skip to main content
Sport

Red Bull Air Race nečekaně končí. Pro nás piloty to bude průšvih, přiznává Šonka

4 minuty čtení

Vzdal se své kariéry vojenského pilota a odešel z armády, pořídil si za 17 milionů korun závodní letadlo, které má ještě čtyři roky splácet, a po loňském titulu mistra světa měl další velké plány. Jenže tohle všechno je teď zřejmě pryč a pilot Martin Šonka musí řešit úplně jiné starosti.

Letecká série Red Bull Air Race, ve které nejlepší světoví piloti závodí těsně nad zemí v dráze vytyčené nafouknutými pylony, po letošní sezoně skončí, jak ve středu nečekaně oznámila společnost Red Bull. To je tvrdá rána nejen pro Šonku, ale i pro druhého českého pilota Petra Kopfsteina.

„Pro piloty je to kruté. Jestli to takhle opravdu dopadne, bude to průšvih. Letadlo je prakticky neprodejné, protože je to speciál, navíc ho stále splácím. Můj tým i já si budeme muset shánět jinou práci, abych mohl zůstat alespoň u letecké akrobacie,“ přiznává jednačtyřicetiletý Šonka.

Stejný šok je to i pro Kopfsteina, který loni skončil na 13. místě. „Jako chlapovi, který miluje létání a závody, je mi to líto. Mrzí mě to, věřil jsem, že právě v příštích dvou sezonách jsme měli já a můj tým zúročit všechny zkušenosti. Ale to je život, něco skončilo, něco nového začne,“ říká.

Český pilot série Red Bull Air Race Petr Kopfstein

Důvody, proč se Red Bull rozhodl celý šampionát po letošní sezoně ukončit, nejsou zcela jasné. Pořadatelé dnes jen v krátké zprávě uvedli, že „Red Bull Air Race přinesl sportovní zábavu nejvyšší kvality, ale nevzbudil takový zájem jako jiné akce Red Bullu po celém světě“.

Podle někdejšího ředitele závodů Red Bull Air Race Zdeňka Raka, který před dvěma lety z vedení šampionátu odešel, může být problém v malém zájmu sponzorů, které musel v pokrývání nákladů nahrazovat sám Red Bull, a menším zájmu měst, která za pořadatelství závodů Red Bullu platila.

„Diváci na to chodili, média o tom psala, sociální sítě pilotů rostly, takže si to jinak neumím vysvětlit,“ uvažuje Rak. „Dnes populární města spíš bojují s tím, že už nechtějí víc turistů, regulují jejich počet, takže už rozhodně tolik neutrácejí peníze za akce, které by turisty naopak přivedly.“

Jisté zatím je jen to, že piloty ještě čeká v červnu závod v ruské Kazani, v červenci v Maďarsku a naposledy letos vyletí do tratě v září v japonské Čibě. Co bude dál, zatím není jasné, ale šance, že by někdo Red Bull nahradil a závody by pokračovaly, není příliš velká.

Red Bull šampionát už jednou dočasně přerušil. Pauza trvala tři roky.

Výrobce energetických nápojů celý šampionát nejen platil, ale v roce 2003 stál i za zrodem samotného sportu. „Strašně si vážím, že jsem toho mohl být součástí, je to něco, co jsem si vždy přál dělat. Vždycky za to budu Red Bullu vděčný,“ říká Kopfstein, který kvůli závodní kariéře opustil i svoji firmu Tetra CV, jež dodávala zaměstnance do většiny fabrik na Plzeňsku.

Red Bull seriál závodů přerušil už jednou – v roce 2010 potřeboval čas na vylepšení bezpečnostních pravidel a ekonomického modelu závodů. V té době už byl součástí šampionátu i Šonka, a přestože se tehdy pauza neplánovaně protáhla na tři roky, nebyl to pro něj takový problém jako dnes.

Související vydání
Forbes Life podzim 2017
Speciální vydání

„Tehdy jsem byl elév, Alenka v říši divů, která se rozkoukává. Byla to blbá situace, ale pořád jsem měl jen neplacené volno v armádě a věděl jsem, že se do ní na podzim zase vrátím. Teď je v tom mnohem víc peněz, zodpovídám za lidi okolo sebe, navíc je to pro mě poslední roky náplň profesního života. A tenhle hnací motor tam teď nebude,“ přiznává Šonka s tím, že návrat do armády, kde kvůli závodům skončil před pěti lety, už kvůli věku nejspíš nepřipadá v úvahu.

Martin Šonka po zisku titulu mistra světa loni na podzim

„Teď je potřeba dokončit sezonu, pak si utřídím myšlenky a uvidím, co přijde dál. Rozhodně teď kvůli tomu nebrečím v koutě, nikdo neměl povinnost mi dávat práci do konce života. Věřím, že přijdou zase nějaké nové projekty, které teď sám ještě neznám,“ dodává Petr Kopfstein.

Paradoxem je, že se tento víkend na letišti v Pardubicích uskuteční takzvané Red Bull Air Race Demo, což bude premiérová ukázka závodu mezi pylony v Česku, kterou organizuje sám Red Bull. Údajně mohlo jít o předzvěst ostrého závodu, který se měl v Česku uskutečnit příští rok, jenže teď už je jisté, že z toho sejde. A z premiérové show v Pardubicích bude zároveň derniéra.

Doporučujeme