Za dva a půl tisíce můžete mít ledasco. Osmnáctiletou single malt whisky Jura. Dobré boty na běhání. Deset designových roušek. Dvacet krabiček Panadolu. Led Zeppelin na vinylu z roku 1968 s jejich albem Mothership a Whole Lotta Love.

Anebo si za stejnou cenu můžete půjčit na den fichtla.

Fichtl neboli pionýr je československá legenda. Od roku 1955 vychoval celé generace motorkářů. Fichtl byl první láska pro statisíce mladých mužů, první svezení, první vůně benzinu, první touha, první motoristický orgasmus.

To všechno si teď člověk může zopakovat. Když zajde do půjčovny fichtlů. Jmenuje se vznešeněji, Czechoslovakia Moto, sídlí v krásné a krásně zastrčené garáži kousek od Vltavy v Praze 6. A patří dvěma třicátníkům, Honzům Dostálovi a Lemfeldovi.

„Vždycky jsem si pionýra, fichtla, přál. Jezdil jsem na něm, když mi bylo patnáct. Ale koupil jsem si ho, až když mi bylo třicet,“ vypráví Jan Dostál. A když si ho koupil, začal na něm taky jezdit. Do práce. Do korporátu. Do Hiltonu. A tam, díky kolegovi, kterému se to celé vlastně taky líbilo a sám by se rád na fichtlu svezl, se to celé narodilo. Proč bych, sakra, nemohl mít těch fichtlů víc a půjčovat je?

A když k téhle myšlence přibral generačního spřízněnce a podnikatele Jana Lemfelda, stala se z toho tahle krásná a po benzinu voňavá garáž plná motorek, olejů, starých plakátů a fotek k odsouzení na portálu „MeToo“.
Dnes mají oba víc než deset motorek k půjčení a díky tomu se na nich můžou prohánět i celé firemní týmy.

„Pronajímáme je i na team building, proč by lidi pořád museli chodit hrát bowling? Tohle bude daleko větší adrenalin,“ říká Dostál. Několik firem si už takhle taky společně s Czechoslovakia Moto vyjelo.

Tuhle motorku může teoreticky řídit každý, kdo má řidičák. Jak píšu, je v krvi většiny českých motorkářů.

Ale ne všech (včetně mě, pionýr mě minul a na motorku jsem sedl až o moc později, a tak jsem ani nevěděl, jak se řadí jednička). Takže i když je to padesátka, musíte Dostála & Lemfelda přesvědčit, že ji zvládnete. Pak vám ji rádi půjčí. Se vším všudy. S přilbou, plánem cesty i tréninkem.

„Když se lidi z téhle projížďky vrací, končívá to dost podobně – chci to!“ vypráví Jan Lemfeld, co se děje po návratu do garáže. „Buď si motorku chtějí koupit, nebo nechat opravit,“ vysvětluje. To odstartovalo druhý rozměr půjčovny. Servis, který se specializuje jen a pouze na československou motocyklovou klasiku.

V zemi motorizované fichtlem má samozřejmě spoustu konkurence, ale i tak se tu nezastaví a mají plno.

Vydání Forbesu Dr. Naděje

V téhle garáži jako z filmu se motorky hlavně přes zimu nejenom parkují, ale taky se tu opravují a renovují. Teď jich mají v práci na opravu nebo kompletní renovaci třináct. Kompletní rekonstrukce fichtla, který se dá koupit za pět deset tisíc korun, přijde ale na nějakých tisíc sedmdesát osmdesát. Samozřejmě včetně nového laku.

Většina dílů, sedmdesát osmdesát procent, se při probuzení popelky v princeznu podle Lemfelda musí vyměnit. Ale pak je ze šrotu nádherná motorka, která po nakopnutí probudí spoustu vzpomínek, vůní a vášní.

Jistě, za tuhle cenu se dá koupit motorka nová. Silnější.
Modernější.

Ale fichtl je prostě fichtl. Pionýr. Česká klasika. První francouzák. Svezte se a uvidíte.