skip to main content
Český byznys

Rohlík je maďarsky Kifli. Čupr brzy začne rozvážet potraviny v Budapešti

2 minuty čtení

Za dva měsíce, na přelomu října a listopadu, se Rohlík poprvé rozjede i za hranice Česka. Online supermarket Tomáše Čupra začne rozvážet potraviny v Budapešti a blízkém okolí.

„Stejný koncept, dvakrát větší město,“ srovnává Čupr expanzi do maďarské metropole s českými začátky. „Věříme, že tam prakticky beze změny budeme schopni aplikovat úspěšný playbook z Česka.“

Jedním ze shodných rysů je i přítomnost rozvážkové služby Teska. A stejně jako u nás i v Maďarsku si Čupr věří, že britský gigant porazí. Zejména proto, že Tesco svou službu už několik let prakticky neinovovalo.

Čupr má v Budapešti šestičlenný tým, jemuž šéfuje irský manažer James McQuillan. Ten dříve řídil například Tesco Mobile v Česku a na Slovensku. V Budapešti bude Kifli (maďarský výraz pro rohlík, v přeneseném slova smyslu znamená i půlměsíc) rozvážet potraviny do tří hodin od objednání. 

Zatím bude mít k dispozici pouze jeden sklad, který donedávna využívala jiná česká firma – karlovarskému HOPI podnikatele Františka Piškanina však už byl prostor v osmém budapešťském okrsku příliš malý. Kifli v něm začne se sortimentem o velikosti osm tisíc položek (pro srovnání: v Česku jich je nyní 14 tisíc) a rozpětí mezi středním a prémiovým segmentem. „Rozhodně nebudeme zápasit s diskonty,“ zdůrazňuje Čupr.

Marton Galambos, šéfredaktor maďarského Forbesu, připomíná, že kromě Teska na maďarském trhu rozváží potraviny třeba i řetězec Spar nebo obchod Prima. „Nějaká konkurence tu je, ale s rychlostí se moc nepřetrhnou. Takže jestli bude česká služba rychlejší a lepší, určitě má šanci,“ říká Galambos. A Čupr k tomu sebevědomě dodává: „Naše hlavní konkurence jsou kamenné obchody, ne šest webů navzájem bojujících o jedno procento obratu kamenných obchodů.“

Související vydání
H₂O. Jak nedostatek vody promění Česko
Forbes NEXT léto 2019

O expanzi, ať už do Maďarska, nebo Německa, zakladatel Rohlíku mluvil několik let. Jenže až teď přechází od slov k činům. „Před dvěma lety jsem musel dát svůj barák do zástavy, abych zachránil firmu. Takže ano, chtěli jsme to udělat, ale řešili jsme spíš, jak to udělat tak, aby nějaký Rohlík ještě vůbec byl,“ vysvětluje Čupr zpoždění.

Teď už je v mnohem komfortnější pozici. Díky úspěšně vydaným (a prodaným) dluhopisům navýšil svůj podíl ve firmě na 75 procent a letos nejsilnější český rozvážeč potravin míří na čtyři a půl miliardy korun tržeb. Ještě důležitější číslo je ale ukazatel ziskovosti, který je od začátku roku 2018 každý měsíc v plusu. 

„A teď začíná nejlepší část roku,“ odkazuje Čupr na podzimní a předvánoční měsíce, které jsou tradičně nejsilnější, co se týče zájmu zákazníků. 

Rohlík je v krátkém sledu druhá česká internetová společnost, která se snaží zopakovat tuzemský úspěch v Budapešti. Alza tam vykročila v roce 2016 a loni tam otevřela první showroom, podobný tomu v Holešovicích. Hned první den se před ním vytvořila dlouhá fronta, lidé tam přespávali ve spacácích, a dokonce se kvůli slevovým akcím poprali.

Alza, která je mimochodem pro Čupra v mnoha ohledech inspirací, se v Maďarsku rychle etablovala. Tento týden ohlásila na tamním trhu miliontou objednávku – přišla podstatně rychleji, než společnost čekala, a to zejména díky prudce rostoucímu obratu v posledních dvou měsících.