Představujete si, jak vám na zlatém servisu podávají kaviár a ve sklence šampaňského díky pozornému palubnímu personálu nikdy neuvidíte dno? Vábí vás výhled z okýnka na azurovou hladinu Karibiku? Nebo je snad nejdůležitějším lákadlem to, že se nemusíte mačkat na prostřední sedačce tradičního komerčního letounu?

Čtěte také: Zakladatel WizzAiru: Letenky budou levnější a Praha má příliš drahé letiště 

Americký magazín Business Jet Traveler provedl poosmé mezi svými čtenáři průzkum na téma užívání private jetů a poskytuje tím zajímavý pohled na to, proč lidé soukromé lety využívají, co na palubě vyžadují, kam a s kým obvykle cestují, jaký je jejich oblíbený typ letounu a mnohem víc.

Čtenářskou obec magazínu tvoří 35 tisíc vrcholových manažerů, lidí s obřím majetkem a taky rodiny, které využívají své soukromé tryskáče. Průzkum sesbíral 1487 odpovědí, což je o 24 procent víc než minulý rok.

Dobrá zpráva na začátek: jestliže létání soukromými letadly je odrazem kondice ekonomiky, pak musejí být lidé dost optimističtí, protože 45 procent odpovídajících uvedlo, že i letos létají zhruba stejně jako před rokem, 22 procent lidí frekvenci svých letů navýšilo a 8 procent tvrdí, že létají násobně více.

Pozitivní nálada má u čtenářstva časopisu vydržet taky v příštích 12 měsících, protože jen slabých 11 procent odhaduje, že bude létat méně.

Usednout na palubu soukromého letadla se pořád bere za lifestyle bohatých a slavných, ale primárním důvodem, proč lidé takové lety využívají, je zásadní časová úspora, která jen drobně převyšuje druhý důvod – možnost využívat letiště, která běžné linky neobsluhují.

Naopak už větší odstup má třetí důvod – nepoměrně pohodlnější let, po čemž následuje možnost pracovat a vést mítinky v soukromí a bezpečí.

Když se podíváme na to, co soukromí letci od svých letounů požadují, pak se jejich preference rozcházejí.

Na první místo vypichují vzdálenost, jakou letadlo dokáže překonat, následují ekonomický provoz, velikost kabiny, rychlost, možnost vybrat si výrobce letadla a taky vybavení kabiny a poskytované technologie na palubě.

Mezi zanedbatelné důvody řadí stáří letadla, což je možná předzvěst toho, že trh s použitými letouny se zase začíná hýbat.

Většina soukromých letů (53 procent) má na palubě mezi třemi a pěti pasažéry, 27 procent z nich přepravuje jen dva pasažéry a 8 procent do kolonky obvyklý počet cestujících uvádí pouze já.

Obhajobou vyššího počtu cestujících na soukromé palubě je dělba nákladů, ale jen 10 procent respondentů tvrdí, že cestuje ve společnosti od šesti do osmi pasažérů, a jen mizivá 2 procenta zpravidla létají v devíti nebo více osobách na palubě.

Pokud si i vy spojujete private jety s úniky do nějakého ráje s palmami, pak obvyklí uživatelé soukromých letounů udávají, že jen 6 procent jejich cest přesahuje vzdáleností 5000 kilometrů a jen 7 procent je využívá pro mezikontinentální lety. Zatímco tři čtvrtiny za typickou distanci uvádějí méně než 3000 kilometrů, čtvrtina užívá lety do tisíce kilometrů. Což však dává smysl.

Soukromé letouny sice cestují zhruba stejnou rychlostí jako komerční lety a podléhají úplně stejným dopravním zácpám ve frekventovaných oblastech,  ale ta nejzásadnější úspora je čas. Spočívá v tom, že se na letišti můžete objevit deset minut před vzletem a za pět či deset minut po přistání už zase z letiště mizet. Při letech do dvou hodin může soukromý let celkový čas srazit na méně než polovinu.

Průzkum potvrdil Severní Ameriku za epicentrum byznysového letectví (71 procent), zatímco západní Evropa má jen devítiprocentní podíl.

Co se týká preference značek v závislosti na velikosti letadla, tři čtvrtiny private cestujících upřednostňují typ BBJ od Boeingu, zatímco Gulfstream G650/650ER je vítězem v kategorii veledlouhých letů. Jeho sestra G450 zase vyhrává ve třídě letounů s velkou kabinou, ve střední velikosti vévodí Cessna Citation Latitude.

A když se magazín zeptal na pohled do vzdálené budoucnosti a na vůli a ochotu lidí cestovat v bezpilotních letounech, jen 4 procenta rozhodně tuto alternativu odkývala, dvakrát tolik řeklo možná, třetina z obavy pronesla, že by něco takového pravděpodobně nepodstoupila, a 37 procent lidí by v takovém případě k letu vůbec nenastoupilo.

Autor je zakladatel a šéfredaktor týdeníku DG Amazing Experiences o cestování a luxusu.