skip to main content
Forbes Challenge

Protančit se k uvolnění, sebevědomí a štěstí. Zkusili jsme trochu jiné taneční

4 minuty čtení

Jednou začas si na parketu zablbne snad každý. Jaké ale je pravidelně chodit na taneční lekce bez pár panáků na kuráž a za denního světla? Opravdu vám tanec pomůže být lepším, uvolněnějším a sebevědomějším člověkem v práci i v životě obecně? A vědí Britové, co dělají, když chtějí od roku 2023 začít tanec dokonce předepisovat jako léčbu?

Rozhodla jsem se to vyzkoušet a absolvovala pět lekcí u lektorky Martiny Šárové, která taneční hodinu groove dance vede například v pražském fitnesscentru John Reed.

„Lidé se mě často ptají, co je to za tanec. A já říkám, že je to tanec, který vás udělá šťastným,“ vysvětluje Martina Šárová koncept Body Groove, se kterým před několika lety přišla Američanka Misty Tripoli.

Koncept celé hodiny je postavený na tom, že s každou skladbou vám lektor či lektorka ukáže velmi jednoduché a přirozené pohyby. Například máte jen chodit v prostoru a na refrén písničky se zastavit a tančit na místě, dělat twisty nohama a  „pumpovat“ rukama. Během toho vás povzbuzuje, abyste otevřeli hrudník, pustili se víc do prostoru, nebáli se bláznit, a hlavně – tančili srdcem.

Jde tedy o dost jinou formu tance, než na jakou můžete být zvyklí z jiných kurzů. Tady nemáte sledovat a napodobovat lektora. Tančí sice s vámi a pomáhá vám uvolnit se, ale cílem je především tančit tak, jak vám samotným dělá dobře.

„Není žádný správný způsob jak tančit. Prostě tančete. Každá cesta je správná, a pokud jdete tou svou, nemůžete jít špatně. Nikdo se nestará o to, jak u toho vypadáte a pokud ano, je to jejich problém, ne váš,“ vysvětluje Martina Šárová.

To si ostatně uvědomíte velmi brzy. Abyste si tenhle tanec užili, nesmíte vůbec řešit, jak u tancování vypadáte, a opravdu se jen soustředit na to, že se chcete vyblbnout. Na hodině je spolu se mnou dalších pět žen a tři muži v rozmezí od pětadvaceti do padesáti a je cítit, jak se pokaždé během hodiny všichni postupně uvolňujeme. Usmíváme se na sebe, protože víme, že jsme na tom všichni stejně. Jinak spolu ale navzájem neinteragujeme, někdo si občas plácne, většinou si ale každý hledí svého.

Martina Šárová

Nejlepší moment přichází přibližně v půlce, kdy jste už totálně zpocení a přestáváte se stydět, začnou se vám uvolňovat endorfiny a díky částečnému uzavření do sebe se můžete dostat do velmi příjemného transu. Ten podporuje i hudba, v níž se střídají žánry od charlestonu přes pop, techno až po tribal.

„Let’s groove it! To slyšíte ve všech starých písních a o to nám přesně jde – dostat se na vlnu, kde se budete cítit šťastně,“ popisuje Martina Šárová moment, který vás má nabít na několik dalších dnů.

Během tance od lektorky občas padají instrukce jako: „Feel like a boss! Vciťte hudbu do sebe, otevřete srdce a kráčejte, jako by to měla být vaše životní chůze.“ Ačkoli vám to může přijít (tak jako mně) poněkud zvláštní, funguje to. Ale musíte chtít, nebát se odvázat a dělat hlouposti. A hlavně si uvědomit, že o nic nejde.

Stejně jako technika, při níž se máte během skladby v určitý moment zastavit a zapózovat. Ze začátku se stydíte a připadáte si hloupě, postupně ale cítíte, že se něco děje i ve vaší hlavě. Proč se jednou nepostavit sebevědomě? Proč si takhle skvěle nepřipadat i normálně? Proč se pořád hlídat? Proč brát věci vážně?

Při tanci musíte zcela odložit své ego a jít hlouběji. To může trvat i několik lekcí, stojí to ale za to. Velmi rychle si totiž uvědomíte, pod jakou kontrolou okolí i vás samotných obvykle fungujete a jak vás to může držet zpátky.

S otevíráním paží, hrudníku, kyčlí „do prostoru“ totiž přichází změna také v mysli. Uvědomíte si, že procesy, které zažíváte při tanci, odráží to, jací jste. A naopak to, co při něm zažijete a zpracujete, pak můžete využít i jinde. Vytvoříte si zdravé sebevědomí, přestanete se neustále hodnotit a třeba se i podceňovat.

Aktuální vydání magazínu
Lesapán
Forbes 12/2019

A i když to může znít pateticky, tanec je jedinečný prostředek k procítění svobody. Nikdo vám totiž neříká, jaké máte cvičit ásany, jaká zvedat závaží nebo že byste měli plavat a běhat určitým směrem a způsobem. Děláte jen to, co sami chcete a co vám dělá dobře, co zrovna potřebujete. Pokud si to sami dovolíte, můžete uvolnit absolutně všechny emoce – a tenhle pocit svobody si přenést do života obecně. Ano, budete šťastnější.