Začalo to diplomovou prací o strojích, které pečují o dokonale střižený trávník golfových hřišť. Končí to (zatím) u vytvoření kompletně českých luxusních sekaček, které ve světě těžko hledají konkurenci.

„Nemáme se s kým srovnávat. Vytvořili jsme totiž zbrusu novou poloprofesionální kategorii vřetenových sekaček,“ říká v malém firemním showroomu v pražském Braníku Tomáš Šena, duchovní otec a zakladatel firmy Swardman. „Jsme Rolls-Royce mezi sekačkami,“ hrdě dodává.

Čtěte také: Když se příroda prolne s domem. Muž, který proniká do zahrad miliardářů

Z pohledu ceny rozhodně ano. První česká vřetenová sekačka na benzinový pohon totiž vyjde na vyšší desítky tisíc korun. O jejich kvalitě pak svědčí stovky dodaných kusů do 15 zemí světa včetně Spojených států. K zákazníkům tak patří třeba i bývalý trenér Sparty Zdeněk Ščasný nebo i mentální kouč německé Borussie Dortmund.

Tomáš Šena měl od mládí snahu pěstovat dokonalý trávník už doma na zahradě. Naplno se k trávníkům dostal při svých studiích na České zemědělské univerzitě v Praze a u zeleného koberce už zůstal.

„Snažil jsem se své znalosti ohledně péče o trávníky golfových hřišť transformovat do zahrad, abych vytvořil návod, jak se jednoduše starat o trávník, a aby bylo dosaženo nadprůměrného výsledku, který v Česku nebyl v té době příliš vidět,“ vrací se doby před více než deseti lety.

tsena

Zakladatel firmy Swardman Tomáš Šena.

Byl v tom neúnavný. Se zákazníky trávil celé dny a posekal s nimi lány travnatých porostů. Demonstroval jim, že pro jejich zahrady jsou nejlepší vřetenové sekačky. „Rotační sekačky stéblo trávy potrhají, vřetenové naopak mají čistý řez. Ten se tak rychle zacelí a tráva může svou energii vložit do svého růstu a zhutnění,“ popisuje, jak docílit efektu anglického trávníku na vaší zahradě.

Vůně čerstvě posekané trávy a hodiny strávené na zahradách našich chalup nebo prarodičů. To jsou nejčastější vzpomínky na vřetenové sekačky, které Češi mají. Jenže všechny tyto stroje byly na manuální pohon a svou kvalitou nevyhovovaly potřebám náročnějších zákazníků.

Vlastně tu pro ně vůbec neexistoval vhodný produkt. Byly dvě možnosti – buď si pořídit manuální sekačku za pár tisíc, nebo profesionální stroj hodný fotbalových stadionů za stovky tisíc. Pro domácnost s běžnou zahradou ekonomický nesmysl.

Tomáš tedy začal na popud svých klientů importovat sekačky značky Atco z Velké Británie – kolébky péče o trávníky. Zanedlouho ale přišel její krach, a tak se rozhodl, že se do výroby vřetenových strojů pustí sám. Najal si konstruktéra Marka Votroubka a před třemi lety spatřila světlo světa první benzinová vřetenová sekačka české výroby.

„Když vám řeknu, ať si vybavíte kvalitní spotřebič – ať už jde o kávovar, myčku nebo ledničku –, vždy si dokážete na něco vzpomenout, ale u sekaček se lidi neshodnou, neexistuje jednoznačná značka, která by převyšovala průměr. A to je naše ambice, abychom touto značkou byli my,“ říká zakladatel firmy, jejímž spoluvlastníkem je i Petr Krogman, který byl dříve známý hlavně jako vlastník biofarem Biopark. „Dnes už si ale se všemi raději povídá o trávníku,“ usmívá se Tomáš.

Zajímavostí je, že Petr patřil k zákazníkům Tomáše. Ten, když neustále posouval termín dodání české sekačky od Swardmana, se rozhodl, že podnik investuje a výrobu tak uspíší.

Po třech letech fungování má Swardman 30 zaměstnanců, přičemž polovina z nich je v nové továrně v Losiné u Plzně, odkud ročně vyjíždějí stovky sekaček nejen k českým a slovenským, ale i německým, francouzským nebo švýcarským zákazníkům.

[gss ids=“47969,47966,47967,47968,47970″]

Firma v současnosti při letošním plánovaném obratu kolem 20 milionů korun polovinu své produkce dodává do zahraničí, cílem je ale tento poměr zvýšit na více než 80 procent ve prospěch zahraničních trhů. „Toho chceme dosáhnout do dvou let,“ říká v showroomu, kde nás na chvíli přerušuje jeden z návštěvníků. „Budete vyrábět i akumulátorovou sekačku?“ ptá se.

Dostává kladnou odpověď, na takové sekačce totiž už Swardman také pod taktovkou Marka Votroubka pracuje. „Chceme vytvořit takovou akumulátorovou sekačku, která bude naprosto srovnatelná s benzinovými. Musí vydržet minimálně hodinu v chodu, jinak to moc nemá smysl,“ říká Tomáš.

Čtěte také: Příběh s chutí mandloní. Jak ředitelka školky dala Česku originální alkohol

Benefitem plug-in sekaček jsou pak jejich méně náročný servis a hlavně tichost. „Nechceme zbytečně dráždit sousedy zákazníků,“ usmívá se.

Akusekačka od Swardmanu by mohla být na trhu už od příštího jara. V plánu je ale výroba i větších benzinových strojů pro sportovní kluby, a pokud se trochu zasníme, uvidíme naše zahrady, po kterých se prohánějí autonomní sekačky. I to je vize Swardmana.

„Půjde o řešení pro zákazníky, kteří chtějí mít dokonalý trávník, ale nechtějí se o něj starat či mu věnovat čas,“ uzavírá Tomáš naše povídání.