohlídky brání plynulému toku  návštěvníků a negativně ovlivňují program i zážitek z atrakce,“ uvedl zástupce The National Park Service pro CNN Travel a dodal, že právě tyto prohlídky se budou v budoucnu výrazně omezovat. 

I když se zdá, že různá omezení mohou kvalitu a volnost cestování dost zhoršit, ve skutečnosti představují příležitost – a to nejen pro cestovatele, který netouží po tom, aby spadl přímo doprostřed pasti na turisty. Organizace pro turismus by tak mohly využít příležitosti a chuti turistů po autentických zážitcích a mohly by investovat do rozvoje lokálních značek a podniků. Nový byznys je tedy na obzoru.