skip to main content
Byznys

Přišla krize, přišel růst. Česká outsourcingová centra přebírají práci těm asijským

2 minuty čtení

Razantní navýšení digitalizace a menší důraz na osobní kontakt. Takový trend je nyní v důsledku pandemie očekáván v oblasti takzvaných outsourcingových služeb. Dobrou zprávou je, že z toho může profitovat Česko.

Ukázal to nedávný průzkum asociace ABSL, jež sdružuje tuzemské společnosti provozující centra sdílených podnikových služeb pro klienty z různých koutů světa. Podle průzkumu využilo 56 procent center během pandemie nové příležitosti a 12 procent středisek převzalo procesy od sesterských organizací v Asii, kde infrastruktura neumožnila přesun všech lidí do práce z domova.

Závěry průzkumu hovoří o tom, že outsourcingové služby by měl minout černý scénář velkých ztrát a rostoucí nezaměstnanost napříč obory. Tyto služby by naopak mohly uprostřed očekávané recese vydělat.

„Jsem si jist, že ke stabilizaci české ekonomiky může významně přispět právě vývoj našeho průmyslu, který před krizí přispěl domácímu HDP šesti procenty a pracovalo v něm téměř 120 tisíc lidí. Věřím, že význam našeho průmyslu pro české hospodářství bude i nadále růst,“ uvedl Jonathan Appleton, výkonný ředitel ABSL.

Vyhlídkám na ještě větší rozvoj přitakává prostřednictvím mluvčí Jany Kohoutové i agentura CzechInvest, zaměřená na podporu podnikání a investic.

„Pandemie ukázala, že Česká republika je pro zmiňované služby stabilní a po technické stránce vyspělou destinací. Odpovídají tomu i reakce našich klientů, se kterými jsme v kontaktu po celou dobu koronavirového stavu.“

Příkladem, jak si čeští provozovatelé outsourcingových služeb upevnili v těžké době pozici, je společnost OKIN BPS, nabízející podnikům služby v oblasti IT, podpory prodeje nebo zákaznických linek.

„Zatímco operační centra v jiných zemích a lokalitách musela být uzavřena, protože nemohla poskytovat služby z domácích kanceláří kvůli nedostatečnému nebo nestabilnímu internetu či infrastruktuře, v Česku jsme byli schopni udržovat služby v provozu od počátku nouzového stavu,“ říká Martin Koval, Director of Business Consulting.

Reklama

„Klíčovými faktory úspěchu outsourcingu a sdílených služeb poskytovaných z Česka jsou geografická a politická stabilita a rovněž velmi dobrá technická připravenost a dostupnost sítě.“

Odborníci z CzechInvestu upozorňují, že zatím je brzy na vyvozování dlouhodobějších závěrů, přesto zní i jejich prognóza tlumočená Janou Kohoutovou pro Česko nadějně.

„Vlivem současné situace by mohlo dojít k tomu, že firmy začnou stahovat své pobočky ze zemí mimo EU zpět do Evropy, protože to pro ně bude zkrátka bezpečnější, kdyby přišla nějaká další krize,“ shrnuje Kohoutová.

Aktuální vydání magazínu

Vedle už jmenovaných aspektů hraje pro Česko v očích velkých společností také dostatek kvalifikované pracovní síly, dobrá občanská vybavenost a velká míra bezpečí. Praha, Brno i Ostrava jsou navíc populárními lokalitami, všechna tři města jsou čím dál více multikulturní a řada firem má záměrně mezinárodně poskládané týmy, které pracují v nových moderních prostorách.

Servisní střediska v Asii sice mohou nabídnout nižší náklady, ale tuto výhodu „gumují“ jiné české klady. „Kulturní i časová blízkost západním trhům, možnost jednoduššího přemístění talentu alespoň v rámci Evropské unie a tím lepší dostupnost jazyků typu francouzštiny, holandštiny a tak dál,“ vypočítává Jana Kohoutová za CzechInvest.

Reklama
Reklama
Reklama