Na indickém trhu s osobními vozy poprvé za uplynulý fiskální rok prodeje překročily tři miliony kusů. Poté, co výrobci po vládní úpravě daně na zboží a služby snížili ceny aut až o 15 procent, předpovídá Asociace indických automobilových výrobců další nárůst o 7 až 9 procent. Pokud odhady vyjdou, pak Indie potvrdí svou pozici třetího největšího trhu s automobily.

Nadto trh s luxusními vozy má v tomto roce narůst o víc než 10 procent, což je největší skok za poslední tři roky. A podle analytiků se má už příští rok toto číslo zvýšit až čtyřnásobně. Velký podíl na tom mají nejnovější modely; světoví výrobci na indický trh uvedli 36 nových typů – Lexus tu poprvé světu ukázal tři své nové modely, do Indie se chystá s novinkami Lamborghini i Maserati.

A Tom von Bonsdorff, CEO místní pobočky Volva, k tomu říká: „V prvním kvartálu jsme dosáhli dvojciferného růstu a to stejné čekáme i ve zbytku roku. V současné době máme 5procentní podíl na trhu s luxusními vozy, do roku 2020 ho chceme zdvojnásobit.“

Čtěte také: První test Modelu 3. Tesla nacpala svoji myšlenku do impozantně malého balení

Jen jedna značka pořád Indii neobjevila, byť by ji tam včetně jejího třetího modelu z produkční řady místní tak rádi viděli. Doma v Americe je Model 3 nejdostupnějším vozem značky Tesla, který na jedno nabití ujede až 350 kilometrů a který se dá pořídit za 35 tisíc dolarů. Vedle toho Tesla prodává luxusní sedan Model S a SUV Model X, jehož základní cena je 80 tisíc dolarů.

Indický trh je zásadním milníkem pro to, aby se naplnily vize zakladatele značky Elona Muska. Ten chce svůj startup transformovat do prvního masového výrobce elektrických aut na světě a k tomu potřebuje přítomnost na těch nejdůležitějších trzích. A právě Indie má být opravdovým testem toho, jestli Tesla dokáže vyrábět, dodávat a servisovat enormní počty vozů bez toho, že by utrpěla jejich kvalita. V této snaze už má automobilka přislíbenu podporu místních podnikatelů i vlády, aby její indická odysea došla úspěchu.

Anand Mahindra je předsedou Mahindra group, která zatím jako jediná v Indii vyrábí elektrovozy pod značkou Reva. Její e20 a e-Verito jsou jediné dva dostupné e-vozy v zemi, a snad proto letos přes Twitter Muskovi vzkázal: „Je načase, abys přišel. Přece nechceš nechat celý trh Mahindrovi, ne? Čím víc elektrovozů, tím lépe tady bude. A tím zeleněji.“

Nejagresivnější světová firma v oboru elektrovozů vyrobila přes 5400 dobíjecích stanic s cílem poskytnout dlouhý dojezd svým více než 200 stům tisícům zákazníků. S cílem replikovat tento model v Indii získala spojence – elektrický startup Ather Energy. Je tu ale jeden zádrhel.

Ather Energy sice plánuje masivní rozvoj infrastruktury – instalovat dobíjecí stanice v obchodních centrech, u restaurací, kin a kancelářských budov –, ale jejich plán ovlivňuje zákon o elektřině z roku 2003. Z něj vyplývá, že žádný jednotlivec nebo privátní instituce nesmí v Indii prodávat elektřinu, pokud nevlastní licenci udělovanou státní regulační komisí.

Čtěte také: Chcete pracovat pro Elona Muska? Tohle je otázka, kterou pokládá u pohovoru

Premiér Narendra Modi však myšlenkám Tesly ukazuje náklonnost, ministr dopravy Nitin Gadkari zase nabídl Muskovi pozemky poblíž přístavů, kde by mohly vyrůst továrny americké značky, aby se z Indie stala exportní základna.

Tesla už vedla s indickou vládou jednání a požádala o úlevy na dovozní dani, dokud nebude vystavěna její továrna. Aktuálně Indie uvaluje na importované elektrovozy za méně než 40 tisíc dolarů dovozní clo 60 procent, na vozy nad touto cenovou hranicí 100 procent. Naopak na auto postavené v Indii je daň jen 10 procent.

Tesla doufá v pozitivní vývoj diskusí, protože sama Indie vyhlásila, že do roku 2030 chce prodávat pouze elektřinou poháněné vozy. Vzhledem k prozatímnímu nedostatku dobíjecí infrastruktury se ale Tesla rozhodla vyčkávat, být ve střehu a odsunout svůj vstup na obří indický trh z původně plánovaného pololetí letošního roku až na rok další. Což rozhodně jen navýší nákupní apetit tamních fandů značky Tesla.