Když jsme se s Avocode jako druhá česká firma dostali do 500 Seed Programu amerického investičního fondu 500 Startups, upřímně jsme moc nevěděli, do čeho jdeme. 500 Startups je jedním z těch nejznámějších a nejúspěšnějších akcelerátorů na světě.

David McClure, otec zakladatel, v létě 2016 uvedl, že v portfoliu 500 Startups se nacházejí už 3 společnosti v hodnotě přes 1 miliardu dolarů (Twilio, Credit KarmaGrab), 37+ společností oceněných v rozmezí 100—999 milionů dolarů (jako Behance či Simple) a 300+ startupů typu Lightbox v hodnotě 10—99 milionů dolarů.

Čtěte také: Prošli si startupovým drillem v USA, teď „zabíjejí Photoshop“ z pražské náplavky

500 Startups sídlí přímo v největší světové líhni technologických firem. Je přirozené, že z návštěvy takového místa je člověk zpočátku celkem paf. Rozhodl jsem se proto sepsat pár zkušeností z několikaměsíčního pobytu v Silicon Valley, které by se nám před příjezdem do Kalifornie náramně hodily. Doufám, že poslouží někomu, kdo se sem na delší dobu taky chystá.

header

  1. Nenechte se zmást křemíkovou horečkou

Místo jménem Silicon Valley můžete zažít ze dvou perspektiv. Buď jako turista, který sem přijede na 1—2 týdny, aby nasbíral srdíčka na Instagram za obrázky mostu Golden Gate nebo příjezdové cesty do centrály Facebooku. Po celou tuto dobu vám bude téměř vybuchovat hlava z věcí, jako jsou samořídicí auta a barevná kola Googlu, Tesly přisáté na pěkně designované zásuvky elektřiny nebo výzkumné centrum NASA.

Anebo sem můžete přijet za prací. Po prvním týdnu už si samořídící auta fotit nebudete, asi tak jako si nefotíte Pražský hrad, pokud kolem něho jezdíte denně do práce tramvají.

  1. Selhání je normální a často znamená i pokrok

Do kanceláří 500 Startups každé čtyři měsíce přijíždí 30—40 startupů z celého světa, které prošly výběrovým řízením mezi zhruba 1400 startupy. I tak skutečného úspěchu zde dosáhne jen nepatrné procento z této třicítky. A co ty ostatní? Buď takzvaně pivotují, tedy přejdou do jiného oboru a podle toho upraví svůj produkt v touze uspět, anebo prostě a jednoduše jdou dělat něco jiného.

Když vám nějaký zakladatel startupu v Silicon Valley povídá o své podnikatelské cestě, slova typu selhání nebo bankrot tu nikdo nepoužívá. Takto vysoká hra má svoje rizika a propálení investovaných peněz, rozpad týmu, nenalezení tzv. market fitu jsou jen některé z nich. Všichni s tím počítají.

  1. Připravte se na neustálý lov jednorožců…

Po prasknutí internetové bubliny v roce 2001 jsou investiční fondy ze Silicon Valley o něco opatrnější. Dost možná jako vedlejší účinek této krize vznikly tzv. akcelerátory, které mají za úkol podchytit rychlý a zdravý růst startupu, aby co nejdříve dosáhl vysoké hodnoty, ideálně jedné miliardy dolarů (takovým zázrakům se tu říká „jednorožci“).

Všechny startupy, které přijdou do 500 Seed Programu, musejí přistoupit na jednotnou valuaci a stejné podmínky: prodat akcelerátoru 5 procent firmy za 125 tisíc dolarů na základě tzv. Convertible Note. To znamená, že po investování peněz patří investorovi část firmy jen papírově, stále nemůže mluvit do směřování firmy, ani není v jejím managementu. V případě, že firma otevře další investiční kolo, je prodána nebo vstoupí na burzu, procenta firmy začnou 500 Startups patřit fakticky.

vyhled-z-kancelare-500-startups

  1. …a na tvrdou školu

Každý všední den budete v kanceláři od rána do večera, koneckonců se sem jedete něco naučit. Během celého programu budete pracovat na vlastním produktu jako doma a navíc poslouchat přednášky, mentory a učit se zkoušet nové poznatky v praxi. Taková kombinace je časově poměrně vyčerpávající.

Dříve, než vás 500 Startups představí investorům, je potřeba dát do pořádku čísla konverzí a růstu a naučit se prezentovat svůj byznys. Proto náš program začal marketingovou konferencí a po dobu jeden a půl měsíce probíhaly pravidelné mentoringy, kde jsme se učili, jak určit hlavní metriky, na které se máme soustředit. Když vaše grafy přestanou skákat a začnou růst plynule, je čas na průzkum investičního trhu.

tydenni-mentoringy

  1. Soustřeďte se na výběr investora

K čemu vlastně startup skutečně potřebuje peníze investorů? Odvíjí se to od fáze, ve které se celý podnik nachází. Pokud zůstaneme v digitální sféře, vývoj „revolučního“ produktu většinou vyžaduje hodně technologicky náročné práce, která se musí z něčeho zaplatit. V této fázi – prakticky ještě před vytvořením produktu – jsou investice nejvíce rizikové. Jakmile máte stabilní produkt, který má své místo na trhu (product market fit), dveře k investorům se vám otevřou více doširoka.

Obecně platí, že investory, kteří investovali do konkurenčního startupu, si můžete rovnou vyškrtnout. Vyplatí se přibírat i menší, tzv. angel investory, jejichž hodnota není přímo v menších investovaných částkách, nýbrž v know-how a konexích v daném sektoru trhu. Žádná další obecná rada však neexistuje. Jednoduše záleží na tom, jestli si s investorem sednete po lidské stránce a pokud pro vaše podnikání může být nějakým způsobem zajímavý.

  1. Promyslete si, kolik peněz potřebujete

Díky tomu, že Avocode začalo brzy po spuštění v roce 2014 generovat zisk, naše vedení dlouhou dobu považovalo investici za podružnou. Prostor v oboru spolupráce mezi designéry a vývojáři se však rychle plní dalšími produkty, a proto – jako většina startupů z 500 Startups – potřebujeme růst rychleji, abychom si naše postavení udrželi.

Z tohoto důvodu jsme v létě přijali investici celkem 325 tisíc dolarů od 500 Startups, Kima Ventures a angel investora Jeremyho Yapa. Této první investici se říká Seed Round a většinou jde o částky do jednoho milionu dolarů. Naše první investiční kolo nakonec zůstalo otevřené až do podzimu 2016 a uzavřeli jsme ho s celkovou investicí 600 tisíc dolarů.

  1. Stojí za to se vydat do Silicon Valley?

Záleží na fázi vašeho startupu a na vašem nasazení si odsud odvézt co nejvíce znalostí a kontaktů. Nám se za 4 měsíce v USA podařilo zdvojnásobit procento růstu MRR (Monthly Recurring Revenue) a více než zdvojnásobit velikost našeho týmu v Praze. To však neznamená, že jako startup bychom už nikdy žádné investice nepotřebovali. Opak je pravdou.

Čím více se křivka růstu podobá exponenciále, tím těžší je si procento růstu udržet. Každý měsíc musíte vydělat to samé, co ten minulý, plus další procenta přidat. Takový růst už lze jen těžko udržet pomocí inbound marketingu a přijde čas na placenou reklamu a obchodní zastoupení na různých místech po světě. Tyto položky spolknou velkou část firemního rozpočtu, a proto přijde brzy čas na další investiční kolo, tzv. Series A.

Čtěte také: 16 byznysových rad od Romana Staňka, nejúspěšnějšího Čecha v Silicon Valley

Samozřejmě takhle to nejde donekonečna. Po dosažení určitého podílu na trhu se růst musí stabilizovat, tedy přiblížit se lineární křivce. Právě v momentě, kdy se začne graf růstu narovnávat, začíná být možnost vstupu na burzu, akvizice nebo prodeje skutečně zajímavá. Ale o tom si něco povíme až za pár let.