skip to main content
Módní byznys

Renesance české módy? Berky zamířil k E.daniely, mladé návrháře oslovují i další značky

3 minuty čtení

Už před pár lety na sebe upozornil insidery a znalce současné české módní scény: Pavel Berky, absolvent pražské UMPRUM, tehdy vyhrál talentovou show The Way, kterou pro mladé nadějné designéry organizovala tehdy nově otevřená The Designer Gallery v největším českém nákupním centru Chodov (dnes Westfield).

Streamovaná akce nebyla nějakou obyčejnou soutěží z nákupáku – v Česku neměla do té doby obdoby. Jednalo se o reality show, která si dala za úkol mapovat cestu osmi návrhářů od prvních námětů nové kolekce až po hotové modely a jejich prezentaci na přehlídkovém mole. Návrháři si díky velkému dosahu akce na sítích získali značnou popularitu, podporu, a mnohé z nich účast v nevšedním projektu etablovala na české módní scéně.

Hned za Berkym se umístil Jiří Kalfař, patřící dnes mezi nejúspěšnější mladé české módní designéry působící ve světě, nebo další ze známých českých módních jmen Lay Sedláková.

Vítězný Berky, rodák z Rimavské Soboty, začal v Praze systematicky budovat svou českou klientskou základnu, opakovaně se prezentoval na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku a v místní módní komunitě už má jeho jméno řadu let dobrý zvuk.

Celostátní popularitu mimo módní scénu však definitivně získal až letos, a to v roli pro designéra netypické – jako jednoznačný favorit aktuálního ročníku populární soutěže pro amatérské kuchaře MasterChef, kterou podle zahraniční licence produkuje televize Nova.

Ačkoli se finále soutěže se nakonec kvůli koronaviru odsouvá až na podzim, Pavel Berky je už teď celebritou. Jen na Instagramu, kde kombinuje obě své vášně, tedy vaření a módu, rychle nasbíral devadesát tisíc sledujících, na Facebooku každou neděli streamuje recepty.

K dosavadnímu úspěchu teď přibyla nová role: Berky, tvořící dosud jen pod svou vlastní značkou, získal křeslo šéfdesignéra druhdy slavné české módní značky E.daniely.

Počátkem devadesátých let šlo o špičkovou českou módní firmu, která na porevoluční scéně počátku devadesátých let chvíli téměř neměla konkurenci. Značku založily v roce 1991 Eva Janoušková a Daniela Flejšarová (odtud název) a svého času šlo o jeden z nejzvučnějších modelových domů v nově svobodném Československu.

E.daniely si od počátku zakládala na originalitě střihů a výjimečné kvalitě materiálů a zpracování – veškeré modely jsou od počátku vzorovány a šity v České republice. V časech největší slávy se u E.daniely oblékaly české herečky, političky, manželky prezidentů a dalších ústavních činitelů, podnikatelky i přední české modelky.

Reklama

Janoušková s Flejšarovou spolupracovaly s Miss České republiky v době, kdy soutěži pevnou rukou vládl Miloš Zapletal a každý ročník sledovaly tři miliony diváků. A když Alena Šeredová reprezentovala Česko na Miss World, kde obsadila čtvrté místo, oblékla si šaty od E.daniely.

Designérky také oblékaly české olympioniky v Londýně i v Riu, spolupracovaly s filmovými i divadelními tvůrci a dodnes vytvářejí dvě kolekce ročně, stejně jako zakázkové modely pro stálou klientelu. Svůj brand se však rozhodly oživit – a omladit. A využít k tomu chtějí talent Pavla Berkyho.

Návrhářskou káru musí začít táhnout mladší generace.

Najmout si dosud samostatně působícího mladého designéra jako kreativního ředitele a šéfdesignéra zavedeného módního domu je ostatně praxe zcela běžná i u nejzvučnějších zahraničních značek. A je skvělé, že se k tomu odhodlala značka tradiční a česká.

„Nejde ani tak o změnu značky, jako spíše o pokračování,“ vysvětluje Eva Janoušková. „Řekly jsme si, že tu návrhářskou káru teď musí začít táhnout mladší generace. Pavel měl už na startovní čáře obrovskou výhodu v tom, že oděvní návrhářství vystudoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze pod profesorem Josefem Ťapťuchem.“

Čtyřiatřicetiletý Berky si nové příležitosti váží a bere ji jako výzvu. Jsem moc rád, že se E.daniely rozhodla nabídnout prostor i novým návrhářům. Moc často se to totiž u tak etablovaných značek nevidí. O to víc se budu snažit ukázat, že byl výběr správný. Máme naplánované novinky, které stálé zákaznice určitě ocení, a věřím, že i nadále zůstanou značce věrné, říká Pavel Berky.

Na nedávné první společné přehlídce pro E.daniely představil několik nových modelů a začíná intenzivně pracovat na ucelené kolekci pro sezonu jaro a léto 2021. Ještě letos by měl po obou „matkách zakladatelkách“ naplno převzít roli hlavního návrháře značky.

Spolupráce s talentovanými designéry se může českým oděvním značkám v budoucnu jedině vyplatit. Vědí to například u Pietro Filipi, kde už řadu sezon na kolekci Silverline spolupracují s Ivanou Mentlovou, dámské kolekce jim už řadu let tvoří dvojnásobná vítězka Czech Grand Design Monika Drápalová a loni představili úspěšnou spolupráci s „královnou modrotisku“ Zuzanou Osako.

Příchod Pavla Berkyho do E.daniely naznačuje, že se na české módní scéně začínají dít změny, které do budoucna mohou být jedině ku prospěchu. Lokální móda má totiž šanci na přežití jedině tehdy, když dokáže své zákazníky oslovit, přitáhnout – a především dlouhodobě udržet, čemuž mohou pomoci právě zvučná jména.

Reklama
Reklama
Reklama