Každý leden si Angela Ceberano stanovuje cíle na dalších 12 měsíců a každý nedělní večer si plánuje činnosti pro nadcházející týden. Ale namísto tabulek a sexy aplikací na chytrém telefonu využívá tato Australanka a zakladatelka PR společnosti Flourish zápisníčky, staromódní diář, barevné propisky a kupku časopisů. S nimi provádí brainstorming, sepisuje seznamy, formuluje vize.

Ceberano je přitom vše, jen ne technofobka. Jako třicátnice se na síti cítí jako doma, v sociálních médiích za ní zůstává výrazný otisk a svůj čas dělí mezi tradiční a nová média; a taky mezi Austrálii a San Francisco, kde sídlí někteří z jejích startupových klientů.

Čtěte také: S pastelkami za splněnými sny. Český diář úspěchu překračuje hranice

Ale čas od času ve své práci volí jednoduchost, flexibilitu a hmatatelnost, kterou jí nabízí papír. „Aplikací je tolik, ale žádná mi nedá vše, co potřebuji. Nic nepřekoná flexibilitu pera a starého diáře,“ říká pro BBC.

Angela

PR manažerka Angela Ceberano se ve své práci stále víc obrací k papíru.

A není v tom sama. Už i na sociálních sítích je cítit, že v tichosti probíhá návrat ke kráse papíru a ručního psaní. Mnoho lidí používá zvýrazňovače a pastelky k lepší organizaci práce či stanovování cílů a vědecké poznatky napovídají, že tito tradicionalisté jsou možná na dobré cestě.

Zatímco technologie v některých případech život usnadňují, stále větším a reálnějším strašákem je digitální přetížení. Report společnosti Ofcom říká, že 60 procent z nás se považuje za závislé na svých zařízeních, a třetina z nás stráví denně online více času, než by chtěla.

Čtěte také: Nestíháte? Clever Minds vám svým „nediářem“ chtějí plánování ulehčit

Princetonská univerzita se spojila s University of California Los Angeles a dokázaly, že studenti zapisující si učivo do laptopů si vedli v zodpovídání konceptuálních otázek hůře než ti, co si činili klasické zápisky rukou. Druhá skupina lépe rozuměla materiálu a objektivně si jej pamatovala víc prostě proto, že musela informace při zapisování zpracovat, namísto aby nabušili do klávesnice zápis slovo od slova.

Zajímavé je, že nyní se k tradicím vracejí i lidé, co jsou v digitálním světě doma. A důkazem jsou třeba i klasické značky kvalitních diářů Moleskine či Leuchtturm1917, které zažívají růst. Prezident Moleskinu Mark Cieslinski byl za poslední dva roky svědkem dvouciferného růstu obchodu, Richard Bernier, marketingový manažer Leuchtturm1917, potvrzuje, že prodeje vylétly strmě vzhůru loni v červnu. V nemalé míře díky virálnímu konceptu odrážkového vedení deníku – bullet journalingu, který vzal online komunitu útokem.

Co je tedy i při stále se zdokonalujících technologiích tak atraktivní na dělání věcí postaru? Deníčku nikdy nedojdou baterie, nezamrzne mu obrazovka nebo se nerestartuje uprostřed práce. Nic omylem nesmažete, nebude vám nic zvonit, vibrovat, můžete si čmárat, protože někdy je jednoduchý obrázek výmluvnější než tisíc znaků.