skip to main content
Digitální detox

Psychohygiena pro manažery. Triky, jak dostat svůj život znovu do rovnováhy

3 minuty čtení

Jaké úkoly patří k práci manažera? Většinou je to odpovědnost za tým a jeho výsledky. Po konci pracovní role se k nim ale přidávají další – povinnosti manžela/manželky, rodiče…

Měla by však mezi ně patřit ještě jedna, závazek vůči sobě samému, že si najdete čas na sebe – jednoduše proto, abyste se ze všech těch rolí nezbláznili.

Čtěte také: Co si nosí z práce čeští manažeři? Problémy, o kterých (se) nemluví

Pokud cítíte, že vaše psychika dostává zabrat, přinášíme vám návod, jak ulevit tělu i duši. Máte-li však již problémy se spánkem, potíže se soustředěním nebo se neumíte odreagovat jinak než sklenkou alkoholu, věnujte pozornost spíše jednomu z předchozích textů, který upozorňuje na momenty, kdy je vhodné vyhledat pomoc terapeuta.

Naše rady jsou základním souborem terapeutických doporučení, ale jen vy sami můžete najít způsob, který vám bude vyhovovat a pomůže, abyste se v pracovním i v osobním životě dostali do rovnováhy. Tak na to myslete.


Dejte do pořádku tělesnou schránku

SPÁNEK

Spíte dostatečně, tedy alespoň sedm hodin denně? A jak je na tom kvalita vašeho spánku? Probouzíte se odpočatí, nebo byste si ráno nejradši zase přetáhli peřinu přes hlavu?

Dopřáváte si alespoň v ložnici digitální detox? „Dobré je, když mobil odkládáte minimálně hodinu před spánkem a místo toho zasvětíte volnou chvíli třeba čtení beletrie, psaní deníku či rekapitulaci dne,“ říká koučka a terapeutka Pavlína Schmidtová, která radí českým manažerům.

„A ráno zkuste mobil zapnout zase až na cestě do kanceláře. Nic vám neuteče a budete překvapení, kolik pozitivního tyto malé rituály přinesou,“ dodává.

JÍDLO

Že se máte stravovat zdravě a vyváženě, už jste nejspíš někdy v životě zaslechli. Ale stejně důležité je, jak jíte. Soustředíte se opravdu na jídlo na talíři, nebo zíráte do monitoru a ani si nevšimnete, co máte k obědu?

„Říká se tomu vědomé jídlo,“ popisuje Schmidtová. Znamená, že si ho užíváte a máte na něj klid a dostatek času. „Můj kamarád z Asie občas říká, že tady v Evropě jíme stres,“ popisuje. Poznáváte se v tom?

AKTIVITA

Nejde jen o to, že vás pravidelný sport udržuje v kondici. Je také ideálním prostředkem, jak se odstřihnout od práce a přestat na ni myslet.

Pokud vám to čas jen trochu dovolí, naplánujte si oblíbený pohyb na dobu hned po odchodu z kanceláře. Domů dorazíte klidní a s myšlenkami zaměřenými jen na rodinu.

„Důležité ale je, aby vás vybraná aktivita bavila a jen jste neplnili další úkol týdne,“ upozorňuje Schmidtová. „Pohyb by nás měl těšit.“


Pečujte o svoji duši

MEZILIDSKÉ VZTAHY

Nezanedbávejte svoje blízké, rodinu a přátele. Ale udělejte si v seznamu trochu revizi – s kým je vám dobře a čí přítomnost vás naopak vyčerpává a frustruje? První skupinu vyhledávejte, ty druhé si do života nepouštějte.

A hledejte v životě něco, co vás přesahuje – pomozte s projektem v neziskovce, zapojte se do komunitní zahrady, staňte se dobrovolníkem v péči o seniory. Zjistěte, kde je vaše místo ve společnosti.

HOSPODAŘENÍ S ČASEM

Manažeři jsou zvyklí být přes den pod velkým zápřahem, večer ale musí podobný výkon podat i doma jako partneři a rodiče. Je to realistické? „Mým klientům pomáhá, když si přes den dělají malé přestávky, kdy si odpočinou od svých rolí,“ radí terapeutka. Může to být krátká procházka o samotě, pauza na kávu či relaxace.

Podle Schmidtové také pomáhá vytvořit si „nárazník“ mezi prací a příchodem domů – vystoupit o stanici dřív, projít se, prodýchat a utřídit si myšlenky. „Někteří moji klienti si pochvalují, že vozí v kufru auta tenisky nebo hole na nordic walking. Ti ‚zkušenější‘ si dokonce dokážou před návratem pro sebe zařídit i několikaminutovou meditaci,“ uvádí terapeutka příklady.

DĚLEJTE NĚCO JEN PRO SEBE

Ne pro rodinu, ne kvůli tomu, abyste se zlepšili v práci. Jen a pouze pro svoji radost. Máte nějakou takovou činnost? Učte se tančit, choďte na kurz malování či tvůrčího psaní. Dělejte něco, co vůbec nepotřebujete, ale těší vás to.

K času pro sebe patří i chvíle na vlastní introspekci, zamyšlení se nad tím, co potřebujete a co už ve svém životě mít nechcete. Tyhle chvíle vám pomohou uvědomit si vnitřní hodnoty a vlastní směřování. Pak vám ani hádka se šéfem nezkazí spánek.

VŠECHNO S MÍROU 

Poslední zásada, která tak trochu popírá všechny ty předchozí, říká, že nic bychom neměli přehánět. Ani snahu hned a naplno si srovnat život.

„Životní rovnováhu můžeme mít všichni ve svých rukou, ale musíme si uvědomit, že se jedná o dynamický stav, podobně jako u tělesného zdraví,“ varuje Schmidtová.

Změny k lepšímu, pro které se v životě rozhodneme, by nás neměly převálcovat, měly by být realistické a pokud možno příjemné, pak mají větší šanci být udržitelné. Prostě to nepřepískněte a nic si nevyčítejte, když se vám něco nedaří. Raději se zaměřujte na to, co už se vám povedlo.