Na většině pohovorů zazní jednoduchá a často podceňovaná otázka „Proč bychom měli najmout zrovna vás?“. Nemusí být položena napřímo, ale vždycky na ni dojde. Pokud chcete na takovém pohovoru uspět, nesmíte ji minout – a stejně jako ve sportu musíte být připraveni na pohotovou odpověď.

Jakmile ji totiž prováháte, dramaticky tím snížíte šanci na úspěch celého pohovoru. Můžete vědět, proč o danou práci stojíte, ale když to nedokážete vyjádřit slovy, budete působit nepřipraveně a bez motivace.

Nechte si proto poradit od kouče Chrise Westfaala, který pro vás má následující kvarteto tipů:

1. Nemluvte o své osobnosti

I když je důležité o vás jako potenciálním zaměstnanci vědět víc, jsou věci, které sdílet nemusíte. Zkuste se proto v odpovědi vyvarovat vyprávění o tom, že jste „vždy veselí“ nebo „přátelští“, a místo toho vyzdvihněte, proč vás daná práce láká.

Odhalte nikoli svoje nitro, ale svou opravdovou motivaci, ať už jde o zaměstnání v prestižním týmu, nebo chuť pracovat ve férovém firemním prostředí. A neváhejte rozvinout, jak vám na dané pozici pomůžou vaše dosavadní zkušenosti. 

2. Ukažte, jak řešíte problémy

Pokud chcete vystoupit z davu, v odpovědi se zaměřte na to, jak řešíte pracovní problémy. Použijte k tomu předchozí výsledky nebo jiná čísla vypovídající o vašich schopnostech. Neříkejte, že „jste opravdu hodně motivovaní“, ale na reálných podkladech či projektech doložte, proč se na pozici hodíte právě vy a proč se společnosti můžete vyplatit.

3. Zdůrazněte, co vás odlišuje

Dejme tomu, že se ucházíte se o pozici manažera v neziskové organizaci. Máte zkušenosti s vedením lidí, pracovali jste v nadnárodní společnosti a máte skvělý kulturní přehled. Kde je háček? Ostatní uchazeči na tom budou asi dost podobně. 

Zkuste se proto od těchto „základních“ dovedností odpoutat a přiveďte řeč spíše na to, v čem jste jiní. Popište, co zajímavého jste během kariéry dělali,  jak souvisí váš zájem o práci s vašimi koníčky nebo co vás k pozici jako takové přivedlo.

4. Nezapomeňte se ptát

Dobré pracovní interview není monolog,  ale rozhovor, připomíná Westfaal. Zkuste proto do odpovědi na dotaz „Proč máme najmout zrovna vás?“ vpašovat i otázku. Zeptejte se, jak můžou vaše zkušenosti nabízenou pozici rozvinout nebo zda odpovídají tomu, co zaměstnavatel hledá.

Myslete na to, že pohovor není jen o vás, ale i o člověku, který je tam s vámi. A ten vás najme jen v případě, kdy bude mít pocit, že jste mu schopni nabídnout víc než ostatní.