skip to main content
Byznys

Retaileři sobě. Velké brandy se kvůli krizi spojily, chtějí mít páku na vládu

2 minuty čtení

Šéfové předních tuzemských maloobchodních firem dali hlavy dohromady, aby společně přežili krizi způsobenou koronavirovou pandemií. Výsledkem je vznik Retailové asociace. Skrze ni chtějí prodejci lépe komunikovat se státem o podpůrných krocích v těžkých časech.

„Chceme se potkávat a vzájemně sdílet maloobchodní zkušenosti s vidinou překonání aktuální ekonomické krize. A taky se vyjadřovat a zapojovat do navrhování legislativních a hospodářských opatření vztahujících se k retailu,“ odůvodňuje vznik organizace jeden z jejích iniciátorů Václav Hrbek, zakladatel oděvní značky Alpine Pro.

„Maloobchodní trh je specifická disciplína. Je těžké, aby naše zájmy obhajoval někdo, kdo je nezná do detailu,“ doplňuje Pavel Polák, ředitel firmy Gant Central Europe, s tím, že navzdory prosbám zaslaným ministerstvu a podnikatelským organizacím retaileři zpočátku nebyli vyslyšeni.

Asociace momentálně sdružuje přes 100 českých i zahraničních společností, mezi něž patří například Alpine Pro, Crocodille, Fruitisimo, Gant, Neoluxor, Sklizeno či Grand Optical. Dohromady zaměstnávají desetitisíce osob a jejich obraty se pohybují v řádech desítek miliard korun.

Asociace sdružuje přes 100 podniků. | Foto Sklizeno

Maloobchodní firmy, které se kvůli zavedení vládních opatření propadly do obrovských ztrát, nyní spatřují největší problém v nastavení podpůrného programu COVID – Nájemné.

V rámci něj stát přispívá podnikatelům, kteří uzavřeli své provozy, ale nadále platili nájem, na 50 procent činže. Má to ale podmínku. Pronajímatel musí dát prodejci 30procentní slevu. Zbylá pětina pak jde za nájemcem.

Reklama

Podle Retailové asociace ale vládní program není nastaven rovně. Nevztahuje se totiž na provozovny, jež byly v době pandemie v provozu z důvodu zajištění krizových služeb veřejnosti, a to i přes nízkou návštěvnost. K nim se řadí třeba oční optiky nebo lékárny.

Například český lídr v péči o zrak GrandOptical eviduje – ač měl otevřeno – pokles příjmů o 80 procent. Totožnou zkušenost má i síť prodejen potravin zdravého životního stylu Sklizeno.

Zároveň iniciativa upozorňuje, že aktuální nastavení programu vložilo veškeré trumfy do rukou pronajímatelů, tedy především provozovatelů obchodních center. Z průzkumu mezi členy asociace vyplynulo, že polovina firem se setkala s tím, že si provozovatelé slevu na nájemném podmínili protislužbou.

„Mohu přidat osobní zkušenost, kdy nám pronajímatel řekl, že na snížení nájmu přistoupí pouze v případě, že bychom podepsali prodloužení smlouvy o několik let při vyšším nájmu,“ tvrdí Hrbek z Alpine Pro.

Takový krok si ale podle něj většina firem nemůže dovolit. Vůbec totiž netuší, jakým způsobem se jejich byznys bude vyvíjet v následujících měsících.

Ačkoli obchody 11. května otevřely, bezmála polovina z nich se koncem měsíce potýkala s poklesem tržeb větším než 50 procent. Propad v příjmech je podle retailerů natolik velký, že se jim dost možná letos ani nepodaří zakončit rok v kladných číslech. Naopak odhadují, že se s nastalou situací budou vypořádávat několik let.

Reklama
Reklama
Reklama