Moravská galerie v Brně spustila ojedinělou výzvu určenou mladým designérům, ale i známým osobnostem české designérské scény. V rámci vyhlášeného open callu oslovila české designéry, od nichž chce vykupovat jejich díla.

Moravská galerie si na nákupy vyčlenila rekordní částku – na akvizice současného designu od žijících tvůrců uvolnila 2,5 milionu korun. Víc nikdy žádná instituce k takovému účelu nedala.

Důvod nynější akvizice? Galerie chce podpořit designéry v kritickém období pandemie a zároveň rozšířit sbírky Uměleckoprůmyslového muzea. Díla mohou designéři přihlašovat do 15. 8. 2020. Prezentována budou v říjnu 2020 na Designbloku.

Moravská galerie se neobvyklým krokem připravuje na znovuotevření Uměleckoprůmyslového muzea s novou expozicí designu – a rozhodla se tímto netradičním způsobem rozšířit své sbírky.

V rámci veřejné výzvy oslovuje designéry působící v Česku, aby přihlásili svá díla. Ta bude posuzovat nezávislá odborná porota, jež vybere akvizice právě v celkové hodnotě 2,5 milionu korun. Přihlásit se mohou designéři i designérská studia ze všech oblastí užitého umění – produktového designu, módy, šperku, reklamní a produktové fotografie, grafického designu, ilustrace nebo animace.

Jedinou podmínkou je, aby přihlášené dílo bylo vytvořeno po sametové revoluci, tedy po roce 1989. Preferována budou díla s cenou do 150 tisíc korun, každý designér může přihlásit maximálně tři práce. Moravská galerie zároveň designéry vyzývá, aby svá díla přihlašovali společně s dokumentací, jelikož jsou pro ni jako pro muzeum cenné také nákresy, skici, přípravné práce a fotodokumentace.

Model šatů Liběny Rochové, 2015 | Foto Jan Tůma

Nákup děl je přímou podporou českých designérů a současně naplňuje Memorandum o spolupráci mezi ministerstvem kultury a ministerstvem průmyslu při tvorbě a implementaci strategie rozvoje a podpory kulturních a kreativních průmyslů.

„Právě uměleckoprůmyslová muzea jsou důležitými aktéry, kteří mohou tuto strategii prostřednictvím své činnosti naplňovat. Česká republika tak má šanci získat do svých sbírek reprezentativní vzorek českého designu a věříme, že tato výzva bude v budoucích letech přímo státem podporována,“ dodává Jan Press, ředitel Moravské galerie.

Ten má dlouhodobě pověst vizionáře a invenčně uvažujícího člověka, který expozice otevírá vstříc 21. století a snaží se je přiblížit nejmodernějším západoevropským a amerických galeriím.

Na projektu spolupracuje Moravská galerie s Profil Medii – pořadateli Designbloku a Cen Czech Grand Design. Vybraná díla tak budou poprvé veřejně prezentována právě v klášteře svatého Gabriela na Designbloku 7.–11. října 2020.

Aktuální akci Moravské galerie chválí i šéfka Designbloku Jana Zielinski. „Největším přínosem pro designéry v jakékoli době, nejenom v době krize, je dát jim práci, udělat jim výstavu nebo si koupit některé z jejich děl. Moravská galerie designéry systematicky podporuje.

Tato příležitost je mimořádná v tom, že se akvizice pohybují v relevantním objemu 2,5 milionu korun. Vybraná díla budou navíc prezentována na říjnovém Designbloku. Je pro nás čest a radost, že můžeme být součástí této historické události nákupu současného designu do sbírek prestižního muzea,“ říká Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.