Mysleli jste si, že základem úspěšného podnikání je skvělý a inovativní nápad, píle a trocha štěstí? Nenechte se zmýlit. Nejpodstatnější ingrediencí dobře fungujícího byznysu je spánek. Vyplývá to z nové studie publikované v Journal of Business Venturing.

„Podnikatelé, kteří místo spánku dávají přednost obchodu a myslí si, že na spánek bude dost času poté, co prorazí, si pod sebou podřezávají větev,“ míní autor studie Jeff Gish z University of Central Florida. „Všichni se potřebujeme dobře vyspat, ale ukazuje se, že pro podnikatele je to klíčové,“ doplňuje.

Jeho studie se účastnilo 700 podnikatelů z celého světa, kteří se podělili o to, kolik hodin spí a jak kvalitní spánek mají. Za úkol měli posoudit, který z byznysnápadů má největší potenciál a pravděpodobnost, že uspěje. Životnost nápadů byla napřed posouzena odbornou komisí, jež určila, který z byznysnápadů je ten nejlepší.

Ukázalo se, že ti podnikatelé, kteří se v dotazníku přiznali k nedostatku spánku, nebyli na rozdíl od poctivých spáčů vždy schopní vybrat ten nejlepší nápad.

To samé se potvrdilo i u menšího vzorku podnikatelů, kteří hodnotili byznysnápady v průběhu několika týdnů. Jejich výsledky se porovnaly s deklarovanou kvalitou a intenzitou spánku. Opět se ukázalo, že ti, kdo se dobře vyspali (minimálně sedm až osm hodin), byli schopni identifikovat dobrý podnikatelský nápad lépe než ti, kterým se tolika spánku nedostalo.

„Vzhledem k tomu, že jsme subjekty pozorovali v průběhu několika dní, můžeme říct, že výsledky jsou konzistentní i pro ty podnikatele, kteří v průměru nenaspí tolik jako běžná populace,“ uzavírá Gish.

Co z toho plyne? Abyste byli schopni podnikat, musíte dbát na kvalitní spánek. Tady máte návod, jak na to.

Už odebíráte náš newsletter?