Opravit, recyklovat, odkoupit zpátky nebo jinak zkombinovat. Věřte nevěřte, to jsou nová klíčová slova skandinávského nábytkáře, který vybavuje domácnosti po celém světě. IKEA tak chce reagovat na žhavá společenská témata. „Se změnou klimatu, spotřeby i životního stylu měníme i my svou strategii. Chceme podpořit lepší způsob života a zacházení s věcmi,“ říká Caroline Reid, manažerka udržitelnosti IKEA pro celý svět, která nedávno přednášela také v Praze.

Papírová brčka nebo vegetariánský hotdog, jichž jste si možná všimli už i v českých obchodech, jsou jen špičkou ledovce nové filozofie. IKEA ví, že jestli si chce udržet a taky nalákat nové zákazníky (zejména ty z věkové kategorie 20—30 let, kteří dnes díky své digitální aktivitě nejvíc rozhodují o popularitě značky a firmy v celé společnosti), musí některé věci změnit od základů.

Prodejce, který jak známo doručuje většinu svého nábytku slisovaného v jednotlivých dílech a paletách, chce být podle Caroline Reid v brzké době „zelenější“ a taky levnější. Není to oxymóron? „Musíme najít nové modely,“ říká britská manažerka pracující pro IKEA přímo ve švédském Älmhultu.

Tady je malá ochutnávka toho, co podle ní IKEA začne v dohledné době dělat, a to i v Česku.

„Srdečním“ tématem Caroline Reid je plastový odpad, který končí v oceánech.

Bude více podporovat reselling. „Chceme vykupovat starší kusy nábytku a vracet je do oběhu,“ slibuje Caroline Reid.

Nabídne update nábytku nebo jeho jiné užití. „Je spousta možností, třeba využít jinak nohy od stolů,“ říká manažerka. Pro tyhle účely se může spojit s dalšími firmami. Ve Švédsku už funguje několik společností, které nabízí přestavbu kuchyní z IKEA nebo přečalounění gaučů a křesel.

Začne pronajímat nábytek studentům. Službu už rozjela nizozemská IKEA. A společnost Ingka, která je jedním ze spolumajitelů IKEA, chce službu rozšířit do 30 zemí. Jedním z důvodů je i vysoká migrace mileniálů. Podle průzkumů se až dvě třetiny z nich minimálně jednou za rok stěhují – a to i přes půl světa.

Pronajme celé kanceláře. Děje se to už třeba ve Švédsku nebo ve Švýcarsku.

Otevře více takzvaných city pointů a IKEA studií v centrech měst, aby lidé nemuseli složitě dojíždět do velkých žlutomodrých bludišť na okrajích metropolí. V Praze se nápad zatím neosvědčil (IKEA Point na Václavském náměstí po necelém roce zavřel), chválí si ho ale třeba Američané na newyorském Manhattanu.

Po brčkách zmizí další plast. IKEA prochází nabídku zboží z plastu a v mezičase vyvíjí ve svých laboratořích v Dánsku a jinde ve světě nové materiály, které budou lépe recyklovatelné. Samostatnou kapitolou jsou samozřejmě obaly produktů. „92 % balení už je karton,“ tvrdí Caroline Reid. Připouští ale, že v některých fázích přepravy ho zatím není možné zcela vymýtit.

Na část slibovaného pokroku si tedy budeme muset ještě počkat. IKEA si definitivní deadline pro svou kompletní ekologickou metamorfózu stanovila na rok 2030.