skip to main content
Český byznys

Proč má český dres čínské znaky? Home Credit hraje basket „doma“

2 minuty čtení

I kdyby šlo jen o ten jeden zápas, tak to byly jasné tři body. Basketbalový mač Česko vs. USA na právě probíhajícím mistrovství světa sledovaly stovky milionů lidí v Číně a v USA a dva nejbohatší Češi Petr Kellner a Jiří Šmejc mohli být spokojeni. Logo jejich splátkové říše Home Credit, která patří k největším hráčům v Číně a proniká také na americký trh, zářilo na obrazovkách více než hodinu. A sportovně-byznysová party nekončí.

Home Credit se letos stal sponzorem národního týmu s tříletým kontraktem, který České basketbalové federaci přinese desítky milionů korun. Přesnou částku nechce ani jedna strana komentovat. Aktuálně přitom nejde ani tak o české hráče a jejich fanoušky, jako spíš o čínské obecenstvo.

To basket, a především americkou NBA miluje (loni se na ligu dívalo podle společnosti Tencent 490 milionů Číňanů), a bylo tak jasné, že žádný zápas amerického týmu nevynechá. A tudíž se mu před očima průběžně míhalo logo společnosti Home Credit, které je na českých reprezentačních dresech vyvedeno také čínskými znaky. Mimochodem, je to asi poprvé, co se čínština na jakémkoli českém národním dresu objevila. Byť v rámci mistrovství světa v basketbalu v Číně to není zase taková výjimka, zahlédnout ji lze také na dresech Nového Zélandu nebo Srbska.

Home Credit má pro svou podporu basketbalu, který v Česku na rozdíl od hokeje či fotbalu zdaleka není tak populární, aktuálně dobré důvody. Skupina patří v Číně k průkopníkům spotřebitelských půjček a pozitivní zviditelnění se jí hodí. Nejen u klientů, ale také u případných investorů, protože zároveň v této době vrcholí rozhodování o tom, zda Home Credit letos vstoupí na burzu v Hongkongu.

Sportovní sázka zatím vychází. Český tým nečekaně porazil Turecko a postoupil ze základní skupiny do osmifinále, v sobotu zdolal Brazílii a turnajem postupuje dál. To znamená, že mediální zásah Home Creditu na mistrovství světa bude pokračovat. Češi odehrají minimálně další dva zápasy a sledovanost s pokračováním turnaje poroste.

„Hledali jsme cestu, jak dobře ukázat naši značku v Česku, a Čína je teď takový bonus. Věříme, že z basketu se stane pro Čechy časem něco jako biatlon, pokud se bavíme o sledovanosti,“ říká šéf komunikace Home Creditu Milan Tománek. Smlouva je uzavřena se skupinou Home Credit, což umožňuje propagaci jak splátkové firmy, tak Air Bank. Primárně jde o basketbalovou reprezentaci, ať už mužů, nebo žen, které jsou historicky úspěšnější.

„Mistrovství světa je pro nás ideální příležitost pro navázání dlouhodobého partnerství. Nejde jen o Home Credit, ale i o Air Bank. Pokud se spolupráce osvědčí, mělo by jít o komplexní dlouholetou marketingovou smlouvu,“ říká k tomu svazový šéf Miroslav Jansta.

Čínské znaky nad logem Home Creditu na dresech českých hráčů znamenají v překladu „český kredit“. Protože je ale čínština rozmanitá, lze ho při vyslovení chápat také jako „hbitý český“. Hbití Češi zatím turnajem nečekaně dobře postupují. O tom, jak a zda bude úspěšné uvedení Home Creditu na burzu, rozhodnou investoři během několika týdnů. Načasování není šťastné kvůli americko-čínské obchodní válce a nepokojům v Hongkongu. Petr Kellner a Jiří Šmejc si svůj krok ještě mohou rozmyslet.