skip to main content
Jak být lepší

Příručka úspěšného startupisty. Rady od top českých investorů a mentorů

3 minuty čtení

Co dělat, abyste prodali svoji myšlenku a vydělali na tom?

  • Zaprvé – nápad. Měli byste přijít s něčím originálním, co má šanci prosadit se ve světě. Zadruhé – tým. V ideálním případě jsou v týmu zastoupeny obě složky, obchodní i technická.
  • Zkuste být v něčem nejlepší na světě a tvrdě na tom pracujte.
  • Nepodnikejte kvůli penězům – ty se dají vydělat snáz a s menším rizikem…
  • Vaším hlavním cílem je prosadit se na globálním trhu a stát se jedničkou na trhu. Žádný menší si nepřipouštějte. Proč? Budete mít perfektní produkt s unikátní přidanou hodnotou, budete lépe připravení na růst.
  • Nápad má velmi malou hodnotu. Počítá se to, jak dobře ho provedete.
  • V čem se podnikatel liší od manažera? Podnikatel věří, že tím, co dělá, mění svět k lepšímu, a je ochoten kvůli tomu akceptovat vysokou míru osobního rizika. To je náš hlavní zdroj energie, díky tomu to po prvním neúspěchu nezabalíme a pokračujeme. Pokud toto ve svém podnikání necítíte, nepodnikejte.
  • Myslet znamená houby vědět. Pokud vám vaši lidé často říkají „Myslím, že jdeme dobrým směrem!“, buďte hodně ostražití. Za slovíčkem „myslet“ se často opravdu skrývá „nevědět reálně vůbec nic, pouze slepě věřit“.
  • Naděje není řešení.
  • Věnujte maximální pozornost zákazníkům. Ti vám platí nájem a výplaty.
Ondřej Bartoš
  • Velké týmy jsou přežitek. Každý velký tým si stejně v sobě nese Paretův princip = 20 procent lidí ho posouvá a těch 80 procent tam dělá často velké prd, ba navíc mnohdy zdržují.
  • Podstupovat rizika a dělat chyby je ten nejlepší (a nejtvrdší) zdroj zkušeností. Ale jen v případě, že jste schopni a ochotni si chyby přiznávat a analyzovat je. Zní to jednoduše, ale podnikání přitahuje hlavně ješitné egoisty, takže to většinou dá docela zabrat.
  • Myslet si, že už se nemůžete naučit nic nového, je cesta do pekel. Ale neztrácejte čas a hledejte zkušenosti jen u lidí, u kterých jste přesvědčeni, že vás mohou skutečně posunout dál.
  • Startupisté by měli vystupovat pokorně, ale přesvědčivě. Dokud nemají komerční úspěch, měli by být velmi skromní ve svých platových nárocích.
  • Úspěch a sláva člověka změní. Vždycky. Zachovejte si odstup, nezapomínejte, které části vaší osobnosti vám pomohly k úspěchu. Sebestřednost a nedostatek sebereflexe mezi nimi určitě nebyly.
  • Jedna z prvních otázek na schůzce s investorem bývá na složení týmu. Pokud zjistíme, že jeden je tahoun a druhý se spíš veze, je to špatné znamení. Musíte mít jasně rozdělené role a u každého člena týmu musí být jasná přidaná hodnota.
Reklama
Tomáš Čupr
  • Když pracujete ve sklepě, nechoďte v obleku.
  • Mám tři jednoduché podmínky: projekt musí být nový, unikátní a se zahraničním přesahem. Nezajímají mě klony amerických společností a nápadů.
  • Jak říkal Einstein: Pokud svůj záměr neumíte vysvětlit jednoduše, aby ho pochopil každý, pravděpodobně mu nerozumíte ani vy sami.
  • Hledejte moudrost v datech. Ta nelžou.
  • Většina věcí, které rozjedete, dopadne špatně. Spálíte peníze, nestane se nic. Neinvestujte další čas do neúspěšných projektů. Stačí, že jste proinvestovali své peníze.
  • Nebojte se, že uděláte špatné rozhodnutí, když víte, že jste udělali maximum pro to, aby špatné nebylo.
  • Firmy nezakládají jen lidé, kterým je dvacet. I v šedesáti můžete mít tah na bránu. Věk nerozhoduje.
  • Spojení s investorem je svým způsobem podobné svatbě. Může vás udělat šťastnými na celý život anebo vám a vaší firmě do života zasadit pěknou ránu.
  • Často je lepší jednat rychle a vyměnit i větší část společnosti investorům za odpovídající finanční investici, protože i získaný čas může rozhodovat o budoucím úspěchu společnosti.
  • Líbí se mi, když se lidé dívají na obor z jiné strany, zkrátka když nejedou na nejvyšší vlně. Často jsou to ti, kteří v onom oboru teprve začínají – a nejsou postižení tím, co si většina lidí okolo myslí. Najdou pak příležitost, kterou by nikdo jiný neodhalil.
Zbyněk Frolík
  • Odradí mě, když lidé nemakají. Rozhodující je výdrž, práce, práce a práce.
  • Promyslete si obchodní model. Kdo váš produkt koupí, proč ho koupí, proč zrovna od vás a s jakou marží.
  • Jestli to dává smysl a máte světový nápad, vezměte batoh a odjeďte na měsíc do Silicon Valley. Oblezte tam všechny večírky, získejte kontakty, zkuste se dostat do nějakého akcelerátoru.
  • Mějte radost z každého – byť drobného – úspěchu, který za sebou vidíte, a z toho, že je zákazník spokojen. Až poté se upínejte na peníze a hodnotu firmy, protože ta přijde okamžitě s vašimi úspěchy.

Ondřej Bartoš, Václav Muchna, Ondřej Tomek, Tomáš Čupr, Václav Dejčmar, Zbyněk Frolík, Aleš Michl

Reklama
Reklama
Reklama