Aktuální vydání magazínu Forbes

První pravý obytňák VW. Legendární californie v maxi balení i se sprchou

Pošli to dál

Pro sezdané i nesezdané páry máme radostnou zprávu – je tu konec hádek! Teda ne že by se jako lusknutím prstu najednou vyřešily všechny partnerské problémy, o výmaz alespoň jednoho z nich se ale postaral německý Volkswagen, resp. jeho divize Volkswagen Užitkové vozy.

Čtěte také: Můj vůz, můj hrad. Zkusili jsme si nomádství v obytňáku z Dakaru

Ta totiž ve čtvrtek poblíž německého Düsseldorfu představila nástupce nejprodávanějšího camperu na světě Transporter California, jenž právě letos slaví 30 let od svého vzniku.

Nejlepší příležitost k tomu, představit novou řadu. Jenže to by bylo pro VW málo, a tak představil rovnou nový model – šestimetrovou Grand Californii, která už nesedí na podvozku multifunkčního transporteru, nýbrž většího crafteru.

Studii ukázal už loni a její finální podobu už také odhalil. Na čtvrtek si ale nechal překvapení v podobě o 80 centimetrů delší verze Grand California 680.

Zleva doprava: Předchůdce Transporter 6 California, nová Grand California 680 a kratší verze Grand California 600

Kromě toho, že nový model míří svým provedením na náročnější zákazníky oceňující luxus, zejména dámy na californii v maxi balení ocení jednu věc – integrovanou sprchu se záchodem, čímž se zásadně liší od svých předchůdců.

Pro všechny tak končí spory zejména o to, jestli nocovat v kempu s veškerým sociálním zařízením, nebo si užívat v divoké přírodě a v tom lepším případě řešit hygienu pod mobilní sprchou, což také nelze vždy. S tím je teď konec. Šlus!

Grand California 600

Grand California potěší každého náročného travelera, jelikož jde o plnohodnotný obytňák, který vsadil na kvalitu a design. Svými rozměry připomíná v Česku oblíbené obytňáky na podvozku Fiat Ducato. Na českém trhu se objeví příští jaro a základní cena pro kratší verzi pro německý trh začíná na 55 tisících eur, což je v přepočtu zhruba 1,5 milionu korun. V plné palbě bude ale cena diametrálně odlišná.

Grand California 680

V porovnání s Transportery California, které začaly z výrobních linek Volkswagenu sjíždět před 30 lety a jejichž charakteristikou je zvedací střecha, je Grand California prostorným obytňákem se vším všudy. Předchozí californie se ale staly oblíbenými hlavně díky své multifunkčnosti.

I proto se staly californie nejprodávanějším kempinkovým vozem na světě, když se jich za celou dobu prodalo přes 160 tisíc. Svůj díl na tom má i samotný kult vozů Transporter, který je pěstován od jejich vzniku v 50. letech a který hodně přiživila generace hippies.

Grand California to bude mít v prodejích o poznání těžší. Jednak už jejím základem není menší podvozek transporteru, i když designově z něj stále vychází, což je nápadné na první pohled.

Kratší Grand California 600

Vzhledem k absenci zvedací střechy ale není příliš „skladná“, což ji předurčuje „jen“ k víkendovému či dovolenkovému využití mimo města (na podzemní garáž zapomeňte), na což je nejlepší pořídit si rovnou verzi s náhonem na všechna kola 4Motion. A pravda je, že něžné pohlaví má přirozený respekt k řízení větších vozů, což také může limitovat prodeje.

Na druhou stranu svou výbavou míří na segment zákazníků, pro které je svatým grálem pohodlí a luxus.

Však se podívejte sami na historický vývoj kempinkových transporterů, a hlavně na to, jak vypadá a co přesně nabízí právě letošní novinka Grand California.

Fotogalerie: Jak šel čas s californií + novinka Grand California

08 07 06 05 03 02 01 09 CaliforniaFamily GC680drive GC600atthelake GC600storage GC600bed GC600bunkbed GC680storage GC680surf 2 GC600Kitchen Fridgesmall GC600Interior Stepsmall GC600sundowner Outside-LEDsmall
<
>
Když do ní vstoupíte, první, co vás zaujme, je designová čistota a světlost interiéru. Spíše než v obytňáku si tak budete připadat jako na jachtě. Žádné překližky, jen zaoblený plast.

Teď už bude jen zajímavé sledovat, jak ji přijmou zarytí fanoušci předešlých californií. Možná to pro ně bude trochu schizofrenní situace – budou Grand Californii milovat tak jako transporter, i když už to není transporter? We will see.

Foto: VW Užitkové vozy

Čtěte také