Inspiruje vás Forbes Podcast natolik, že vás láká si zkusit nahrát svůj vlastní? Kromě invence a pár technických specifikací k vedení audio blogu v podstatě nic nepotřebujete. Navíc, pokud ho naplníte zajímavým obsahem, můžete získat řadu posluchačů i zájem potenciálních inzertních klientů.

Podcasty teď milují snad všichni: získáte díky nim řadu informací a zároveň během nich můžete uklízet, řídit nebo běhat. Zkrátka, nezdržovat se čtením nebo sledováním videií. Zároveň jejich výroba není náročná.

Máte světu co říct?

Říkáte si, že byste také chtěli zkusit být moderátory vlastního podcastu? Nebo že byste to uměli lépe než ti, které pravidelně posloucháte? Skvěle, pak potřebujete vědět jen několik následujících informací, než možná ke svému vysílání přilákáte tisícovky uší.

Vyberte si žánr

Rozmyslete si, o čem chcete natáčet. Nejpopulárnější jsou rozhovory s hosty, kdy se okolo osobnosti, kterou si pozvete, točí celý scénář. Pokud v tomto žánru chcete uspět, nejde o to, abyste vymýšleli nový formát, ale dokázali ukázat zpovídaného v novém světle. Nejdůležitější je tedy dynamika vašeho dialogu, díky které si posluchači mohou připadat, jako kdyby byli součástí soukromého rozhovoru s expertem nebo celebritou.

Mezi další varianty žánrů patří talk show, kdy většinou duo moderátorů rozebírá konkrétní téma, podcast typu přednášky, který má vysloveně edukativní charakter, či historický podcast.

Udělejte si důkladnou přípravu

Nejen že si zjistíte většinu dostupných informací o člověku, kterého máte zpovídat, nebo tématu, o němž budete diskutovat, ale také si musíte připravit scénář. I velmi zkušení moderátoři mají před sebou bodové schéma, které je během natáčení vede.

Na druhou stranu, podcast má působit živě a autenticky. Proto se nenechte při drobném zaškobrnutí rozhodit z konceptu.

Důležitost znělky

Znělka je pro podcast jako obal, který prodává knihu. Soustřeďte se proto, aby byla ta vaše co nejchytlavější. Nahrajte klidně 10 variant, ať máte z čeho vybírat. Máte jen několik vteřin, abyste zaujali potenciální posluchače, takže si dejte záležet. Text by měl obsahovat stěžejní myšlenku a také přínos, který posluchači váš audio blog přinese.

Technické podmínky

Obsah není jediným podstatným kritériem pro úspěšný podcast. Potřebujete také mikrofon a střihový program zvukových stop, jako je například Audacity nebo Garage Band.

Je důležité, abyste každý díl podcastu zbavili nejen postranních šumů, ale také těch, které vzniknou během nahrávání: dlouhé pauzy mezi odpověďmi či další pasáže, které potřebujete vyčistit.

Do samotného obsahu také potřebujete dohrát úvod a závěr, případně pozvání na další díl. Co ale rozhodně nemůže chybět, je takzvané „call to action“. Zde musíte svým posluchačům nahrát, na které platformě vás mohou poslouchat (například iTunes nebo SoundCloud), jak vás podpořit a podobně.

Důležité tipy

Pro dosažení úspěchu musíte být ve své činnosti konzistentní a pro audio blogy to platí dvojnásob. Proto si v případě, že začínáte, připravte obsah do zásoby.

Obsah vašeho podcastu byste měli být schopni vysvětlit v jediné větě. Dělá vám to problém? Pak nemáte jasné sdělení a budete složitě hledat stálé publikum.

Nejhorší podcasty jsou takové, které mají nudné moderátory. Pokud nejste charismatičtí vypravěči, zkuste raději jiný obor seberealizace.

I když máte skvělý obsah, musíte svůj podcast pořádně promovat. Přes ostatní sociální sítě, ale i prostřednictvím svých známých.