Přiznejte si to. Mítinky jsou nuda a jen na málo z nich musíte opravdu být.

Jde je ale vést zábavně a efektivně, tvrdí Steven Rogelberg, který studuje mítinky a skupinovou dynamiku na nich. Zjistil například, že čím více schůzek za den máte, tím více vyčerpaní se na jeho konci cítíte. Nebo to, že pro většinu pracovníků představují schůzky činnost číslo jedna, která je ruší od práce.

Jak vést mítinky, které všem budou dávat větší smysl? Tady je šest jednoduchých tipů, jak si povinné pravidelné schůzky alespoň trochu zpříjemnit. A jestli to v moci nemáte přímo vy, přepošlete rady alespoň svému nadřízenému.

Pozvěte co nejmenší počet lidí

Žádné návštěvy, žádní posluchači. Ujistěte se, že na mítinku jsou opravdu jen ti, kdo mají k danému tématu co říct. Nejenže se všichni budou cítit uvolněněji, ale také nebudete plýtvat časem těch, kterých se porada přímo netýká. Myslete rovněž na to, že na poradě by nemělo být více než sedm lidí.

Netrapte ostatní zbytečně dlouho

I přesto, že vám Google kalendář automaticky nabízí hodinové schůzky, nepodléhejte a připomeňte si, jak funguje Parkinsonovo pravidlo: čím více času na daný úkol máte, tím déle vám pravděpodobně bude trvat. Nebojte se proto mítinky zkrátit. Výsledky budou stejné.

Buďte originální

Stejná zasedačka, stejná bílá tabule, stejní lidé. Pokud potřebujete u svých zaměstnanců probudit kreativního ducha, střídejte formáty. Když jste v malém počtu, zkuste mítinky za chůze, pokud je vás víc, alespoň střídejte místa. Kdo řekl, že nemůžete mít poradu v blízké kavárně? Další alternativou k běžným schůzkám jsou tiché mítinky, během kterých si neřeknete ani slovo.

Přineste svačinu

Chcete, aby byl váš tým uvolněnější? Tak přineste na poradu svačinu. Ukážete, že jste o schůzce dopředu přemýšleli, a zároveň sdílením jídla podpoříte týmovou spolupráci.

Změňte téma porady

Porady se většinou svolávají k určitému problému/tématu. Rogelberg ale navrhuje, abyste čas od času zkusili uspořádat mítink, který se bude točit kolem otázek. Místo klasické týdenní porady si tedy raději udělejte mítink, kde si zodpovíte třeba tyhle: Na co se soustředíme další týden? Na čem teď zrovna pracujeme? Nejenže bude jasnější, koho máte pozvat, ale také lépe poznáte, kdy mítink ukončit.

Hodnoťte

Co udělat, aby se z vašich mítinků nestala noční můra všech zaměstnanců? Pravidelně hodnoťte, zda k něčemu byly. Nebojte se svých kolegů zeptat, co by se na jejich vedení dalo zlepšit a co jim naopak vyhovuje.