skip to main content
Český byznys

Rekola čeká rok nabitý elektřinou a technologickými zlepšováky

3 minuty čtení

Česká bikesharingová služba Rekola se chystá na přelomový rok zasvěcený elektrifikaci a dalším technologickým inovacím. Poprvé totiž představí elektrokola a rozjíždí také inovační laboratoř, ve které bude průběžně testovat různé nové typy vozítek.

„Myslím, že tento rok bude ve znamení příchodu masy do mikromobility, která se vyznačuje elektrickým pohonem,“ vysvětluje zakladatel firmy Vítek Ježek v kanceláři jejich dílny v pražských Holešovicích.

Zakladatel Rekol Vít Ježek

Rekola se na tuto transformaci chystají už několik let. Služba, která je dostupná v sedmi českých městech a jen v Praze provozuje na 450 kol, chce svá elektrokola uvést do provozu do léta, přesný termín firma ale nesděluje. V pilotním projektu půjde minimálně o desítky elektrokol, která budou zpočátku umístěna jen ve vybraných částech Prahy.

„Budeme v tomto ohledu sledovat i to, jak funguje konkurence,“ naráží Ježek na nedávný vstup elektrokol Freebike či elektrokoloběžek Lime do české metropole.

Služba původně zvažovala, že potřebnou „šťávu“ by kolům dodával každý uživatel sám zapojením vlastní powerbanky. Průzkum trhu ale ukázal, že nošení dalšího zařízení není pro lidi příliš komfortní. A tak dobíjení kol nakonec zajistí technický tým v ulicích pomocí jednoduché výměny baterie, která bude umístěna v rámu kola mezi přední vidlicí a pedály. I to je vlastní inovace.

„Dlouho jsme řešili, jak baterii zabezpečit, co vše tam dát, jak to celé vymyslet technicky,“ vysvětluje Ježek, proč vývoj elektrokol trval víc než rok. Ještě delší dobu ale týmu zabrala práce na vlastním systému GPS, který je potřebný pro sledování přesné polohy kol či stavu baterie.

Na trhu dostupná řešení totiž nabízela buď jen letmé sledování kol, kdy signál chodil v rozmezí několika minut, nebo byla naopak náročná na energii, takže vyžadovala častější dobíjení baterií. „Museli jsme přijít s kompromisem, vše vyřešit softwarově i hardwarově,“ říká šéf služby, která letos otevírá už sedmou sezonu a zaměstnává přes 100 lidí, přičemž jejich počet by měl letos dál růst.

Další novinkou je vývoj elektronických zámků, které ovšem nebudou samozamykatelné, aby se předcházelo možnému blokování chodníků a dalších veřejných prostranství. „Pro nás je důležitá myšlenka veřejného prostoru, tudíž se kola budou zamykat k něčemu. Řešíme teď, jak přesně to bude fungovat,“ vysvětluje Ježek.

Aktuální vydání magazínu
Elektromobily a Elon Musk
Forbes NEXT jaro 2019

Tím ale inovace u elektrokol nekončí. „S jedním nizozemským městem se bavíme o možnosti měření čistoty ovzduší pomocí senzorů umístěných na našich kolech. V momentě, kdy na kole máte elektřinu a data, můžete je využívat zcela jiným způsobem,“ naznačuje jeden ze směrů, kterým se Rekola v budoucnu mohou vydat.

Ježek zároveň připouští, že v době nastupující elektromobility je stále otázkou, na čem se budeme nakonec ve městech prohánět. Nemusí to být ani kola, ani koloběžky, ani skateboardy či elektrické longboardy.

„Vozítek existuje celá spousta a třeba se zrovna v Praze objeví něco, co bude vhodné i na dlažební kostky,“ naráží na stále špatnou cyklistickou infrastrukturu v Praze.

Rekola tato oblast enormně zajímá – a právě proto Ježek se svým týmem rozjel něco, čemu říká inovační laboratoř.

„Budeme testovat různá vozítka a zřejmě to nebude jen o Praze,“ předesílá s tím, že doprava, jak ji známe dnes, bude v budoucnu vypadat zcela jinak. „A to se už hodně projeví letos,“ uzavírá s narážkou na postupnou elektrifikaci celého segmentu.